עקרונות הטיפול במינוי קצינים בצה"ל - בשירות הסדיר 32.0201
לקובץ PDF לחץ כאן
פקודות מטכל, 20 דצמ 89
32.0201 "עקרונות הטיפול במינוי קצינים בצה"ל – בשירות הסדיר"
תוקף סעיפים 1 עד 13 מיום ה- 16 במאי 2013
הגדרות
1. בפקודה זו:
א. "מינוי לתפקיד" - אחד מסוגי המינויים המפורטים להלן:
1) "מינוי מלא" - מינוי קבוע לתפקיד;
2) "מינוי ממלא מקום" - מינוי זמני לתפקיד לתקופה שלא תעלה על 24 חודשים;
3) "מינוי ממלא מקום זמני" - מינוי זמני לתפקיד לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים;
ב. "סמכות" - האגף, הזרוע, הפיקוד או החיל שאליהם משתייך הקצין;
ג. "מינוי", "דיון שיבוצים", "רשות מאשרת" ו"רשות ממנה" - כמשמעם בהפ"ע 3.0228: "הקצונה בצה"ל - עקרונות קידום ומינוי - בשירות הסדיר ובשירות המילואים" (להלן: הפ"ע 3.0228).
כללי
2. העקרונות למינוי קצינים ובעלי התפקידים המוסמכים לאשר מינויים מפורטים בהפ"ע 3.0228.
3. מטרת פקודה זו להוסיף על הוראות הפ"ע 3.0228 ולפרט את הנהלים למינוי קצינים.
4. מינוי לתפקיד קצונה מותנה בהתאמה ביטחונית לתפקיד, כאמור בפ"מ 32.0202: "עקרונות קידום בדרגות הקצונה בצה"ל - בשירות הסדיר", ובפ"מ 21.0110: "בדיקה ביטחונית וחקירה ביטחונית".
5. קצין יידרש לעמוד בתנאי סף נוספים בהתאם לתפקיד שאליו ימונה, כמפורט בנספח ב' לפקודה זו.
6. קצין החיל הראשי, באישור מפקדי הזרועות והאגפים הרלוונטיים, יגדיר את מסלול השירות לכל מערך שבאחריותו. אכ"א - רמ"ח הסגל יגדיר את מסלולי השירות למערכי החיל הכללי.
אישור מינוי מלא
7. התפקידים בצה"ל מחולקים לארבעה תחומים עיקריים: פיקוד, הדרכה, מטה ומטה-שדה. בכל תחום הוגדר פרק הזמן המזערי (להלן: "הפז"ם") הנדרש בתפקיד, בהתאם לדרגת המינוי, כמפורט בנספח א' לפקודה זו.
8. קצין יידרש להשלים את הפז"ם הנדרש בכל תפקיד שאליו ימונה, כמפורט בנספח א' לפקודה זו. ואולם, קצין לא יידרש להשלים את הפז"ם הנדרש בתפקיד, אם אישר זאת אחד מבעלי התפקידים האלה:
א. עד דרגת רס"ן, כולל - קצין החיל הראשי. אכ"א-רמ"ח הסגל לגבי החיל הכללי;
ב. עד דרגת סא"ל, כולל - מפקד הזרוע או ראש האגף, למעט מג"דים ומקביליהם שיועלו לאישור הרמטכ"ל;
ג. כל הדרגות - הרמטכ"ל.
9. קצין מדרגת סגן עד לדרגת סא"ל, כולל, יידרש למלא לפחות שני תפקידים בכל דרגת מינוי לצורך קבלת תפקיד בדרגת מינוי גבוהה יותר. לעניין זה, תקופת לימודים מטעם צה"ל תיחשב כתפקיד, כמוגדר בפ"מ 32.0501: "לימודים בארץ מטעם צה"ל לחיילים בשירות קבע". את המדיניות בהקשר זה לגבי קצין בדרגת אל"ם ומעלה, יקבע הרמטכ"ל, מעת לעת.
10. קצין ימונה במינוי מלא לתפקיד המחייב לפי התקן את דרגתו או את הדרגה הגבוהה ממנה בדרגה אחת. חריגים יאושרו בהתאם למפורט בסעיפים 28 - 30 להלן.
11. קצין ימונה במינוי מלא לתפקיד כמפורט להלן:
א. בקשת היחידה למינוי קצין תופנה לגורם הסגל בסמכות הרלוונטית.
