לקובץ PDF לחץ כאן

הוראות הפיקוד העליון , 25 מרס 82

56.0201 ניהול משק הדלק, הגז והשמנים בצה"ל

 

הגדרות

1. בפקודה זו :

א. "אישור חריג" – אישור להחסנת דלק באופן שאינו תואם את הוראות הקל"ר.

ב. "דלק ומוצריו" – מוצרי נפט נוזליים וגזיים, הכוללים גַפָּ"ם (גז פחמימני מעובה), בנזין, דָסָ"ל (דלק סילוני) וסולר לסוגיהם, שמנים ומשחות סיכה לסוגיהם וכל חומר אחר, שמחלקת הציוד הלוגיסטי באט"ל הורתה כי ייחשבו כדלק לצורך פקודה זו וע"פ הוראת הקל"ר 11.01.01.

ג. ''דלק לבָמָ"ח (בישול, מאור וחימום)'' – כולל את כל פריטי הדלק שהיחידות זקוקות להם לבישול, למאור ולחימום.

ד. ''דלק להנעות רכב'' – דלק המשמש להנעות כלי רכב המאוחסנים במחסני החירום.

ה. ''דלק למטרות אחרות'' – פריטי דלק שהיחידות זקוקות להם להפעלת יחידות כוח, כגון מחולל (גנרטור), לצורכי בית מלאכה, לצורכי מעבדות של בתי חולים, וכן שמנים ומשחות סיכה לרכב ולנשק.

ו. ''דלק לרכב'' – דלק לרכב, לרק"ם ולציוד מכני הנדסי.

ז. "הסמכות העליונה" – ראש אט"ל, מפקד זרוע האוויר והחלל ומפקד זרוע הים, כל אחד מהם בתחום אחריותו.

ח. "תחנת דלק אזרחית מורשית" – תחנת דלק אזרחית המספקת שירותי תדלוק לרכב צבאי על פי מכרזים וחוזים שנחתמו כדין עם הצבא.

ט. "תחנת דלק מרחבית" – תחנת דלק המופעלת באחריות מִפקדת מרכז הדלק

י. "כרטיס-חיוב מגנטי" – כרטיס שניפק מרכז הדלק, ושמיועד לתדלוק רכב צבאי .

יא. "טבעת תדלוק ממוחשבת" – הֶתקן אלקטרוני המצוי בפתח מְְכַל הדלק של רכב צבאי ומשמש לניפוק דלק ולרישום הניפוק באמצעים אלקטרוניים (כגון:  "פזומט").

יב. "חברת דלק" – חברה אזרחית שעמה צה"ל קשור בחוזה הספקת גפ"מ.

יג. "רכב צבאי " –

1) רכב מנועי המצוי בשימוש צה"ל, והמצויד ברישיון רכב (טופס 1475) ובכרטיס עבודה (טופס 1321);

2) ציוד מכני  הנדסי המצויד בכרטיס עבודה וטיפול  לציוד מכני כבד (טופס 1912 );

3) רכב אזרחי בשירות מילואים פעיל המצויד ברישיון רכב צבאי מילואים (טופס 1747-1 ) ובכרטיס עבודה (טופס 1321 );

4) רכב אזרחי אשר הושכר לצה"ל כל עוד תקופת השירות לגביו בתוקף (כולל רכבי הֶחכֵּר [ליסינג]);

5) רכב אזרחי שמפקדת מרכז הדלק אישרה בכתב.

יד. רכב צמוד - כהגדרתו בפ"מ 36.0530 "רכב הליסינג- זכאות ואחריות לנזקים".

 

הקצאה והקצבה

2. את מוצרי הדלק, למעט דס"ל וסולר לשיוט, יקצה אט"ל – חט' הלוגיסטיקה למפקדות הפיקודים, לזרועות ולסמכויות, ואלה יקציבו אותו ליחידות לפי צורכי אימונים, לפי צרכים מבצעיים ולפעילות מיוחדת.

3. מפקדי ההספקה במפקדות הפיקודים, ומקביליהם בזרועות ובסמכויות יקציבו דלק לעוצבות או ליחידות הכפופות להם, כמפורט בהק"א 2.05 – "השברה בין-חילית".

4. מפקדי ההספקה במפקדות הפיקודים, ומקביליהם בזרועות ובסמכויות יבצעו ניתוח שנתי ותכנון ליחידות הכפופות להם - לכל מרכיבי סל הדלק.

