עקרונות הטיפול במינוי קצינים בצה"ל - בשירות מילואים 31.0252
31.0252 "עקרונות הטיפול במינוי קצינים בצה"ל בשירות מילואים"
סיווגה הביטחוני של הפקודה עודכן במרץ 2019
תוקף סעיפים 1 עד 38 מה- 16 במאי 2013
הגדרות
1. בפקודה זו:
א. "מינוי לתפקיד" - אחד מסוגי המינויים האלה:
1) מינוי מלא - מינוי קבוע לתפקיד;
2) מינוי ממלא מקום - מינוי זמני לתפקיד לתקופה שלא תעלה על 24 חודשים;
3) מינוי ממלא מקום זמני - מינוי זמני לתפקיד לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים.
ב. "דיון שיבוצים", רשות מאשרת" ו"רשות ממנה" - כמשמעם בהפ"ע 3.0228: "הקצונה בצה"ל - עקרונות קידום ומינוי - בשירות הסדיר ובשירות המילואים" (להלן: "הפ"ע 3.0228");
ג. "סמכות" - האגף, הזרוע, הפיקוד או החיל אליהם משתייך הקצין.
כללי
2. העקרונות למינוי קצינים ובעלי תפקידים המוסמכים לאשר מינויים מפורטים בהפ"ע 3.0228.
3. מטרת פקודה זו להוסיף על הוראות הפ"ע 3.0228 ולפרט את הנהלים למינוי קצינים במילואים.
4. מינוי לתפקידי קצונה מותנה בסיווג הביטחוני המתאים לתפקיד, כאמור בפ"מ 31.0251: "עקרונות קידום הקצונה בצה"ל - בשירות המילואים" ובפ"מ 21.0110: "בדיקה ביטחונית וחקירה ביטחונית".
5. קצין יידרש לעמוד בתנאי סף בהתאם לתפקיד שאליו ימונה, כמפורט בהפ"ע 3.0228, בנספח א' לפקודה זו ובמדיניות אכ"א - חתומכ"א - עתכ"א מילואים, המתפרסמת מעת לעת.
אישור מינוי מלא
6. קצין ימונה מינוי מלא לתפקיד המחייב לפי התקן את דרגתו או דרגה הגבוהה ממנה בדרגה אחת. חריגים יאושרו בהתאם לפרק ו' לפקודה זו.
7. קצין ימונה מינוי מלא לתפקיד במקרים המפורטים להלן:
א. בקשת יחידה למנות קצין תופנה לגורם הסגל בסמכות הרלוונטית.
ב. הבקשה תועבר על-ידי גורם הסגל בסמכות הרלוונטית ותיבחן בהתאם לתהליך המפורט בהפ"ע 3.0228.
ג. הוחלט בדיון שיבוצים למנות קצין לתפקיד, יועבר סיכום דיון השיבוצים לאישור הרשות המאשרת. היה ולא נדרש כינוס דיון שיבוצים כאמור, תועבר הבקשה אל הרשות המאשרת.
ד. הרשות המאשרת תחליט אם לאשר את מינויו של הקצין לתפקיד אם לאו. אם אישרה הרשות המאשרת את המינוי, כאמור, תקבע את מועד תחילתו.
8. כל שינוי בתפקיד טעון ביטול מינוי והוצאת מינוי חדש.
9. קצין לא ישובץ בתפקיד ולא ימלא תפקיד בפועל, אלא לאחר שהמינוי המתאים אושר על-ידי הרשות המאשרת.
10. קצין יוכל לקבל מינוי מלא רק לתפקיד פנוי בתקן היחידה.
אישור מינוי ממלא מקום
11. אפשר למנות ממלא מקום לתפקיד לתקופה שלא תעלה על 24 חודשים במקרים המפורטים להלן:
א. לתקופת ניסיון בתפקיד חדש;
ב. המינוי הוא לתפקיד המחייב על-פי תקן דרגה הגבוהה בשתי דרגות מדרגת הקצין, לכל היותר (ובלבד שהמינוי הוא לתפקיד שאינו מחייב על-פי תקן דרגה גבוהה מדרגת רס"ן). מינוי כאמור טעון אישור של אכ"א - חתומכ"א - עתכ"א מילואים, בהתאם לפרק ו' לפקודה זו.