ב. הבקשה תיבחן בהתאם לתהליך המפורט בהפ"ע 3.0228.
ג. הוחלט בדיון שיבוצים למנות קצין לתפקיד, יועבר סיכום דיון השיבוצים לאישור הרשות המאשרת. לא נדרש לכנס דיון שיבוצים, כאמור, תועבר הבקשה אל הרשות המאשרת.
ד. הרשות המאשרת תחליט האם לאשר את מינויו של הקצין לתפקיד. אם אישרה את המינוי כאמור, תקבע את מועד תחילתו.
אישור מינוי ממלא מקום
12. ניתן למנות ממלא מקום לתפקיד, לתקופה שלא תעלה על 24 חודשים, במקרים המפורטים להלן:
א. המינוי הוא לתקופת ניסיון לתפקיד חדש לאחר ביצוע דיון שיבוצים, כמפורט בפקודה זו.
ב. המינוי הוא בהתאם להחלטת הרשות הממנה או הרשות המאשרת. מינוי שניתן בהתאם להחלטת הרשות הממנה יהיה לתקופה של שישה חודשים, לכל היותר. מתן מינוי לתקופה ארוכה משישה חודשים או הארכת המינוי מעבר לשישה חודשים, דורש אישור של הרשות המאשרת.
13. מינוי ממלא מקום הוא לתפקיד פנוי בתקן היחידה, והוא יבוא במקום מינויו הקודם של הקצין.
14. מינוי ממלא מקום יהיה לתפקיד המחייב על-פי תקן דרגה הגבוהה בשתי דרגות מדרגת הקצין, לכל היותר, ובכפוף לאמור בסעיף 29 להלן.
15. הליך מינויו של קצין כממלא מקום יהיה כהליך מינוי קצין במינוי מלא, כאמור בסעיף 11 לעיל, בשינויים המחויבים.
16. אם הוצא לקצין מינוי מלא לאחר ששימש באותו תפקיד כממלא מקום, ייכנס המינוי המלא לתוקפו במועד שתקבע הרשות המאשרת, ובלבד שלא יהיה מוקדם מהמועד שבו מונה הקצין כממלא מקום.
17. עם המינוי מועברות לממלא מקום כל הזכויות, הסמכויות והחובות הנובעים מהתפקיד אליו מונה.
18. על אף האמור בסעיף 17 לעיל, מינוי קצין כממלא מקום אינו מקנה לו סמכויות שיפוט בדין משמעתי מעבר לאלו המוקנות לקצין בהתאם לדרגתו, כאמור בפ"מ 32.0214: "מעבר מבחן בנושא דין משמעתי כתנאי לקידום בדרגות הקצונה".
19. על אף האמור בסעיף 17 לעיל, ממלא מקום לא יהיה זכאי לכל תשלומי שכר הנובעים מדרגת התקן של התפקיד שאליו הוא מונה כממלא מקום.
אישור מינוי ממלא מקום זמני
20. ניתן למנות ממלא מקום זמני לתפקיד באחד מהמקרים הבאים:
א. בעל המינוי המלא נעדר מהיחידה לתקופה מוגבלת, ואין בכוונת הרשות הממנה למנות את הקצין מינוי מלא לתפקיד.
ב. התפקיד אינו מאויש זמנית, ואין בכוונת הרשות הממנה למנות את הקצין מינוי מלא לתפקיד.
21. קצין יתמנה כממלא מקום זמני, נוסף על המינוי המלא שהוא נושא, אלא אם קבעה אחרת הרשות המאשרת. זאת, אף אם ישוחרר זמנית ממילוי התפקידים המוטלים עליו מכוח המינוי המלא כדי להעסיקו בתפקיד שלגביו קיבל מינוי ממלא מקום זמני.
22. הליך מינויו של קצין כממלא מקום זמני יהיה כהליך מינוי קצין במינוי מלא, כאמור בסעיף 11 לעיל, בשינויים המחויבים.
23. עם המינוי מועברות לממלא מקום זמני כל הזכויות, הסמכויות והחובות הנובעים מהתפקיד אליו מונה.
