01.101 - ארגון הצבא ויחידותיו, תקינה ושיאי כ"א

13.02.20

לקובץ PDF לחצו כאן

נוסח פקודה זה פורסם במאגר הפקודות הצה"לי בצה"לנט בתאריך 13.02.2020

פ"מ 01.101 – "ארגון הצבא ויחידותיו, תקינה ושיאי כ"א"

 

הגדרות

1. בפקודה זו -

א. הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל – הגופים המפורטים בנספח א לפקודה, אשר סמכויותיהן מפורטות בפקודה זו .

ב. "יחידת רישום (יח"ר) "– גוף צבאי בעל מספר זיהוי, שם, ייעוד, תפקידים ומבנה מוגדרים כמפורט בפקודת הארגון (פק"א) שלו, בעל סמכות להציב אליו או להציב ממנו חיילים.  

ג. "פקודת ארגון (פק"א)" – פקודה הקובעת את המסגרת הארגונית המחייבת לפעילות של יח"ר בצה"ל .

ד. "תקן כוח אדם" – משרה המיועדת לאיוש כוח אדם ביח"ר, בדרך של שירות או העסקה.

ה. "שיא כוח אדם" – היקף מירבי של כוח אדם אשר ניתן להעסיק בצה"ל ,עבור הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל.

 

כללי

2. פקודה זו נועדה לקבוע עקרונות לארגון הצבא ויחידותיו ,לתקינה ולשיאים.

3. בהתאם להפ"ע 0105 "מטכ"ל אגף התכנון (אג"ת)", נושא אגף התכנון בין השאר באחריות למבנה, ארגון ותקינת כוח האדם בצה"ל .

4. סמכויות הארגון והתקינה בצה"ל מצויות בידי אג"ת ,לרבות סמכויות אשר בוזרו לגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל, ולמעט סמכויות הנתונות בידי הרמטכ"ל וסגנו ,כמפורט בפקודה זו.

5. פקודות הארגון (פק"א) של יחידות הרישום בצה"ל יעודכנו באופן שוטף כמפורט בפקודה זו, ויועמדו לעיון הגורמים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל במערכת התקינה ,כמפורט להלן:

א. פק"א תכלול את ייעוד יחידת הרישום, תפקידיה ,הכפיפות והתיאום שלה ,המבנה הארגוני שלה, וכן מאפיינים נוספים כגון מעמדה הלוגיסטי ,בהתאם להנחיית אג"ת-מחלקת הארגון .

ב. פק"א תתייחס באופן מופרד לייעוד, לתפקידים ולמבנה של יחידות הכפופות ליחידת הרישום אשר בראשן קצין בדרגת אל"ם לפחות או ע"צ המקביל לו.  

ג. בנוסף ליח"ר, תועמד פק"א עצמאית לכל חיל ומערך מקצועי, ועל פי הנחיית אג"ת-רמ"ח הארגון, במקרים חריגים ומטעמים שיירשמו, גם של גופים נוספים .

6. ראש אג"ת רשאי להוציא הוראות מטכ"ל משלימות לפקודה זו .

 

פרק א ארגון       

הצבא ויחידותיו

גופים ,ארגוני משנה ויחידות

7. למעט יחידות ייחודיות ,צה"ל מאורגן בחלוקה לגופים מפעילי הכוח ובוני הכוח הבאים: אגף ,זרוע ופיקוד, וכן בנוי מחילות, מערכים ומנהלים. גופים אלו מחולקים לארגוני משנה באורח מדרגי (היררכי) מובנה. נספח ב לפקודה זו כולל פירוט של ארגוני המשנה וכן של הגופים הנוספים בצה"ל. 

8. בנוסף ליחידות בתוך צה"ל קיימות גם יחידות מחוץ לצה"ל (ימ"לים), וכן יחידות מעורבות שהן יחידות המטה המקצועי המשותף לצה"ל ולמשהב"ט.

 

יחידת רישום (יח"ר) ומאפייניה

9. הגופים מפעילי הכוח ובוני הכוח, ארגוני המשנה והיחידות יוכרו במקרים המתאימים המחייבים עצמאות בפעילותם כיחידת רישום (יח"ר), על ידי אג"ת-רמ"ח הארגון. הכרה זו תתבסס, בין היתר, על השיקולים הבאים:

א. היקף תנועת כוח האדם אל היחידה וממנה;

ב. היקף כוח האדם הנמנה עם היחידה;

ג. מיקומה הגיאוגרפי של היחידה, ובכלל זה מרחקה מהגוף אליו היא כפופה;

ד. צורך בבידול תקציבי של היחידה .

11. אג"ת-רמ"ח הארגון רשאי לקבוע יחידות מודל לסוגי יח"ר מסוימות, אשר יהוו אב-טיפוס לאותו הסוג. אם יח"ר מסוג מסוים נקבע כיחידת מודל – היא תאורגן בהתאם לתקן שנקבע לאותו המודל, אלא אם אישר אג"ת-רמ"ח הארגון סטייה כלשהי מהתקן והדבר עוגן בפק"א המסדירה את פעילותה.

11. יח"ר יזוהו בשם ,במספר ובסמל ויאופיינו במאפיינים, אשר יש בהם כדי להשפיע על אופן פעילותן ועל תנאי המשרתים בהן, כמפורט בנספח ג לפקודה זו.

 

מסגרות נוספות

12. בנוסף ליחידות כאמור לעיל, קיימות מסגרות נוספות לכוח אדם הנוגע לצה"ל:

א. מסגרות רישומיות מחוץ לצה"ל (מרמ"ל);

ב. רשימות מקובצות (ר"ם) – רשימות של משרתי צה"ל אשר באופן זמני אינם משויכים לאחת מיחידות הצבא, כמפורט בנספח ד לפקודה זו .

ג. צוותי עבודה משותפים לצה"ל ולגופים ממשלתיים או גופים בפיקוח ממשלתי – באישור אג"ת.

 

פרק ב

תקינה, שיאים והוצאה על השכר

13. כוח האדם בצה"ל מנוהל באמצעות שיאי כוח אדם, תקני כוח אדם ואיוש בפועל.

14. שיא מוקצה לגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל כמסגרת כוללת, בעוד שתקן כוח האדם מוקצה ליח"ר כביטוי ארגוני של מבנה היחידה. זאת, על מנת שתוכל לממש את המפורט בפק"א המסדירה את פעילותה .

15. שיאי כוח האדם יוקצו על ידי אג"ת-מחלקת התכנון, בתיאום עם היועכ"ל, לגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל ,בחלוקה לשיאים השונים המפורטים בנספח ה. על הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל לעמוד מדי שנה במגבלת השיאים שהוקצתה להם לאותה השנה .

16. תקני כוח האדם בצה"ל יסווגו למאפיינים בהתאם למפורט בנספח ו לפקודה זו, ויטופלו כמפורט להלן, אלא אם מדובר בתהליך ארגוני כמפורט בפרק ג:

א. אישור (לרבות עדכון) או ביטול תקני כוח האדם בצה"ל יבוצע על ידי המטה הכללי (רמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל או אג"ת) וכן על ידי הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל במגבלת הסמכות שבוזרה להם, כל עוד אין בכך חריגה מהמגבלה השיאית שהוקצתה להם, והכל בהתאם למפורט בטבלת הסמכויות לאישור תקנים ושיאים בנספח ז לפקודה זו .

ב. תקן שלא צוין בטבלה, כאמור לעיל, יאושר על ידי אג"ת-רמ"ח הארגון .

ג. כניסתו של תקן לתוקף תהא מיום פרסומו במערכת התקינה הצה"לית, על ידי הגופים כמפורט בנספח ז לפקודה זו .