12. קצין יוכל לקבל מינוי כממלא מקום רק לתפקיד פנוי בתקן היחידה.
13. עם הוצאת מינוי ממלא מקום, יבוטל המינוי שנשא הקצין עד להוצאת מינוי זה.
14. הליך מינוי קצין כממלא מקום יהיה כהליך מינוי קצין במינוי מלא, כאמור בפרק ג' לעיל, בשינויים המחויבים.
15. אם הוצא לקצין מינוי מלא לאחר ששימש באותו תפקיד כממלא מקום, ייכנס המינוי המלא לתוקפו במועד שתקבע הרשות המאשרת, ובלבד שלא יהיה מוקדם מהמועד שבו מונה הקצין כממלא מקום.
16. עם המינוי, מועברות לממלא המקום כל הזכויות, הסמכויות והחובות הנובעות מהתפקיד שאליו מונה, למעט סמכויות שיפוט בדין משמעתי מעבר לאלו המוקנות לקצין בהתאם לדרגתו, כאמור בפ"מ 32.0214: "מעבר מבחן בנושא דין משמעתי כתנאי לקידום בדרגות הקצונה".
אישור מינוי ממלא מקום זמני
17. אפשר למנות קצין לתפקיד של ממלא מקום זמני לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים, במקרים המפורטים להלן:
א. כאשר בעל המינוי המלא נעדר מהיחידה לתקופה מוגבלת, ואין בכוונת הרשות הממנה למנות את הקצין הממלא את התפקיד מינוי מלא.
ב. כאשר התפקיד אינו מאויש זמנית, ואין בכוונת הרשות הממנה למנות את הקצין הממלא את התפקיד מינוי מלא.
18. קצין יתמנה כממלא מקום זמני, נוסף על המינוי המלא שהוא נושא, אלא אם קבעה אחרת הרשות המאשרת. זאת, אף אם ישוחרר זמנית ממילוי התפקידים המוטלים עליו מכוח המינוי המלא כדי להעסיקו בתפקיד שלגביו קיבל מינוי ממלא מקום זמני.
19. הליך מינוי קצין כממלא מקום זמני יהיה כהליך מינוי קצין במינוי מלא, כאמור בפרק ג' לעיל בשינויים המחייבים.
20. עם המינוי, מועברות לממלא המקום הזמני כל הזכויות, הסמכויות והחובות הנובעות מהתפקיד שאליו מונה, למעט סמכויות שיפוט בדין משמעתי מעבר לאלו המוקנות לקצין בהתאם לדרגתו, כאמור בפ"מ 32.0214: "מעבר מבחן בנושא דין משמעתי כתנאי לקידום בדרגות הקצונה".
מינויים חריגים לתפקיד
21. מינוי לתפקיד המחייב לפי תקן דרגת סא"ל, לכל היותר, טעון אף אישור אכ"א - חתומכ"א - ראש ענף תכנון כוח האדם מילואים, אם הוא אחד מאלה:
א. מינוי לתפקיד המחייב על-פי תקן דרגה נמוכה מדרגת הקצין;
ב. מינוי קצין לתפקיד המחייב על-פי תקן דרגה הגבוהה בשתי דרגות מדרגת הקצין.
22. מינוי לתפקיד המחייב לפי תקן דרגת אל"ם ומעלה, יהיה בהתאם למדיניות הרמטכ"ל, כפי שמתפרסמת מעת לעת.
הענקת כתב מינוי
23. את אישור המינוי, תפרסם בכתב הרשות המאשרת, לאחר שתוודא כי מתקיימים כל התנאים לאישור המינוי.
24. קצין המתמנה לתפקיד, יקבל כתב מינוי בחתימת הרשות הממנה.
25. מפקדו של הקצין או מפקד המפקדה הממונה של הקצין, יעניק לו את כתב המינוי בהתאם לאמור בנספח ב' להפ"ע 3.0228.
26. מינויים לקצינים בדרגת סג"ם עד דרגת סא"ל, כולל, שאינם מפסיקים את רציפות התפקיד, אלא נובעים משינוי טכני, כגון: כפיפות, מבנה, שם או מספר היחידה או שם התפקיד - תוציא הרשות הממנה ללא צורך באישור הרשות המאשרת.