24. על אף האמור בסעיף 23 לעיל, מינוי קצין כממלא מקום זמני אינו מקנה לו סמכויות שיפוט בדין משמעתי מעבר לאלו המוקנות לקצין בהתאם לדרגתו, כאמור בפ"מ 32.0214: "מעבר מבחן בנושא דין משמעתי כתנאי לקידום בדרגות הקצונה".
25. על אף האמור בסעיף 23 לעיל, ממלא מקום זמני לא יהיה זכאי לכל תשלומי שכר הנובעים מדרגת התקן של התפקיד שאליו מונה כממלא מקום זמני.
מינוי חוגרים ועובדי צה"ל לתפקידי קצונה
26. ניתן למנות עובד צה"ל לתפקיד קצין. את המינוי מוציאה הרשות הממנה, לאחר שאישרה הרשות המאשרת את המינוי. מינוי עובד צה"ל יהיה לתקן רס"ן ומעלה.
27. מינוי חוגר או עובד צה"ל לתפקיד קצין יהיה, כמפורט בפ"מ 32.0316: "חוגרים בתפקידי קצינים".
מינויים חריגים לתפקיד
28. מינוי קצין לתפקיד שלא בהתאם לתנאים הקבועים בפקודה זו, יהיה בהתאם לסעיף 16 בהפ"ע 3.0228.
29. מינוי לתפקיד המחייב לפי תקן דרגת סא"ל, לכל היותר, טעון אף אישור אכ"א-מחלקת הסגל, אם הוא אחד מאלה:
א. מינוי מלא לתפקיד המחייב על-פי תקן דרגה נמוכה מדרגת הקצין;
ב. מינוי מלא של חוגר לתפקיד קצין;
ג. מינוי קצין כממלא מקום לתפקיד המחייב על-פי תקן דרגה הגבוהה בשתי דרגות מדרגת הקצין.
ד. מינוי קצין כממלא מקום לתפקיד המחייב על-פי תקן דרגה גבוהה מדרגת רס"ן.
30. מינוי לתפקיד המחייב לפי תקן דרגת אל"ם ומעלה, יהיה בהתאם למדיניות הרמטכ"ל, כפי שהיא מתפרסמת מעת לעת.
הענקת כתב מינוי
31. את אישור המינוי תפרסם בכתב הרשות המאשרת, לאחר שתוודא כי מתקיימים כל התנאים לאישור המינוי.
32. קצין המתמנה לתפקיד, יקבל כתב מינוי בחתימת הרשות הממנה.
33. את כתב המינוי יעניקו לקצין בעלי התפקידים המוגדרים כרשות ממנה, כמפורט בנספח א' להפ"ע 3.0228.
34. מינוי לקצין מדרגת סג"ם עד דרגת סא"ל, כולל, שלא סיים את תפקידו הנוכחי, אך המינוי לתפקידו הנוכחי נסגר בשל שינוי טכני (כגון: כפיפות, מבנה, שם או מספר היחידה או שם התפקיד) - תוציא הרשות הממנה ללא צורך באישור הרשות המאשרת.
הוצאת מינוי בדיעבד
35. ככלל, לא יוצאו מינויים בדיעבד.
36. במקרים מיוחדים יהיה אפשר להוציא מינויים בדיעבד, כמפורט להלן:
א. עד שלושה חודשים - על-פי החלטת הרשות המאשרת;
ב. עד 12 חודשים - באישור אכ"א-מחלקת הסגל-ראש מנהל הקצינים;
ג. יותר מ-12 חודשים - באישור אכ"א-ראש מחלקת הסגל.
ביטול החלטה על מינוי שהתקבלה בדיון שיבוצים
37. בעלי התפקידים שלהלן, רשאים להורות, כי קצין לא ימונה לתפקיד שאליו סוכם בדיון השיבוצים, אם מתנהלים נגדו בדיקה, חקירה או משפט, כאמור בפ"מ 32.0241: "עיכוב העלאה בדרגה או עיכוב מינוי עקב חקירה או משפט", והתקבל אישור הרשות המאשרת לבטל את ההחלטה למינויו, או במקרים נוספים שלגביהם ראתה הרשות המאשרת להמליץ על ביטול החלטה למינויו:
א. אכ"א-רמ"ח הסגל - למינוי עד דרגת רס"ן, כולל;
ב. ראש אכ"א - למינוי עד דרגת סא"ל, כולל;
ג. הרמטכ"ל - למינוי עד דרגת אלוף, כולל.