ד. שינויים בדיעבד (רטרואקטיביים) בתקינה, יבוצעו לבקשת הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל לאחר ביצוע תחקיר בראשות רמ"ח תוא"ר הרלוונטי, ויאושרו על ידי אג"ת-מחלקת הארגון במקרים חריגים בלבד ומטעמים שיירשמו .

17. ניהול ההוצאה על השכר הוא מנגנון ניהול תקציבי, המאפשר לגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל גמישות, במימוש השיאים השונים המפורטים בנספח ה וכן במרכיבים נוספים בהוצאה על כוח אדם. זאת, במגבלת ההוצאה הכוללת על השכר ,כפי שתפורסם להם מעת לעת על ידי היועכ"ל ואג"ת .

פרק ג

תהליך ארגוני

כללי

18. פרק זה עניינו בתהליך ארגוני, שמשמעו אחד מאלה:

א. הקמה או ביטול של סד"כ שנועד ללחימה, מרמת פלוגה או מקבילה לה ומעלה, כמפורט בנספח ב;

ב. הקמה או ביטול של מסגרת ארגונית בדרג סא"ל או מקביל לו ומעלה;

ג. הקמה של יח"ר ,סגירה של יח"ר או שינוי כפיפות של יח"ר;

ד. הכרה בגוף כחיל, מערך מקצועי או מנהל;

ה. שינוי אחריות, סמכות, ייעוד או תפקידי היח"ר.  

19. התהליך הארגוני יבוצע כמפורט בפרק זה ולפי ההנחיה המקצועית של אג"ת-מחלקת הארגון .

21. כל שינוי ארגוני אחר בתקינה או בשיאי כ"א, יבוצע כמפורט בפרק ב לפקודה זו. שינוי במאפייני יחידה יבוצע בהתאם לנספח ג. שינוי שם, מספר, סמל או סימני זיהוי של יחידה יבוצע כמפורט בפרק ד.

 

התהליך הארגוני

21. התהליך הארגוני יבוצע על פי השלבים הבאים:

א. ייזום – השינוי הארגוני יכול לנבוע מסיבות שונות ומקורו יכול להיות מגופי הצבא או מהנחיה מטכ"לית (רמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל או אג"ת);

ב. עבודת מטה (עמ"ט) של הגוף הרלוונטי המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל – העמ"ט תפרט את התפיסה ,הטעמים לשינוי ,תכלול חלופות מנותחות ותתייחס להיבטים המפורטים בנספח ח;

ג. אישור – המלצות העמ"ט יאושרו על ידי ראש הגוף הרלוונטי ,ולאחר מכן יועבר לאג"ת-מחלקת הארגון לשם אישור הגורם המטכ"לי המוסמך לכך כמפורט בנספח ט;

ד. הפצת ההנחיה הארגונית המעגנת את ההחלטות – לגורמים שהיו שותפים לעמ"ט ולגורמים רלוונטיים נוספים (כגון אכ"א, אט"ל ואמ"ץ).

מימוש החלטות התהליך הארגוני

22. מימוש החלטות התהליך הארגוני ,יבוצע כדלהלן בהתאם לרכיבי ההנחיה הארגונית שהופצה:  

א. הזנת השיאים במערכת השיאים על ידי אג"ת-מחלקת התכנון והזנת התקנים במערכת התקינה על ידי הגופים כמפורט בנספח ז לפקודה זו .

ב. הזנת הייעוד והתפקידים במערכת התקינה על ידי אג"ת .

ג. הקמה או סגירה של יח"ר במערכת התקינה על ידי אג"ת .

ד. הוצאת עדכון להוראות הפיקוד העליון (הפ"ע) הנוגעת לגוף הרלוונטי, ככל שיש שינוי הנוגע לאחריות ולסמכות .

ה. מימוש הרכיבים הנוספים שפורטו בהנחיה הארגונית על ידי ראש הגוף הרלוונטי או מי מטעמו.

פרק ד

שונות

שם ומספר יחידה

23. קביעת שם ומספר היח"ר או עדכונם ייעשו לאחר עמ"ט בהובלת הגוף הרלוונטי המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל, לאחר תיאום עם הגורמים המפורטים בנספח י, ובאישור אג"ת-רמ"ח הארגון .

אג"ת-מחלקת הארגון תעדכן בהתאם את מערכות התקינה ואת גופי הצבא הרלוונטיים.

 

סמל וסימני זיהוי יחידה

24. סמל יחידה ובכלל זה תג היחידה, תג וצבע הכובע, נס היחידה וסימני זיהוי אחרים לפי העניין ייקבעו בהתאמה על ידי ועדת הסמלים כמפורט בהק"א 33-06-02 "ועדת סמלים, דגלים, תגי כובע ושרוול, סימני דרגות וסמלים בצה"ל".

 

מעקב, בקרה ואכיפה

25. אג"ת יערוך מעקב ובקרה אחר עמידת הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל בהוראות פקודה זו .

26. אג"ת יהיה רשאי לנקוט נגד גופים מוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל בצעדים שונים, לרבות חסימת יכולת פרסום התקינה וחסימת מימוש השיאים השונים של גוף המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל .

 

עדכון נספחים

27. הנספחים בפקודה זו יעודכנו בנוהל מקוצר, ללא סבב הערות וסבב חתימות, לפי הפ"ע 0102

"תהליך העדכון של פקודות המחייבות את כלל הצבא", על ידי ראש אג"ת, לאחר אישור מפצ"ר-יעח"ק, אג"ת-הממונה על פקודות הצבא ואמ"ן-מחב"ם, וכן אישור הרמטכ"ל אם העדכון הוא בסמכויותיו שבנספחים ז ו-ט.  

נספח א

הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה בצה"ל

פירוט היחידות

גוף המוסמך

יחידות בפיקוד זרוע האוויר והחלל

זרוע האוויר והחלל

יחידות בפיקוד זרוע הים

זרוע הים

יחידות שבשיוך הזרוע (כולל יחידות אט"ל)

זרוע היבשה ואט"ל

יחידות פיקודיות ויחידות שדה  עד רמת הגיס ויחידות פיקודיות

יחידות בפיקוד פקע"ר

פקע"ר

יחידות בפיקוד אמ"ן

אמ"ן

יחידות פיקודיות (י"פ) חמ"ן ויחידות ביטחון מידע (יחב"ם) בפיקודים המרחביים

יחידות בפיקוד אכ"א 

אכ"א

תקני יחידות פיקודיות (י"פ) חמ"ץ בפיקודים המרחביים

יחידות בפיקוד אגף התקשוב וההגנה בסב"ר 

אגף התקשוב וההגנה בסב"ר

יחידות פיקודיות (י"פ) חי"ק ,בסיסי ציוד פיקודיים (בצ"פים) וגדודי הקשר בפיקודים המרחביים

יחידות מעו"ז (מפקדה על-זרועית:)

אג"ת, אמ"ץ, יבד"ץ, יבמ"ש, יועכ"ל, מבקר פנימי, מכללות צבאיות ,מנהלת הרק"ם, מנהלת התפר והגבולות, מנהלתית 131, מפא"ת ,מפע"ם, מפצ"ר, מתפ"ש, נקח"ל, רב"ץ וכן מפקדות הפיקודים

(פד"ם, פצ"ן, פקמ"ז) והיחידות הכפופות לפיקוד באופן מלא

אג"ת

יחידות מחוץ לצבא (ימ"ל)

מסגרת רישומית מחוץ לצה"ל (מרמ"ל)

נספח ב

הגופים וארגוני המשנה בצה"ל

אלו הגופים מפעילי ובוני הכוח בצה"ל, בחלוקה לארגוני משנה על פי סדר יורד: 

 

זרוע

 

אגף/מטה זרוע היבשה

פיקוד

ח"י

 

ח"א

שטח

 

מטה

שטח

מטה

           

גיס

זירה

 

מספן

בח"א

להק

חטיבה (מטה)

אוגדה / מחוז

שייטת

 

מחלקה

כנף

מחלקה

מחלקה

חטיבה

(קרבית/מרחבית) / אגד / נפה

פלגה

 

ענף

טייסת /

גדוד

ענף

ענף

גדוד / גדוד בינוני

(גד"ב)

סיירת

 

מדור

גף

מדור

מדור

פלוגה / סוללה

אלו סוגי הגופים הנוספים בצה"ל: 

  • חילות, מערכים ומנהלים.

