לקובץ PDF לחצו כאן

פקודת מטה כללי,2 יולי 1978

58.0101 – תנועות והיסעים, לרבות הטסה והשטה

 

הגדרות

1. בפקודה זו:

א. שְׂדרה – טור של כלי רכב במשימה משותפת הנעים זה אחר זה אל יעד משותף.

ב. תנועה – נסיעה של כלִי רכב בודד או של שׂדרה ליעד מסוים.

ג. היסֵעַ – תנועה מבוקרת של גייסות ואפסניה ביבשה, באמצעות כלי רכב הנעים בשׂדרות.

ד. מַתנָ"ל – מרכז התנועה הלאומי, הכפוף לאט"ל-מרכז ההובלה.

ה. מַתנַ"פּ – מרכז תנועות פיקודי, הכפוף לפיקוד המרחבי ובכלל זה גם מרכז השיטור והתנועות

(להלן:"מָשוֹ"ת") הכפוף למפקדת פיקוד העורף.

ו. נַפָּ"ק – נקודת פיקוח קדמית; חוליית פיקוח על תנועות בדרך או בנתיב.

כללי

2. פקודה זו מגדירה את הפעולות הנדרשות מיחידות צה"ל כדי להבטיח את הצלחתן של תוכניות, תנועות והיסעים בשגרה ובחירום.

3. פקודה זו באה ליישם סמכויות הנתונות למפקד צבאי מכוח תקנות ההגנה (שעת-חירום), 1945, וכן סמכויות הנתונות לצה"ל מכוח חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, החלות רק בעת מצב מיוחד בעורף או בשעת התקפה, כהגדרתם בחוק זה.

המטרה

4. מטרת פקודה זו לרכז ולפרט את אופן ביצוע ההיסעים, לרבות תנועה בהטסה ובהשטה ואת האחריות המוטלת על המפקדות השונות הנוגעות בדבר.

השיטה

5. מַתנָ"ל ומַתנַ"פּ אחראים לתכנן את התנועות וההיסעים ולפקח עליהם, ובכלל זה, לתת פקודות והוראות בנוגע לדרך ביצועם, להקצות אמצעי הובלה ולתאמם מול כל הגורמים במרחב שבאחריותם ובכלל זה גופים אזרחיים לפי הצורך.

6. מתנ"ל ומתנ"פ יוקמו בזמן מלחמה, ובזמן רגיעה יופעלו לפי הצורך, על פי החלטת מִפקדת אט"ל או על פי החלטת מִפקדת הפיקוד המרחבי לפי העניין.

7. במתנ"ל ובמתנ"פ ישותפו קציני מטה קבועים, קציני חילות מקצועיים ובעלי תפקידים הדרושים לתכנון ולפיקוח על התנועות וההיסעים.

8. המתנ"ל אחראי לתכנן את ההיסעים ולפקח עליהם באמצעות המתנ"פ (שבתחום אחריותו נעשים ההיסעים).

9. העוצבות או היחידות יוציאו לפועל את תוכניות ההיסעים לפי הוראת המתנ"ל או המתנ"פ.

10. היסע מטכ"לי קודם לכל תנועה צבאית אחרת, למעט החלטה אחרת של אט"ל-חטיבת הלוגיסטיקה.

11. הפיקודים המרחביים יפעילו מערכת פיקוד ושליטה על התנועות וההיסעים לפי הצורך או על פי הוראה שייתן המתנ"ל, ובכלל זה נפ"קים, שיהיו בהן חוליות שוטרים צבאיים מיחידת השיטור הפיקודית, אשר יפעלו על פי הוראות המתנ"פ.

12. הנפ"ק מוסמכת להורות לכל מפקד או חייל הנע בצירים שבאחריותה הוראות בדבר זירוז, עיכוב או הסטה של שׂדרות רכב או כלי רכב בודדים.

13. הכרזה על "ציר תנועה שמור":

א. מתנ"ל רשאי להורות על כל דרך או קטע ממנה כ"ציר תנועה שמור" להיסע מטכ"לי.

ב. מתנ"פ רשאי להורות על דרך או על קטע ממנה כ"ציר תנועה שמור" להיסע פיקודי, לאחר תיאום עם המתנ"ל.

ג. אין לנסוע בכלי רכב ב"ציר תנועה שמור", אלא אם נאמר אחרת על ידי המתנ"ל או המתנ"פ.

ד. כדי לקבל רשות תנועה ב"ציר תנועה שמור" יפנו מפקדי עוצבות או יחידות למתנ"פ שבמרחבם ויפרטו את כמות כלי הרכב המיועדים לתנועה, את נקודות המוצא והסיום, את סוג המטען המוּבל ואת משך השימוש המוערך בציר.

ה. הפנייה למתנ"פ תיעשה בהקדם האפשרי, ישירות או באמצעות מפקד נפ"ק  הסמוך ביותר למִפקדת העוצבה או היחידה.

ו. המתנ"פ ישקול את הבקשה ויודיע את החלטתו לעוצבה או ליחידה המבקשת, בדרך המהירה ביותר. אם הכוונה היא להשתמש בציר תנועה שמור להיסֵעַ מטכ"לי, יקבל המתנ"פ אישור מוקדם לכך מאת המתנ"ל. אישר המתנ"פ את הבקשה, ינחה את מִפקדת העוצבה או היחידה, על צורת התנועה המאושרת ועל הזמנים המדויקים שנקבעו לה.

ז. על המתנ"פ להודיע על האישור כנ"ל, למפקדי הנפ"קים הפרוסים בציר התנועה שהוכרז כשמור.

ח. מפקדי נפ"קים יאפשרו תנועה בדרך מוגבלת כנ"ל, רק אם נתקבל אישור מוקדם, כמפורט לעיל.

14. ארגון היסע של עוצבות או של יחידות

א. באחריות מפקד הכוח המוסע לקבוע את מבנה ההיסע, את השליטה בסדר ובמשמעת בהיסע, את סידורי אבטחתו ואת אופן ארגון שטחי העמסה ופריקה, לרבות קביעת מקומות, סימונם ושליטה עליהם.

ב. מפקדי יחידות ההובלה המובילות עוצבות או יחידות ינחו את מפקדי הכוחות המוסעים בכל הנוגע לארגון, לשליטה על שׂדרות ההיסע ולארגון שטחי העמסה ופריקה.

15. תנועות והיסעים בהטסה או בהשטה בשעת חירום

א. הובלת מטענים בהטסה או באמצעות השטה בשע"ח תיעשה בתיאום בין אט"ל-חטיבת הלוגיסטיקה למפקדות זרוע האוויר והחלל או זרוע הים (בהתאמה).

ב. מפקדת זרוע האוויר והחלל או מפקדת זרוע הים אחראית לביצוע ההטסה או ההשטה (בהתאמה)  ולפיקוח על התנועה.

 

אחריות

16. מפקדת פיקוד מרחבי רשאית להטיל אחריות לפיקוח על תנועות והיסעים בחלק ממרחב הפיקוד על עוצבה הכפופה לה.