38. קצין שקיימת כוונה לבטל את ההחלטה למנותו לתפקיד, רשאי להעביר את טיעוניו בכתב, בתוך שבעה ימים מיום קבלת ההודעה על כוונה זו, וזאת בטרם התקבלה ההחלטה על-ידי הגורמים שהוסמכו לכך כמפורט בסעיף 37 לעיל.
39. על אף האמור בסעיף 37 לעיל, הסמכות המאשרת רשאית להורות כי קצין לא ימונה לתפקיד שאליו סוכם במסגרת דיון שיבוצים, ללא צורך באישור בעלי התפקידים המנויים בסעיף 37 לעיל, אם קיימת הסכמה של הקצין לשינוי התפקיד אליו הוא ימונה. הסכמה זו תתועד במסגרת סיכום ראיון שייערך לקצין.
סגירת מינוי
40. סגירת מינוי לתפקיד, משמעה הפסקת מילוי התפקיד על-ידי הקצין הממלא אותו.
41. מינוי לתפקיד ייסגר באחד מן המקרים האלה:
א. עם סיום תפקידו של הקצין, מכל סיבה שהיא;
ב. בעקבות הדחת הקצין מהתפקיד לפי הפ"ע 3.0226: "השעיה והדחה";
ג. בעקבות העברת הקצין מתפקיד לפי הפ"ע 3.0229: "העברה מתפקיד";
ד. בעקבות הורדת דרגת הקצין כאמור בהפ"ע 3.0249: "הורדה בדרגה והשבת דרגה", אם הדרגה אליה הורד אינה מאפשרת את המשך מילוי התפקיד.
42. מונה קצין שלא בהתאם לפקודה זו, יהיו רשאים בעלי התפקידים המפורטים להלן להורות על סגירת המינוי ועל מינוי הקצין כממלא מקום לאותו תפקיד, עד לסיום בירור העניין:
א. אכ"א-רמ"ח הסגל - לגבי קצינים בתפקידים בתקן סא"ל, לכל היותר;
ב. הרמטכ"ל, באישור שר הביטחון - לגבי קצינים בתפקידים בתקן אל"ם ומעלה.
43. הוחלט לסגור את המינוי לתפקיד, לאחר סיום תהליך הבירור המפורט בסעיף 42 לעיל, ההחלטה מחייבת אישור, כלהלן:
א. ראש אכ"א - לגבי קצינים בתפקידים בתקן סא"ל, לכל היותר;
ב. הרמטכ"ל באישור שר הביטחון - לגבי קצינים בתפקידים בתקן אל"ם ומעלה.
מערכת הבקרה
44. האחריות לתקינות המינויים מוטלת על הרשויות הממנות.
45. האחריות לפיקוח על הוצאת מינויים בהתאם למסלולי הקידום ולהנחיות החיליות מוטלת על הרשות המאשרת (לרבות מינויים שאינם טעונים אישור).
46. אכ"א-מחלקת הסגל נושאת באחריות לבקרה על השימוש הנכון בסמכויות המינוי והאישור.
47. מקשל"ר-ענף הביקורת נושא באחריות לבקרה על דיווח אמין, שלם ועדכני של נתוני המינויים.
עדכון נספחים
48. הנספחים לפקודה זו יעודכנו בנוהל מקוצר, כמשמעו בהפ"ע 1.0102: "תהליך העדכון של פקודות המחייבות את כל הצבא".
תוקף נספח א מיום ה-8 באוגוסט 2018
נספח א'
הפז"ם הנדרש בתפקיד (בחודשים)
מספר סודר |
תפקיד/דרגה |
התפקיד |
|||
פיקוד |
הדרכה |
מטה |
מטה שדה |
||
א |
ב |
ג |
ד |
ה |
|
1 |
תפקיד ראשון (סג"ם - סגן) |
18 |
18 |
18 |
18 |
2 |
תפקיד שני (סגן /סרן) |
12 |
12 |
24 |
24 |
3 |
תפקיד שלישי (סגן/סרן) |
18 |
18 |
24 |
24 |
4 |
רס"ן |
24 |
24 |
24 |
24 |
5 |
סא"ל |
24 |
24 |
24 |
24 |
6 |
אל"ם |
בהתאם להחלטת הרמטכ"ל |
|||
7 |
תא"ל |
בהתאם להחלטת הרמטכ"ל |