  • בסיסים – אימונים (בא"ח) / הדרכה (בה"ד) / ח"א (בח"א) / ח"י (בח"י);  

  • מרכזים (יחידות ביצוע המתמחות בתחום עיסוק ייחודי) – מבצעי ,טכנולוגי, סיוע מנהלתי, שירות;

  • יחידות ביצוע (יחידות שייעודן הוצאה לפועל של תחום עיסוק מוגדר) – יחידת קישור לרשות המקומית (יקל"ר), בינוי ,פיתוח או ניסוי ,לוגיסטיקה, שלישות, אחזקה, קישור, מודיעין ,תקשוב, ממשל, רפואה;

  • יחידות משטר ומשמעת – יחידות משטרה, בסיסי כליאה (בס"כ);

  • אחר – מוזיאון, נקח"ל ,מנהלה (גוף זמני), יחידות שיפוט (בתי דין) ועוד .

 נספח ג   

מאפייני יחידות

אלו מאפייני יחידות הצבא, לצרכים השונים:

הערות

הגורם המאשר

פירוט

הסבר

המאפיין

 

אג"ת-ארגון

לרבות:

מס' זיהוי מת"מי (מספר תוא"רי מטכ"לי)

מספר זיהוי למערכת ה- SAP – 

וסימול אכ"א למערכות שעדיין

 SAP -לא ב

זיהוי ייחודי של היח"ר

שם ומספר

ניתן לסמן גם תת סימון קס"ם (קבוצת סימול מקובצת), המפרט את הגוף האחראי על היחידה, תחת הסמכות לארגון .

אג"ת-ארגון

הסמכויות לארגון מפורטות בנספח א.

ציון הסמכות לארגון של

היחידה

סמכות לארגון

   

אוגדה, חטיבה, מספן, להק, מחלקה וכו' או מרכז, מנהלה וכו '

כמפורט בנספח ב.

ארגון המשנה של הגוף או סוג יחידה אחרת

סיווג/מדרג

היחידה

  

אג"ת-ארגון

מטה, מרחבי וכו'

תת מאפיין של מדרג היחידה המסביר את שיוכה

שיוך

סיווג/מדרג היחידה

(אפיון ראשי)

 

אג"ת-ארגון

בהתאם למאפיין זה מקבלת היחידה את המענה לבניין הכוח שלה 

שיוך היחידה לפיקוד, לאגף או לזרוע

בניין כוח

 

אג"ת-ארגון

 

ציון החיל או המערך המקצועי של היחידה

חיל יחידה

 

אג"ת-ארגון

 

ציון כפיפות היחידה בשרשרת הפיקוד ,ברגיעה ובחירום

כפיפות רגיעה / חירום

הערות

הגורם המאשר

פירוט

הסבר

המאפיין

    

אג"ת-ארגון

סדיר

ציון סוג

השירות העיקרי ביחידה

מעמד היחידה

מילואים

  

אג"ת-תו"פ

מחנות צה"ל השונים

המיקום הגיאוגרפי של היחידה

פריסה

מתבטא גם במספור, ככל שהמספור יותר נמוך היחידה יותר קדמית:

3-1 לחימה

5-4 עורפי

אג"ת על-פי המלצת אמ"ץ

0 - קדמי ראשון – יחידה המיועדת לחתור למגע עם האויב או המיועדת לסייע תחת אש ליחידות לוחמות 

שיקוף קדמיות היחידה בשגרה ובחירום ,כלומר הסיכון למגע עם האויב ולהימצאות תחת אש  

ייעוד היחידה

 –

1- קדמי שני – יחידת סיוע ליחידות הלוחמות בשטחים קדמיים, אך לא תחת אש, תוך כדי התפתחות הלחימה

2- קדמי שלישי – יחידה המיועדת לאבטח שטחים קדמיים או לספק שירותים ולוגיסטיקה ליחידות הנמצאות בחזית, תוך סבירות נמוכה להיתקלות באויב

3- עורפי ראשון – יחידה עורפית שיעודה לאבטח מתקנים צבאיים, לעסוק בהגנת העורף הצבאי והאזרחי, לתת שירות ולהיות רמה מנהלתית עורפית בפיקוד/מטכ"ל

4- עורפי שני – יחידות שייעודן לפקח, לקיים שליטה ולהבטיח את המשך קיומו של העורף האזרחי. 

מושפע מאוסף של פרמטרים

אכ"א

 80 גדוד לוחם ,70 יחידה סגורה בגזרת לחימה ,60 יחידה סגורה ,50 יחידה פתוחה ,40 יחידה מעורבת

ייצוג אופי הפעילות ותנאי השירות של היחידה

מדרג שיבוץ

 

אכ"א-תשו"ג

 א+ / צניחה+, א / צניחה, ב ,ג, ד

שיקוף מתארי פעילות היחידה

רמת הפעילות

    

אט"ל-חטיבת

הלוגיסטיקה

יחידה אפסנאית – יחידה אשר ייעודה לספק שירותי

לוגיסטיקה ליחידות תחזוקה וליחידות לוגיסטיות אחרות . 

שיקוף הפעולות הלוגיסטיות שבאפשרות היחידה לבצע

מעמד

לוגיסטי וסימול אפסנאי

יחידות תחזוקה יכולות לכלול

יחידת תחזוקה (יח"ת) – יחידה

הערות

הגורם המאשר

פירוט

הסבר

המאפיין

יחידות משנה

 

בעלת מנגנון מנהל אפסנאי ואמצעי תחזוקה עצמאיים ,אשר תקבל שירותי תחזוקה מיחידות אפסנאיות ותזמין מהן ישירות אפסניה ושירותים הדרושים לה כדי למלא את משימותיה. יחידת תחזוקה תוכל לספק שירותי תחזוקה ליחידות הנסמכות לה .

 

(אמצעים

וסימולים)

 

יחידה נסמכת (ללא מעמד תחזוקתי) – יחידה שאין לה אמצעי תחזוקה עצמאיים ואשר מקבלת שירותי תחזוקה מיחידת תחזוקה  

סימול 4 ספרות (זיהוי אכ"אי) בהתאם להוראות מופ"ת

אכ"א – מופ"ת

הכרה כיחת"ש עצמאית או הכפפה ליחת"ש קיים

שיוך היחידה ליחידת תשלומים (יחת"ש)

מעמד היחידה לענייני 

תשלומים

ככלל מאפיין זה נגזר ממאפיין בניין הכוח של היחידה 

היועכ"ל

המקור שממנו משולמים הוצאות היחידה

שיוך היחידה לגורם תקציבי

סמכות תקציבית

     נספח ד

רשימות מקובצות (ר"מ)

אלו הרשימות המקובצות בצה"ל:

גורם אחראי

תיאור כללי

שם

נושא

אוכלוסייה

אג"ת בתיאום הגופים הרלוונטיים

עבור שלב ההכשרות הצבאיות לבוגרי מסלול תלפיות

תלפיות 

הכשרות

קבע

עבור הכשרות צוללנים (קורסים מתקדמים) בקבע

צוללות 

נגדים המבצעים קורס חובלים

נגדים לחובלים

ביצוע קורס טיס לקצינים בשירות קבע או לנגדים

טיס בית-ספר לטיסה (ביס"ט) 12

הכשרת מפקדים לפיקוד בצוללות ובסטי"לים

ר"ם הכשרת צוללות וסטי"לים

נגדים היוצאים לקורס קצינים (קק"ץ)

קק"צ לנגדים

עבור יוצאים לקורסי פיקוד ימיים בח"י

פי"ם

הכשרות לפיקוד

בכיר / מתקדמות

לומדי ז"י באקדמיה לפיקוד (מלט"ק)

אקדמיה 

מבצעי קורסי מ"פים ומג"דים בין תפקידים

קמ"פ וקמ"ג

הכשרות מתקדמות בקבע באמ"ן, ח"א, ח"י ואכ"א.