5. הפיקודים/הסמכויות/הזרועות יבצעו מעקב ובקרה לניצול זכויות הדלק בהתאם לצורך ולייעודן ע"פ התכנון.

6. הפיקודים/הסמכויות/הזרועות יגישו דו"ח מאזן רבעוני לאט"ל/ענף ההספקה הכולל ניצולים, הסברים לחריגות אם ישנן ותכנון להמשך.

7. המרות בין מרכיבי הדלק, בתוך סל הקיום, יבוצעו בתיאום עם הפיקודים/ זרועות/סמכויות למול ובאישור אט"ל/ענף ההספקה.

 

החסנת דלק וסמכויות

8. החסנת דלק וגז תיעשה בהתאם להוראות הקל"ר, כמפורט להלן: 11.01.10, 11.03.01, 11.03.02, 11.04.02 ו-11.04.03.

9. בקשה לאישור חריג להחסנת דלק בכל יחידות צה"ל, שלא כאמור בסעיף 4 לעיל, תועבר להתייחסות אט"ל רמ"ח הציוד הלוגיסטי. עם קבלת התייחסותו, תועבר הבקשה לסמכות העליונה, כמפורט להלן:

א.  להחסנת דלק המיועד לתדלוק כלי טיס – למפקד זרוע האוויר והחלל על ידי מפקד היחידה, שדרגתו אל"ם, לפחות.

ב.   להחסנת דלק המיועד לתדלוק כלי שיט – למפקד חיל הים על ידי מפקד היחידה, שדרגתו אל"ם, לפחות.

ג.    להחסנת דלק שאישורה אינו בסמכותם של מפקד זרוע האוויר והחלל ומפקד זרוע הים – לראש אט"ל על ידי מפקד הפיקוד המרחבי או על ידי מפקד הזרוע והחיל, הכול לפי העניין.

10.   הסמכות העליונה, והיא בלבד, רשאית לתת אישור חריג להחסנת דלק, ובלבד שאישור כזה לא יסתור את תקנות רישוי עסקים (החסנת נפט), התשל"ז-1976.

הסמכות והאחריות לתדלוק רכב צבאי בתחנות דלק יחידתיות

11. מחלקת הלוגיסטיקה באט"ל היא הסמכות המאשרת התקנת תחנות דלק ביחידות ובמתקנים  (להלן: "יחידות").

12. מחלקת הציוד הלוגיסטי באט"ל היא הסמכות המאשרת את מיקום התקנת תחנות התדלוק בצה"ל (חוץ ממערכות ייעודיות בזרועות).

13. מרכז הדלק נושא באחריות להספקת הדלק לתחנות הדלק היחידתיות ובאחריות הכוללת לאחזקת מתקני הדלק הצה"ליים, חוץ ממערכות ייעודיות הנמצאות בזרועות (תדלוק מטוסים,   ספינות וכו') ומערך הטכני של יחידות הבינוי בצה"ל.

14. יחידות ומתקנים שאישר להם מרכז הדלק הספקת דלק במכל דלק, יקבלו בנזין או סולר על-פי הזמנותיהם, באמצעות בסיסי הדלק המרחביים.

15. יחידות שהותקנו בהן תחנת דלק יחידתיות, יפעלו בהתאם להוראת הקל"ר 11.02.09, ובהתאם  להוראות שמפרסם מפקד מרכז הדלק ליחידות צה"ל.

 

קבלת הדלק ביחידה בצובר – אחריות ונוהל

16. דלק בצובר ביחידה יקלוט אך ורק מי שהוסמך לכך מטעם מרכז הדלק, באמצעות בסיסי הדלק המרחביים, כמורשה חתימה לקבל דלק ביחידתו.

אופן ניפוק דלק לכלי רכב בתחנת דלק יחידתית ורישום

17. אסור לנפק דלק צבאי שלא לתדלוק רכב צבאי או שלא למטרות אחרות שאישר הצבא כשימוש כדין. בכל מקרה, אין לספק בתחנת דלק יחידתית  דלק לרכב שאינו רכב צבאי.

18. בתחנות דלק יחידתיות שלא מותקנות בהן מערכות תדלוק ממוחשבות ייאסר התדלוק ע"י כל רכב אישי צמוד ובכלל זה: רכב שכור. כמו כן ייאסר התדלוק בתחנות אלה על רכבים משימתיים או/ו ייעודיים.בנוסף חל איסור לתדלק רכבים אלה באמצעות כרטיסי דלק ממוחשבים ("קש – פז") בתחנות הדלק היחידתיות.