ביטול החלטה למינוי שהתקבלה בדיון שיבוצים
27. בעלי התפקידים המפורטים להלן רשאים להורות, כי קצין לא ימונה לתפקיד שאליו סוכם בדיון השיבוצים אם מתנהלים נגדו בדיקה, חקירה או משפט, כאמור בפ"מ 32.0241: "עיכוב העלאה בדרגה או עיכוב מינוי עקב חקירה או משפט", והתקבל אישור הרשות המאשרת לבטל את ההחלטה למינויו, או מקרים שלגביהם ראתה הרשות המאשרת להמליץ על ביטול ההחלטה למינוי כלהלן:
א. אכ"א-רח"ט תומכ"א - למינוי עד דרגת רס"ן, כולל;
ב. ראש אכ"א - למינוי עד דרגת סא"ל, כולל;
ג. הרמטכ"ל - למינוי עד דרגת אלוף, כולל.
28. קצין שקיימת כוונה לבטל את ההחלטה למנותו לתפקיד, רשאי להעביר את טיעוניו בכתב, בתוך שבעה ימים מיום קבלת ההודעה על כוונה זו, וזאת בטרם התקבלה ההחלטה על-ידי הגורמים שהוסמכו לכך כמפורט בסעיף 37 לעיל.
סגירת מינוי
29. סגירת מינוי לתפקיד, משמעה הפסקת מילוי התפקיד על-ידי הקצין הממלא אותו.
30. מינוי לתפקיד ייסגר באחד מן המקרים האלה:
א. עם סיום תפקידו של הקצין, מכל סיבה שהיא;
ב. בעקבות הדחת הקצין מהתפקיד לפי הפ"ע 3.0226: "השעיה והדחה";
ג. בעקבות הורדת דרגתו של הקצין כאמור בהפ"ע 3.0249: "הורדה בדרגה והשבת דרגה", אם אין הדרגה שאליה הורד מאפשרת את המשך מילוי התפקיד.
31. מונה קצין שלא לפי פקודה זו, יהיו רשאים בעלי התפקידים המפורטים להלן, להורות על סגירת המינוי ועל מינויו של הקצין כממלא מקום לאותו תפקיד, עד לסיום בירור העניין:
א. אכ"א-רח"ט תומכ"א - לגבי קצינים בתפקידים בתקן סא"ל, לכל היותר;
ב. הרמטכ"ל - לגבי קצינים בתפקידים בתקן אל"ם ומעלה.
32.ההחלטה על סגירת מינוי לתפקיד, לאחר סיום תהליך הבירור המפורט בסעיף 31 לעיל, מחייבת אישור כמפורט להלן:
א. ראש אכ"א - לגבי קצינים בתפקידים בתקן סא"ל, לכל היותר;
ב. הרמטכ"ל - לגבי קצינים בתפקידים בתקן אל"ם ומעלה.
הוצאת מינוי בדיעבד
33. ככלל, לא יוצאו מינויים בדיעבד.
34. במקרים מיוחדים, יהיה אפשר להוציא מינויים בדיעבד, כמפורט להלן:
א. עד שישה חודשים - על-פי החלטת הרשות הממנה או הרשות המאשרת (בהתאם למקרה);
ב. יותר משישה חודשים, כמפורט להלן:
1) עד דרגת סא"ל - באישור אכ"א-רח"ט תומכ"א;
2) דרגת אל"ם ומעלה - באישור הרמטכ"ל.
מערכת הבקרה
35. האחריות לתקינות המינויים מוטלת על הרשויות הממנות.
36. האחריות לפקח על הוצאת מינויים בהתאם למסלולי הקידום ולהנחיות החיליות מוטלת על הרשות המאשרת (לרבות מינויים שאינם טעונים אישור).
37. אכ"א - חתומכ"א - עתכ"א מילואים נושא באחריות לבקרה על השימוש הנכון בסמכויות המינוי והאישור.
עדכון נספחים
38. הנספחים לפקודה זו יעודכנו בנוהל מקוצר כמשמעו בהפ"ע 1.0102: "תהליך העדכון של פקודות המחייבות את כל הצבא".