ר"ם הכשרות

הכשרות מתקדמות בז"י או באט"ל ובח"א.

ר"ם קורסים

מתקדמים

הכשרות מתקדמות לקצינים בשירות קבע או לנגדים בשייטת 13

ש-13 (הכשרת

שייטת 13)

הכשרות פיקוד ומטה במגמות אפק ואלון

ר"ם פו"ם כללי

עבור לומדים במכללה לביטחון לאומי

מב"ל

הגיבוי השיאי לרופאים המשרתים בבתי חולים

כנגזרת ממסלול הכשרת הרופא בצה"ל

מסלול הרופא

מסלולי שירות

 רופאים עולים המגויסים לצה"ל ומבצעים המרות שירות לרופאים מחובה לקבע בשנת השירות  השלישית

שיא צ

מתמחי ברה"ן באט"ל או במקרפ"ר

מתמחי ברה"ן

מחה"ס

חיילים בשירות קבע הממלאים תפקיד ביחידה מחוץ לצבא ואשר שכרם משולם על ידי צה"ל

ר"מ 1 (ימ"ל)

מחה"ס

חיילים בשירות קבע שנשלחו על ידי צה"ל למלא

תפקיד מחוץ לצבא (בארץ או בחו"ל) ואשר שכרם משולם על ידי המעסיק או רופאים בקבע הנמצאים בהשתלמות מקצועית בחו"ל שלא על חשבון צה"ל

ר"מ 10

אג"ת בתיאום הגופים הרלוונטיים

הוצאת משרתי קבע, שאינם ממסלולי הלחימה, ללימודים מלאים (לא תוך כדי שירות, תוכ"ש) ללימודי תעודה, לימודים טכנולוגיים (י"ג, י"ד)

ותואר ראשון 

תואר ראשון

ר"מ 44

לימודים

הוצאת משרתי קבע, ממסלולי הלחימה, ללימודים מלאים (לא תוך כדי שירות, תוכ"ש) ללימודי תעודה, לימודים טכנולוגיים (י"ג, י"ד) או תואר ראשון.

תואר ראשון – לוחמים ר"מ 44

גורם אחראי

תיאור כללי

שם

נושא

אוכלוסייה

 

הוצאת משרתי קבע, שאינם ממסלולי הלחימה, ללימודים מלאים (לא תוך כדי שירות, תוכ"ש),

תואר שני ומעלה

תארים מתקדמים ר"מ 44

   

הוצאת משרתי קבע, ממסלולי הלחימה, ללימודים מלאים (לא תוך כדי שירות, תוכ"ש), תואר שני ומעלה.

תארים מתקדמים – לוחמים ר"מ 44

הכשרות קצינים בכירים בחו"ל - מסוכמים ע"י הרמטכ"ל

לימודים הכשרות בחו"ל

חו"ל

 

הכשרות קצינים בכירים בחו"ל - מסוכמים ע"י מפקד הסמכות וממקורות הסמכות

לימודים או הכשרות

בחו"ל- סמכות

מפקדת חיל

משרתי קבע הנמצאים בחופשה ללא תשלום (חל"ת) לתקופה העולה על 20 ימים

חל"ת ר"מ 7 

אחר

אג"ת בתיאום הגופים הרלוונטיים

חפיפה בין קצינים המחליפים תפקידים   

חפיפה

 

אוכלוסייה העומדת בפני פרישה המנצלת את ימי החופשה הצבורה שברשותה

צבורה

חופשות הפרישה של משרתי הקבע

פרישה

 

מיטב

חיילים שחויילו ללא פרופיל, ובמשך 20 יום לאחר החיול לא נקבע להם פרופיל

ר"מ 30

שיבוץ

חובה

בט"ר / בא"ח / בה"ד

חיילים הנמצאים בטירונות כלל-צה"לית או עדיין במיטב בהמתנה לשיבוץ

ר"מ אמב"ס – ר"מ 4א המיועדת לחיילים באימון בסיסי (טירונות) לחימה 

ר"מ 4א

סמכות הצבה

חיילים הנמצאים במעבר מיחידה ליחידה ומוצבים באחד מר"מ התגבורת המטכ"ליים או הזרועיים

ר"מ 4ב  רמת"ג (ר"מ תגבורת)

בה"ד

חיילים הנמצאים באחד מבסיסי ההדרכה

הממתינים לקורס / נמצאים בקורס או סיימו קורס ,ואשר ממתינים לשיבוץ

ר"מ רצף – ר"מ 4ג המיועדת לחיילי תומכ"ל בזרוע היבשה שהוסמכו לרובאות 02, בעת

סיפוחם בהכשרתם המקצועית לבה"די התומכ"ל ר"מ א"מ – ר"מ 4ג המיועדת לחיילים באימון

מתקדם לחימה

ר"מ 4ג

מיטב / מחה"ס

חיילים או קצינים בשירות חובה הנמצאים בדחיית

שירות מסיבות פרט ואשר נגרעו מיחידתם

לתקופת דחיית השירות

ר"מ 8 

דחיית שירות (דח"ש)

מיטב

חיילי מסלול העתודה האקדמית בתקופת

הלימודים האוניברסיטאיים

ר"מ עתודה

מיטב (בינ"ש) /

מקח"ר (נח"ל)

חיילי מסלול בינ"ש או מסלול הנח"ל הנמצאים

בפרק השירות ללא תשלום (של"ת)

ר"מ של"ת

שירות ללא תשלום (של"ת)

מיטב

חיילים שנקבע להם פרופיל 24 (פטור ארעי משירות ביטחון) ואשר יתרת השירות שלהם מתום תקופת הפרופיל הזמני הינה שנה ומעלה

ר"מ 182ד

פטור ארעי

מפקדה ממונה

חיילים המוגדרים כדרג ב לחימה (אינם מצוותים בגזרת הלחימה עם יחידתם) או צוותי לחימה בשעת חירום. בשעת חירום משויכת הר"מ על פי

ר"מ לשליטה

חירום

גורם אחראי

תיאור כללי

שם

נושא

אוכלוסייה

 

הצורך לפיקוד, וחייליה מופעלים .

