לקובץ PDF לחץ כאן

פקודות  מטכ''ל,  13 מאי 96

31.0317  הליכי מיון ושיבוץ לתפקיד רגיש

 

הגדרות

1. בפקודה זו:

תוקף סעיף משנה א מה- 21 ביולי 2005

א. "יחידה" - יחידת רישום, מחלקות וחטיבות באגפי המטכ"ל, מתקנים, מפקדות חיליות, מפקדות פיקודיות, מפקדות זרועיות ויחידות מחוץ לסד"כ (להלן: "ימ"לים").

ב. "מפקד" - מפקד היחידה.

ג. "הגורם המוסמך" - קצין בדרגת אלוף, קצין חיל ראשי וכל קצין בדרגת תא"ל הכפוף ישירות לרמטכ"ל - לגבי היחידות הכפופות להם.

תוקף סעיף משנה ד מה- 21 ביולי 2005

ד. "תפקיד רגיש" -

1) תפקיד שממלא חייל או בח"ק, בעלי מינוי סא"ל או אל"ם, העוסקים באחד מהתחומים המפורטים להלן:

א) תקציב;

ב) רכש;

ג) קשרי עבודה מול גורמים מחוץ לצה"ל;

ד) נושאים, המוגדרים על ידי הגורם המוסמך כנושאים רגישים.

2) קצין בעל מינוי רס"ן עד אל"ם המוצב בימ"ל;

3) למרות האמור לעיל, רשאי הגורם המוסמך להחיל פקודה זו גם על חיילים שדרגתם טוראי עד רס"ן וגם על בח"קים הנושאים מינוי הנמוך ממינוי סא"ל. נהלים למקרה זה יפורסמו על ידי הגורם המוסמך.

 

כללי

2. פקודה זו קובעת את משכי השהייה בתפקיד רגיש ואת סדרי הבקרה והפיקוח על בעלי תפקידים רגישים בצה"ל.

3. לשם הדגשה יובהר כי פקודה זאת באה להוסיף על הליכי המיון והשיבוץ הרגילים, הקבועים בפקודות הצבא לגבי בעלי תפקידים רגישים בצה"ל.

4. נוהל לגבי נציגי צה"ל בחו"ל מפורט בהק"א 31-03-29.

 

פעולות הגורם המוסמך

5. באחריות הגורם המוסמך יהיו הנושאים המפורטים להלן:

א. הגדרת הנושאים הרגישים ביחידות שבתחום פיקודו.

ב. אישור רשימת התפקידים הרגישים.

תוקף סעיף משנה ג מה- 21 ביולי 2005

ג. סימון בקובץ תקן של רשימת התפקידים הרגישים אשר באחריותו.

ד. ביצוע בקרה על הנושאים הרגישים.

תוקף סעיף משנה ה מה- 21 ביולי 2005

ה. ביצוע ביקורת על פעילותם של בעלי תפקידים רגישים שדרגתם אל"ם או סא"ל ושאינם מבוקרים על ידי מפקד היחידה.

ו. כתיבת נהלים ייחודיים, המשלימים לפקודה זו, ליחידות שבתחום אחריותו.

 

פעולות מפקד היחידה

6. באחריות מפקד היחידה יהיו הנושאים המפורטים להלן:

א. הגדרת הנושאים הרגישים ביחידה, בכפוף להגדרת הגורם המוסמך.

ב. אישור רשימת התפקידים הרגישים שבתחום פיקודו.

ג. העברת רשימת התפקידים לגורם המוסמך.

ד. ביצוע בקרה על פעילות הנעשית ביחידה.

ה. ביצוע ביקורת על פעילותם של בעלי תפקידים רגישים, הכפופים להם, שדרגתם סא"ל, לכל היותר.

ו. יצירת קובץ נהלים וקווים מנחים, לפי אופי היחידה.

 

מיון מועמדים לתפקידים רגישים

7. טרם מינוי חייל לתפקיד רגיש, ייבדקו הנתונים המפורטים להלן:

א. סוג ביטחון מתאים.

ב. היעדר רישום פלילי.

ג. היעדר אינדיקציה על הליכי חקירה.

ד. בדיקת הליכים שיפוטיים קודמים.

ה. קיום המלצת מפקדים חיובית (לאחר תחקיר אישי), המדגישה את יושרו של החייל ואת אמינותו.

ו. חתך חוות דעת תקופתיות חיוביות בתחום יושר ואמינות.

ז. נתונים אישיים נוספים, שניתן להפיק משאלוני סוציומטריה, מהתיק האישי וכד'.

8. כשירות המועמד תיקבע על סמך תוצאות הבדיקה, על ידי הגורם המוסמך.