     

זרוע

סגל פיקודי בכיר (ספ"כ, כלומר אל"ם ומעלה) במילואים שאינם משובצים על תקן

ר"ם ספ"כ

 

מילואים

 

אג"ת בתיאום

עם אכ"א

תוספת שיאית הנוספת לתקינה הקיימת בדרגות סא"ל ומטה, כמענה לקצונה על-תקנית

ר"ם עתודת קצונה

 

מפקדה ממונה

חיילי מילואים אשר לא ניתן למצותם ביחידה בה הם מוצבים והם ממתינים לשיבוץ מחדש על ידי

סמכות התגבורת

ר"מ בלתי מתאימים

שיבוץ

זרוע

מאגרי חיילי מילואים הממתינים לשיבוץ במסגרת הזרועית או להפעלה על פי צורך

ר"מ  מעבר למילואים

מקרפ"ר

תלמידי רפואה החל מסוף שנת הלימודים הראשונה, למעט קצינים בתפקיד מ"פ / טייס / נווט, המוצבים לר"מ 41 בתחילת שנת הלימודים

השישית

ר"מ 41

אכ"א-עתכ"א

מילואים

מאגרי כוח אדם מילואים הכפופים ישירות לאכ"א-חתומכ"א לטובת השלמת פערי כוח-אדם בחירום

מאגרי חירום

חירום

אכ"א -עתכ"א

מילואים

חיילי מילואים הנמצאים תקופה ממושכת בחו"ל

ר"מ 70

חו"ל

אכ"א-עתכ"א

מילואים

חיילי מילואים שהינם נבחרי ציבור (שרי ממשלה ,חברי כנסת, ראשי עיריות, ראשי רשויות מקומיות), כל עוד הם מכהנים בתפקידם

ר"מ 80

נבחרי ציבור

מקרפ"ר

חיילים בחובה או בקבע, חולים או פצועים המאושפזים במתקן רפואי

ר"מ  2

רפואה

אחוד

מפקדה ממונה

חיילים בחובה, קבע או מילואים העצורים במתקן

מעצר צבאי או כלואים במתקן כליאה צבאי

ר"מ 3א

משמעת ומשפט

מיטב / עתכ"א

מילואים

חיילים בחובה, קבע או מילואים הכלואים במתקן

כליאה אזרחי

ר"מ 3ב

מקמצ"ר

חיילים בחובה, קבע, מילואים, פטורים משירות ביטחון או עובדי צה"ל, המרצים עונש חלופת

מאסר בדרך של עבודות שירות ביחידות צה"ל על

פי פסק דין של בית-דין צבאי

ר"מ 3ד

חיל המשא"ן-

מדור נפקדים ועריקים

עריקים בחובה, קבע או מילואים ר"מ 6ב בארץ – לעריקים בארץ (נגררת חו"ל סגורה)

ר"מ 6ב בחו"ל – לעריקים בחו"ל (נגררת חו"ל

פתוחה)

ר"מ 6ב

מנהל הנפגעים

חיילים אשר הוכרזו כנעדרים

ר"מ 6א

שבויים ונעדרים

מנהל הנפגעים

חיילים הנמצאים בשבי האויב, לרבות פדויי שבי שטרם שובצו מחדש

ר"מ 6ד

מנהל הנפגעים

חיילים שהוחזרו משבי האויב

ר"מ חוזרי שבי 9346

נספח ה

תקני כוח האדם בצה"ל

פירוט

חלוקה משנית

חלוקה

בסיסית

הסבר

שיא

 

תת-מערך:

יתר איכותי

(ית"א) ,לחימה או קצונה

מערך

איכותי

שיא המשרתים בחובה נקבע בהתאם לפוטנציאל כוח האדם המגויס על פי חוק שירות ביטחון ]נוסח משולב[ ,

התשמ"ו – 1986, והצורך הביטחוני ,בחלוקה למערכים המשקפים את קבוצות האיכות וההתאמה של המשרת לתפקידים השונים בצה"ל

חובה

 

אחזקה, אלקטרו

טכני

נח"ם (נח"ל מסלול) – ביטוי ליעדי גיוס

לאוכלוסיות שלא חלים עליהן כללי השירות הרגיל כגון משך השירות של בני גרעין ר"מות – כמפורט בנספח ד

מנהלה, נהיגה נח"ם(נח"ל מסלול) או ר"מות

יתר

   

מיוחד /

שונות

קבע בכיר- רס"ן בכיר, סא"ל, אל"ם, תא"ל ואלוף (שיא רב-אלוף כלול במסגרת שיאי האלוף)

קבוצה א '

קבוצות דרגה

אג"ת יקצה שיאי משרתים בקבע לגופי צה"ל בכפוף למגבלת שיאי כוח האדם השנתית אשר הועמדה לצה"ל בהתאם

לחוק יסודות התקציב ,תשמ"ה – 1985, כפי שהועברה לצה"ל מאת היועכ"ל.

לכל שיא קבע תסומן קבוצת הדרגה שלו

+ קבוצת האוכלוסייה

קבע

קבע מובהק- קצין ב', רנ"ג ונגד ב'

קבוצה ב'

קבע ראשוני- קצין ג' ונגד ג'

קבוצה ג'

קבע קצר- קצין ד' ונגד ד'

קבוצה ד'

קבוצה זו משקפת את השיא עבור התקינה הארגונית והיא תפולח למספר סוגים: תקן קבוע, תקן זמני, תק"י, תפקידים חו"ל, תק"י חו"ל

תפקידים

קבוצות אוכלוסייה

הנתח השיאי המשוריין לכלל הפעילויות אשר מבוצעות על ידי משרתי הקבע שאינן חלק מסד"כ היחידות הפועלות בצה"ל כמפורט בנספח ד לפקודה זו

ר"מות

הנתח השיאי המשוריין עבור אוכלוסיות אשר מאפייני הפרט שלהן שונים ממאפייני התקינה אותם הם מאיישים: דרגות ייצוג ודרגות אישיות

מיוחדים

תר"ם, תמ"ם, תב"ם, תמ"ן, תנ"ב, תס"ן

דרגות

קבוצות דרגה

שיא הנקבע בהתאם לצורכי בניין הכוח בתיאום ארגון עובדי צה"ל

אע"צ

שיא זמני, תק"י ותפקידים

תפקידים

קבוצת אוכלוסייה

ביטוי לקבוצת האיכות וההתאמה של איש

המילואים לתפקידים שונים בצה"ל (לרוב, ע"פ

הכשרתו בשירות החובה)

לכל מערך יש גם תתי-מערכים מתאימים

מערך על ,טכני, יתר איכותי

(ית"א), יתר ,לחימה ,

נהיגה, מחוץ לסד"כ

שיא המשרתים במילואים הנקבע בשים לב לפוטנציאל כוח האדם המשרת

במילואים על פי חוק שירות המילואים ,התשס"ח – 2008, הצורך הביטחוני וצורכי מערך המילואים

מילואים

לצרכים כגון: אימונים, הכשרות, הכנות לחירום

(אופרטיבי), מבצעי, שמירת כשירות, תע"ם

וכיוב"ב

 על פי אג"ת

סעיף אב

אג"ת יקצה שיא כספי (להבדיל ממספר אנשים) לגופי צה"ל בחלוקה לסעיפי

האב שנקבעו בחוק שירות המילואים ,התשס"ח – 2008, המהווה את היקף התקציב המאושר להוצאה על ימי מילואים בשנה נתונה

ימי מילואים

(ימ"מ)

מסגרת תקציבית להעסקת יועצים כללי

יועצים כללי

יועצים

אג"ת יקצה שיא כספי (להבדיל ממספר

אנשים) לגופי צה"ל בחלוקה לקטגוריות שונות של יועצים, המהווה את היקף

התקציב המאושר להוצאה על יועצים

בשנה נתונה

תקציבי

מסגרת תקציבית להעסקת כ"א עזר (יועצים דרך חברות)

כ"א עזר

מסגרת תקציבית יועצי מחשוב ותקשוב

יועצי מחשוב

ותקשוב

מסגרת תקציבית יועצי בינוי

יועצי בינוי

מסגרת תקציבית יועצים מטפלים

יועצים

מטפלים

מסגרת תקציבית יועצי מנהלות

יועצי מנהלות

מסגרת תקציבית להעסקת סטודנטים

סטודנטים

סטודנטים

אג"ת יקצה שיא כספי (להבדיל ממספר אנשים), נפרד מהאע"צים, עבור

סטודנטים ,המהווה את היקף התקציב

המאושר להעסקת סטודנטים בשנה נתונה

 שיאי קבע, חודשי קבע, ימ"ם

שיא פיקוד

שיא פיקוד

אג"ת יקצה שיא כספי(להבדיל ממספר אנשים) עבור הפיקודים למימוש בשנה נתונה

חובה בתנאי קבע (חב"ק) בצמוד לשירות  

החובה, מילואים בתנאי קבע (מת"ק) נמנה על

מערך המילואים

ח"ק

 