9. אם יש ספק, תיקבע כשירותו של מועמד לתפקיד רגיש על ידי הגורם המוסמך, תוך היוועצות עם מחלקת הסגל - לגבי קצינים ונגדים וכן עם מפצ"ר-ענף הייעוץ והחקיקה.

דיוני שיבוצים

10. בדיוני שיבוצים יועלו בפני הגורם המוסמך הדברים המפורטים להלן:

א. היות התפקיד רגיש.

ב. תכונות התפקיד הרגיש ומגבלותיו.

ג. התאמתו האישית של המועמד, בדגש על התכונות ועל הנתונים האישיים, המפורטים בסעיף 7 לעיל.

 

סדרי קליטה ומיון

11. הגורם המוסמך יוציא נוהל מטעמו ליחידות הכפופות אליו, ובו יפרט את אופן ביצוע הבקרה והביקורת בנושא, לפי העקרונות שנקבעו בפקודה זו.

12. יש לראיין מועמדים לתפקידים רגישים אישית עם כניסתם לתפקיד. הריאיון ייערך על ידי הגורם המוסמך.

13. בריאיון זה יודגש נושא חסיון המידע, תוך שימת לב מיוחדת לרגישות התפקיד ובדגש על טוהר המידות.

14. סיכום הריאיון ייערך בכתב, וייחתם בידי המראיין. העתק אחד מהסיכום יישמר ביחידה, בתיקו האישי של החייל, והעתק נוסף יועבר למחלקת הסגל-הענף המתאים.

תוקף סעיף 15 מה- 21 ביולי 2005

15. בתום ששת החודשים הראשונים למילוי התפקיד תוגש חוות דעת פנימית מטעם מפקד הקצין או הנגד, לגבי תפקודו, בדגש על הנושאים שפורטו בסעיף 7 לעיל. חוות הדעת תועבר לגורם המוסמך, ולמחלקת הסגל-הענף המתאים.

16. במקרה של חשד לביצוע עבירה, לא יינקטו צעדים כלשהם נגד בעל תפקיד, ללא בדיקה או חקירה, לפי ההליכים המפורטים בפקודות הצבא.

 

משך שירות בתפקיד

17. לצורך שמירה על טוהר המידות, משך השירות המרבי בתפקיד רגיש יהיה שלושים ושישה חודשים.

תוקף סעיף 18 מה- 21 ביולי 2005

18. מתוך כוונה שלא לפגוע במסלול השירות ובניסיון המקצועי הנצבר תוך שירות בתפקיד, ניתן להאריך את תקופת השירות המרבית בתפקיד רגיש (הקבועה בסעיף 17 לעיל), כמפורט להלן:

א. לתקופה של 12 חודשים נוספים ולאחריה לתקופה של 12 חודשים נוספים, לכל היותר, ועד ל- 24 חודשים בסך הכול מעבר לתקופה האמורה בסעיף 17 לעיל - בהחלטת ראש אכ"א בלבד.

ב. לכל תקופה שהיא מעבר לחמש שנים - בהחלטת הרמטכ"ל.

19. מי שסיים שירות תקין בתפקיד רגיש, יוכל לבצע תפקידים רגישים נוספים, באותה יחידה או ביחידה אחרת, ובתנאי שיאושר על ידי הגורמים המפורטים להלן:

א. הרמטכ"ל - לתפקיד בתקן אל"ם.

ב. הגורם המוסמך - לתפקיד בתקן סא"ל, לכל היותר.

האצלת סמכויות

20. כל גורם מוסמך, שדרגתו אלוף, לפחות, רשאי להאציל מסמכויותיו האמורות בפקודה זו לגבי קצינים, שדרגתם סא"ל, לכל היותר, לקצין הכפוף אליו, שדרגתו תא"ל, לפחות, ובתנאי שפרסם האצלה זו.

 

ביקורת

תוקף סעיף 21 מה- 21 ביולי 2005

21. הגורם המוסמך יקבע נוהלי בקרה וביקורת ייחודיים ליחידותיו, ועיקרן - בקרה על איכות ביצוע התפקיד של בעל התפקיד הרגיש, בדגש על נושאי חסיון המידע, רגישות התפקיד, הקפדה על טוהר המידות וביקורת לגבי חריגות.

22. מחלקת הסגל ואכ"א-ענף ביקורת במסגרת ביקורת אכ"א, לפי העניין, יבצעו בקרה לגבי משכי השהייה בתפקידים רגישים.

23. בקרה על איוש תפקידים רגישים תהיה נושא קבוע בביקורות המפורטות להלן:

א. ביקורות אמ"ץ-בו"ם.

ב. ביקורות אכ"א.

ג. ביקורת פנימית, המבוצעת מטעם הגורם המוסמך.

תוקף סעיף 24 מה- 21 ביולי 2005

24. התגלו ממצאים מיוחדים על בעל תפקיד רגיש, יש לדווח על כך מייד למחלקת הסגל.