שיא הנועד לתת מענה זמני לפערי כוח

אדם שונים

חודשי קבע (ח"ק)

מענה למשך שירות קבע של קצינות בתפקיד

חובה

שס"ן קצינות

  

שיא הנועד לתת מענה למשך שירות הקבע של קצינות המאיישות תקן קצונת

חובה

שס"ן

מענה לפערי משכי תפקידי קצונה והתחייבות

לקצונה (ר') ביחידות לוחמות

שס"ן קצינים

 

מענה בשיאי קבע וחודשי קבע זמניים

לשיפוי  בגין פערי חובה הנובעים מקיצור שירות הגברים

משאבי קיצור שירות

 מענה למימוש התחייבות לקצונה (ר')

שס"ן ח"ק

 

מענה לפערי כוח אדם במקצועות הנדרשים

להתנדבות לחודשי קבע

ח"ק עד 4

חודשים

 

 נספח ו

מאפייני תקני כוח אדם בצה"ל

תקני כוח האדם בצה"ל יאופיינו בהתאם למפורט בטבלה הבאה (מאפייני החובה מסומנים מעל הקו):

הערות

אחריות

פירוט

מאפיין

 

הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה ,

למעט בתקינה לא

מבוזרת

בחירת המסגרת הארגונית אליה משויך התקן בשגרה ובחירום

כפיפות

 

מלל חופשי המסביר את התפקיד הספציפי

תיאור התפקיד

בנוסף, קיימות צורות העסקה נוספות אשר לא משתקפות בתקינה אלא בשיאים בלבד ,כמפורט בנספח ה.

חובה; קבע; מילואים; ע"צ; מג"ב, עובד חיצוני

סוג התקן

נגזר מסוג התקן

•       חובה – גברים, נשים

•       קבע – קצר או ראשוני, מובהק, בכיר

•       מילואים – חוגרים, קצינים

•       ע"צ – משימתי

•       מג"ב – חובה, נגדים, קצינים

•       עובד חיצוני – משהב"ט

תת-סוג התקן

נגזר מתת סוג התקן.

מפורטות דרגות התקינה בלבד ,להרחבה על הדרגות ראו בפקודות המתאימות.

•       קצונה – סרן, רב-סרן (רס"ן), סגן-אלוף (סא"ל) ,אלוף-משנה (אל"ם), תת-אלוף (תא"ל), אלוף, רב-אלוף (רא"ל)

•       נגדים – רב-סמל (רס"ל), רב-סמל בכיר (רס"ב( ,רב-נגד (רנ"ג)

•       ע"צ – תפקיד ראשוני מקצועי (תר"מ מקביל לרס"ל), תפקיד ראשוני קצין (תר"ק מקביל לסרן) ,תפקיד מובהק מקצועי (רס"ב מקביל לרס"ב) ,תפקיד בכיר מקצועי(תב"ם מקביל לרנ"ג), תפקיד מובהק ניהולי (תמ"ן מקביל לרס"ן), תפקיד ניהולי בכיר (תנ"ב מקביל לסא"ל), תפקיד סגל ניהולי (תס"ן מקביל לאל"ם)

•       מג"ב – פקח, פקד, רב-פקד (רפ"ק), סגן-ניצב

(סנ"צ), נציב-משנה (נצ"מ), תת-ניצב (תנ"צ)

•       עובד חיצוני – עובד משרד ממשלתי (עמ"מ), עובד משרד בכיר (עמ"ב)

דרגה

לפי 2 האותיות של החיל או המערך

חיל או מערך 

שיוך (חיל משרה)

מושפע מחיל ומדרגה

בחירה מתוך רשימת העיסוקים הנקבעת על ידי אכ"א בשיתוף אג"ת, בחלוקה ל: קצינים (וע"צים מקבילים להם); נגדים (וע"צים מקבילים להם) וחוגרים 

עיסוק

 

אמ"ן-מחב"ם

מדרג לסיווג ביטחוני שנקבע עלי ידי אמ"ן-מחב"ם

סיווג ביטחוני (סב"ט)

 

אג"ת

אינדיקציה כן או  לא

תפקיד רגיש

 

אינדיקציה כן אולא

ניגוד עניינים

הערות

אחריות

פירוט

מאפיין

 

הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה ,

למעט בתקינה לא מבוזרת

מונה התקינה משקף את אפשרות כמות התקינה בעוד שמונה ההקצאה משקף את הכמות בפועל שניתן לאייש על תקן זה .

מונים

 

אכ"א

אינדיקציה האם התקן מאויש אולא

איוש

 

אג"ת, למעט זמני סמכות

זמני אג"ת, זמני סמכות, תק"י

סוג זמניות

נגזר מסוג הזמניות  

זמני אג"ת: מעמד דרגה זמני (במקרה של שינוי דרגה) ,ניוד בין סמכויות או תקן חדש (תקן זמני אג"ת)  זמני סמכות: בחירה מתוך רשימה ההסברים הנקבעת על ידי אג"ת

תקן ייחודי (תק"י): מיזם (פרוייקטלי), חו"ל, מבני (לצורך המבנה הארגוני של היחידה)

הסבר הזמניות (מקור הזמניות)

בחירה מתוך רשימת המיזמים (פרוייקטים) הנקבעת על ידי אג"ת

שם מיזם (פרויקט

תאריך סיום זמניות התקן

תאריך זמניות

ציון הגוף המממן

מקור תקציבי

•       ביטחון (הפחתה) – מתוך תקציב הביטחון  

•       משרדי ממשלה (השתתפות) – מתוך תקציב המדינה אך מחוץ לביטחון

•       אחר (הכנסה) – מחוץ לתקציב המדינה

מקור מימון תק"י

 

הגופים המוסמכים לארגון ולתקינה ,

למעט בתקינה לא מבוזרת

בחירה מתוך רשימה הנקבעת על ידי אג"ת, ביחס לגופים ולארגוני המשנה כמפורט בנספח ב לפקודה  .

מדרג פיקודי

נגזר מהמדרג הפיקודי

בחירה מתוך רשימת ההתמחות הנקבעת על ידי אג"ת

התמחות

שאר הדירוגים לא באים לידי ביטוי בתקינה  

אג"ת

דירוג מופ"ת

דירוג

שאר הדרגות הייחודיות לא באות לידי ביטוי בתקינה  

אג"ת

מוקד ידע טכנולוגי

מוקד ידע

 

אג"ת

סימון תקן מילואים מסא"ל ומעלה אשר לא מאפשר קידום

הצבה בלבד

 

על פי קביעת אג"ת

מאפייני תקינה ואינדיקציות נוספים כפי שייקבעו על ידי אג"ת במערכת התקינה

אחר

נספח ז'

סמכויות לאישור (לרבות עדכון*) וביטול תקנים ופרסומם

 

      

הערות

גורם מפרסם התקן

גורם מאשר התקן

פירוט

מאפיינים

 

עדכונים מהותיים בלבד בסדיר ובמילואים

רמ"ח הארגון באג"ת

הרמטכ"ל

תקן אל"ם ומעלה 

דרג בכיר

 

עדכונים מהותיים בלבד בסדיר ובמילואים

רמ"ח הארגון באג"ת

ר' אג"ת

תקן סא"ל 

תקנים שבהתאם למודל הקבע

הצעיר המאיישים אותם ימשיכו

לפרישה על אף

שלא קודמו לדרגת סא"ל

רמ"ח הארגון באג"ת

·        תוספת לשיא – רח"ט התכנון

·        במסגרת השיאים של הגוף – רמ"ח הארגון

תקן רס"ן בכיר 

סוג התקן - קבע

 

למעט: תקנים זמניים, תק"י ,תקנים עם דירוגי מופ"ת ודירוגי משפטנים -

המפורסמים ע"י רמ"ח הארגון

הגוף המוסמך לארגון

ולתקינה בצה"ל

·        תוספת לשיא – רח"ט התכנון

·        במסגרת השיאים של הגוף – הגוף המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל לאחר תיאום עם החיל או המערך המקצועי הרלוונטי

תקני קבע מובהקים

תקני קבע ראשונים וקצרים

תקני רנ"ג (מסלול בכיר)

 

הגוף המוסמך לארגון

ולתקינה בצה"ל

·        תוספת לשיא – רמ"ח הארגון 

·        במסגרת השיאים של הגוף – הגוף המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל לאחר תיאום עם החיל או המערך המקצועי הרלוונטי

תקינת חובה

סוג התקן - חובה

 

מוגבלת לתפקידים בשע"ח לפי חוק המילואים ,

התשס"ח – 2008, וכן לתפקידים

המפורטים בצו שירות מיל'

(מטרות הקריאה לשירות מיל') התשס"ח - 2008

הגוף המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל ,

למעט תוספת לשיא וסא"ל ומעלה – רמ"ח ארגון באג"ת

•          אל"ם ומעלה – רמטכ"ל  

•      סא"ל – ר' אג"ת  

•      עד רס"ן –

-          במסגרת השיאים של הגוף – הגוף המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל לאחר תיאום עם החיל או המערך המקצועי הרלוונטי

-          תוספת לשיא – רמ"ח הארגון

תקינת מילואים

סוג התקן- מילואים

 

למעט תק"י ותקנים זמניים המפורסמים ע"י רמ"ח הארגון

הגוף המוסמך לארגון

ולתקינה בצה"ל

•          תוספת לשיא – רמ"ח הארגון  

•          במסגרת השיאים של הגוף – הגוף המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל לאחר תיאום עם החיל או המערך המקצועי הרלוונטי

תקני ע"צים: תר"ם – תמ"ן 

סוג התקן –

אע"צ

 

רמ"ח הארגון באג"ת

ראש אג"ת

תקני ע"צים: תנ"ב 

רמ"ח הארגון באג"ת

רמטכ"ל

תקני ע"צים: תס"ן

הערות

גורם מפרסם התקן

גורם מאשר התקן

פירוט

מאפיינים

שיקולים לאישור הבקשה:

א.   עצמת אינטרס צה"ל לתק"י

ב.   משך התקופה המבוקשת לתק"י

ג.    ההשלכות הארגוניות של התק"י בצה"ל

ד.    קיומו של ניגוד עניינים מוסדי ,בין התק"י לבין הצבא ואפשרות עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים

רמ"ח הארגון באג"ת

•           אל"ם ומעלה – רמטכ"ל

•           סא"ל – ראש אג"ת

•           רס"ן – רח"ט התכנון

•           סרן ומטה – רמ"ח הארגון תנאים לאישור:

1. אישור יועכ"ל על קבלת המימון.

2. במקרה של ניגוד עניינים – עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים על ידי מפצ"ר-יעח"ק  

ביטחון (הפחתה) – גורם שתקציבו בתקציב הביטחון אך לא  צה"ל

תקני קבע

ייחודי

(תק"י)

מקור מימון

מדינה

(השתתפות) – גורם שתקציבו  בתקציב המדינה אך לא משהב"ט

אחר (הכנסה)– גורם שתקציבו אינו בתקציב המדינה

 

רמ"ח הארגון באג"ת

•         אל"ם ומעלה – רמטכ"ל

•         סא"ל – ראש אג"ת

•         רס"ן – רח"ט התכנון

•         סרן ומטה – רמ"ח הארגון

תקנים זמניים ממקורות אג"ת

זמניות

תקני חיל בלתי קבוע (חב"ק)

שיוך

 

רמ"ח הארגון באג"ת

רמ"ח הארגון  לאחר

אישור הפצ"ר או סגנו

תקנים עם דירוג משפטנים

דירוגים

רמ"ח ארגון  לאחר אישור קרפ"ר או סגנו

תפקידי רופאים

רמ"ח הארגון לאחר המלצת מפא"ת

תקנים עם דירוג מופ"ת

רמ"ח הארגון לאחר המלצת המנהל הטכנולוגי (מנט"א)

מוקד ידע טכנולוגי

למעט תק"י ותקנים זמניים המפורסמים ע"י רמ"ח הארגון

הגוף המוסמך לארגון

ולתקינה בצה"ל

ראש אג"ת

תקני חו"ל (עד סא"ל כולל)

אחר

               

* לגבי עדכון – אג"ת-רמ"ח הארגון יקבע אם מדובר בשינוי מהותי, אשר יחייב את אישור הגורם מאשר התקן המפורט לעיל בטבלה, או שמדובר באישור שאיננו מהותי ועל כן ניתן להסתפק באישור אג"ת-רמ"ח הארגון.  

נספח ח

תהליך ארגוני – דגשים לביצוע עמ"ט

עמ"ט גוף המוסמך לארגון ולתקינה בצה"ל תתבצע בהתאם לדגשים הבאים, בשיתוף ולפי ההנחיה המקצועית של אג"ת-מחלקת הארגון:

1. הגורמים השותפים לעמ"ט  

הגוף מוביל העמ"ט יוודא את שיתופם של כל הגורמים הרלוונטיים בעבודת המטה, ובראשם:

  • אמ"ץ

1) חטיבת המבצעים – בכל הנוגע להשפעת השינוי הארגוני המוצע על התכניות המבצעיות, גרף התע"ם (תעסוקה מבצעית) ופקודות הכוננות, וכן בנוגע לשינויים ארגוניים הכרוכים בביטול כוחות.

2) חטיבת תוה"ד – בכל הנוגע להתאמת השינוי הארגוני המוצע לתורה הצבאית ולתפיסות הצבא.

  • אג"ת

1) מחלקת התכנון – בכל הנוגע להיבטי המשאבים ולהיבטי האמל"ח של השינוי הארגוני המוצע.

2) מחלקת התשתיות והפריסה – בכל הנוגע להיבטי התשתית ופריסת יחידות צה"ל, הנגזרים מהשינוי הארגוני המוצע.

  • אכ"א – בכל הנוגע להיבטי המשא"ן (משאבי אנוש) הנגזרים מהשינוי הארגוני המוצע, וכן אכ"א-מופ"ת-תחום יחת"שים בכל הנוגע למעמד היחידה לענייני תשלומי והטיפול בכספים (יחת"ש ,קנטינה).

  • אט"ל – בכל הנוגע להיבטים לוגיסטיים הנגזרים מהשינוי הארגוני המוצע, לרבות שינוי המעמד הלוגיסטי.

  • קציני חיל, מפקדי מערכים ומאסדרים נוספים – בכל הנוגע לשינויים ארגוניים הנוגעים לתחומי אחריותם, ולהתאמתם להוראות המקצועיות שבתחום אחריותם.

  • יועכ"ל – אג"ת יוועצו ביועכ"ל בכל הנוגע למסגרות השכר בצה"ל ולעמידה במתווה ההוצאה על השכר.

  • משהב"ט-גית"ם – בכל הנוגע לשינויים ביחידות מעורבות של צה"ל ומשהב"ט.

  • אחר – כל גורם אחר העשוי להיות מושפע מהשינוי הארגוני.

3. היבטים לבחינה במסגרת העמ"ט

במסגרת עבודת המטה, יתייחס הגוף מוביל העמ"ט, בין השאר, להיבטים הבאים:

א. רקע ותשתית נורמטיבית –  

1) פקודות הצבא בהפ"ע 1.0105 פקודות הצבא, פקודות כלליות אחרות, פקודות קבע ופקודות שגרה.

2) תרחיש הייחוס של צה"ל, המפורסם מעת לעת ע"י החטיבה האסטרטגית באג"ת.

3) התכניות המבצעיות של צה"ל.

4) לקחי מלחמות, מבצעים או וכן במקרים המתאימים תרגילים.

5) ממצאי דו"חות ביקורת מטעם מבקר המדינה, מבקר מערכת הביטחון והמבקר הפנימי לצה"ל.

  • הסיבה לשינוי – הצגת הפער או הבעיה שהם הסיבה העיקרית לשינוי המוצע ולאופן שבאמצעותו יינתן להם מענה בארגון החדש.

  • משפט הקיום לעמ"ט – הצגת המטרה העיקרית אותה נועד השינוי הארגוני המוצע להשיג.

  • משמעויות מבצעיות – הן לתכנון המבצעי והן לפעילויות הבט"ש והגנת הגבולות.

  • שינויים קודמים – התייחסויות לשינויים ארגוניים קודמים שנערכו ביחידה.

  • הייעוד, התפקידים (בשגרה ובשעת חירום) והמבנה הארגוני החדשים של הארגון והשוני מהקיים, תוך התייחסות לתפקידים אותם מוצע לשנות או לבטל, והאופן שבו יקבלו תפקידים אלה מענה לאור השינוי.

  • מאפייני היחידה והתקינה – התייחסות לשינויים ברכיבים הנוגעים למאפייני היחידה המפורטים בנספח ג וכן למאפייני התקינה הנדרשת (תפקיד רגיש, ניגוד עניינים וכו)' כמפורט בנספח ו.

  • השלכות השינוי על גופים אחרים, בהיבט של תהליכי עבודה וחלוקת אחריות וסמכות.

  • ניתוח מרחב החלופות לארגון – כולל הצגת יתרונות, חסרונות ומשמעויות של כל חלופה.

  • לו"ז - טווח הזמן עד לתחילת מימוש השינוי הארגוני ומשך הזמן המיועד לקיומו (במידה ומדובר בשינוי תחום בזמן.)

  • משאבים – משאבים ותקורות נדרשים לביצוע השינוי, והמקורות למימושם, לרבות הנושאים הבאים:

1) כוח אדם – שימושים ומקורות מוצעים למשאבי כוח אדם (קבע, חובה, ע"צים ומילואים) וכן במשאבי כוח אדם גמישים (ימי מילואים, חודשי קבע, יועצים, סטודנטים.)

      2) תקציב – שימושים ומקורות למשמעויות תקציביות, הן חד פעמיות (כגון עלויות הקמה או סגירה) והן שנתיות (כגון עלויות קיום שוטף)  

      3) כספים – טיפול בכספי היחידה, בהתאם להנחיית אכ"א-מופ"ת-תחום יחת"שים (לרבות פתיחת או סגירת יחת"ש וקנטינה).  

       4) אמצעים – משמעויות הנובעות מהשינוי הארגוני המוצע לאמצעים הקיימים ולאמצעים שצפויים להיכנס לשימוש, לרבות משמעויות תקציביות נגזרות.

5)  פריסה ותשתית.

6) אימונים והכשרות.

7) חומרי היחידה – טיפול בחומרי היחידה לרבות תיאום עם מחב"ם והעברת חומרים מתאימים לארכיון צה"ל (במקרה של סגירת יחידה או שינוי ארגוני המצריך טיפול זה.)

  • משא"ן – התייחסות להיבטי משא"ן (משאבי אנוש) וטיפול בכ"א, לרבות הנושאים הבאים:

                  1) משמעויות תגבורת כוח אדם.

        2)  היתכנות איוש או שיבוץ מחדש לכוח האדם המבוקש, בסדיר במילואים.

3) מסלולי שירות, לרבות נגזרות מודל הקבע והכשרות.

4)  פיטורין ושיאי פרישה.

5) משמעויות ת"ש ורווחה.

  • מענה לוגיסטי נדרש בגין השינוי הארגוני (לרבות שינוי או ביטול מעמד אפסנאי) .

  • תחקיר ומדדים להצלחה – נקודות ביקורת לבחינת התהליך והגדרת לוחות זמנים לתחקיר ומדדים להצלחה (לרבות: עמידה בצורך המבצעי ,מועילות (אפקטיביות) מבצעית, התייעלות משאבית, וכיו"ב.)

נספח ט

הגורם המטכ"לי המוסמך לאישור תהליך ארגוני

אישור תהליך ארגוני יהיה בהתאם למפורט להלן: 

הגורם המטכ"לי המוסמך לאישור

סוג התהליך הארגוני

הרמטכ"ל

הקמה או ביטול של סד"כ שנועד ללחימה, מרמת פלוגה או מקבילה לה כמפורט בנספח ב ומעלה

•        כשהעומד בראש הגוף הוא בדרגת אל"ם ומעלה – הרמטכ"ל

•        כשהעומד בראש הגוף הוא בדרגת סא"ל – ראש אג"ת

הקמה או ביטול של מסגרת ארגונית בדרג סא"ל או מקביל לו ומעלה

•        כשהעומד בראש הגוף הוא בדרגת אל"ם ומעלה – הרמטכ"ל

•        כשהעומד בראש הגוף הוא בדרגת סא"ל – ראש אג"ת

•        אחר – רמ"ח הארגון

הקמה של יח"ר, סגירה של יח"ר או שינוי כפיפות של

יח"ר

הכרה בגוף כחיל, מערך מקצועי, מנהל

•        כשהעומד בראש הגוף הוא בדרגת אל"ם ומעלה – הרמטכ"ל

•        כשהעומד בראש הגוף הוא בדרגת סא"ל – ראש אג"ת

•        אחר – רמ"ח הארגון

במקרה של שינוי אחריות וסמכות של גוף שיש לו הפ"ע – בהתאם להליך הקבוע לאישור הפ"ע כמפורט בהפ"ע 1.0105 פקודות הצבא, פקודות כלליות אחרות, פקודות קבע ופקודות שגרה.

שינוי אחריות, סמכות, ייעוד או תפקידי היח"ר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 נספח י

עמ"ט לקביעת או עדכון שם ומספר יח"ר

עמ"ט לקביעת שם ומספר יח"ר או עדכונו תכלול את התייחסות הגורמים המפורטים בטבלה שלהלן להצעה: 

גורם ממליץ

פרוט

תחום

תוה"ד-רמ"ח ההיסטוריה

בחינת השם או המספר לאור ההיסטוריה ומורשת

היחידה ובדיקה האם לשם היחידה יש קשר למחנה או ליחידה מבחינה גיאוגרפית, סימבולית והיסטורית

היסטוריה צבאית

קח"ר

בחינת השם או המספר לאור ערכי חינוך או מורשת

חינוך ומורשת

רמחב"ם

בחינת השם או המספר מבחינת ביטחון המידע

ביטחון המידע

ח"מ-רמ"ח תכנון

אישור או שינוי שמות ומספרים בהלימה לצרכים המבצעיים ולתוכניות המבצעיות

השלכות מבצעיות

אכ"א-רמ"ח הנפגעים

בחינת השם והמספר בהתייחס לטיפול בנפגעים, חללים ובני משפחותיהם ווידוא כי השם המוצע אינו למטרות הנצחה

טיפול בנפגעים ובחללים

אג"ת-רע"ן תקינה ומערכות

(תו"ם)

בקרה על כך ששם היחידה ומספרה יזהו אותה באופן

ודאי ושמירת תיעוד היסטורי של מספרים קודמים

מערכות התקינה

תוה"ד-רמ"ח תו"ל

בדיקת השם מבחינה לשונית

עריכה לשונית

___________________________________________________________ הפקודה פורסמה לראשונה כחלק מ"מהפכת הפקודות", בתאריך 13.02.2020 בחוזר תיקונים 203.