 

מעקב ובקרה אחר מלאי הדלק בתחנת הדלק היחידתית

19. מפקד היחידה אחראי לוודא באמצעות בעלי התפקידים הממונים על ניהול משק הדלק ביחידה, שיקוימו מעקב ובקרה אחר תנועות הדלק בתחנת הדלק היחידתית, כולל בדיקה תקופתית של המלאי במכלים, עריכת מאזני דלק תקופתיים.

20. הנוהל המפורט והשיטה לעריכת מאזני הדלק יפורסמו ביחידות צה"ל בהוראה מטעם מפקד מרכז הדלק.

21. דוחות מאזן הדלק ביחידה יישמרו  וייגנזו ביחידה כמסמכי רישום  אפסניה,  בהתאם לפקודות הצבא.

 

חוסר דלק

22. כשיש חוסר בדלק, תפעל היחידה בהתאם לפ"מ 52.0301 .

23. חוסר בדלק מדליפת תשתיות עלול לפגוע בסביבה. פעילויות בהתגלות הדליפה מפורטות בהוראת הקל"ר 11.01.10.

     

אבטחת מלאי הדלק בתחנה

24.

א. התחנה צריכה להיות נעולה בכל זמן שבו אין בעל תפקיד אחראי ליד התחנה.

ב. בתחנת דלק שבה יש התקן תדלוק ממוחשב ("פזומט") או התקן אלקטרוני אחר שהוגדר  כמתאים מטעם מרכז הדלק – לא נדרש לנעול את התחנה במנעול, ובלבד שההתקן תקין.

הוראות בטיחות והגנת הסביבה

25. אמצעי הבטיחות והגנת הסביבה בתחנות הדלק היחידתיות מפורטים בהוראות הקל"ר  11.01.10, 11.02.09, 11.04.03.          

 

ביקורת בתחנות הדלק היחידתיות

26. מפקדת מרכז הדלק רשאית לאסור שימוש בתחנות הדלק היחידתיות, אם יימצא שהיחידה אינה מקפידה על רמת אחזקה נאותה ובטוחה, כנדרש בפקודות המחייבות בעניין, והשימוש בתחנה מהווה סכנה.

27. אחת לשבוע, לפחות, יערוך מפקד היחידה או קצין הלוגיסטיקה של היחידה ביקורת בתחנת הדלק. הביקורת תכלול רישומי הדלק, מצב מטפי כיבוי האש, תקינת האמצעים למניעת שפכי דלק ע"פ הוראת הקל"ר 11.01.10, שילוט מתאים והחזקת השטח נקי מכל חומר העלול להתלקח.

28. בסיס הדלק שאליו קשורה היחידה, יערוך אחת לחודשיים ביקורת בתחנה, לפיקוח ולטיפול מונע במשאבות הדלק ובמערכת הצנרת (אינסטלציה).

29. נציג מטעם מפקדת מרכז הדלק או בסיס הדלק רשאי לערוך גם ביקורת פתע, ללא הודעה מראש,  בתחנת דלק יחידתית. במקרה כזה יצוין דבר עריכת ביקורת פתע בדוח הביקורת.

 

תקלות וקלקולים ותיקונם

30. כשיש תקלה או קלקול במשאבות הדלק או במערכת הצנרת, אין היחידה רשאית לטפל  בתיקון, אלא עליה להודיע על כך לבסיס הדלק, שאליו היא קשורה.

31. התקלקלה מערכת החשמל של התחנה, כולל הארקה, תפנה היחידה למפקד יחידת הבינוי הפיקודית

 

התקנת מכשירים, אמצעים צוברים ומערכות גז

32. מכשירי גז (כיריים, תנורי אפייה, סירי בישול וכו') יותקנו ביחידות צה"ל, על פי אישור מטעם  מפקדת מרכז הדלק. המכשירים יותקנו ע"י חברת הגז ע"פ חוזה הגז עם צה"ל.

33. צוברי גז עיליים ותת-קרקעיים יותקנו ביחידות צה"ל, כאמור בהוראת הקל"ר 11.03.02.

34. התקנת מערכת גז (גפ"ם) במטבחים חדשים – יאשרה מרכז הדלק רק בהתאם לסרטוטים הנדסיים. הסרטוטים יפרטו את המבנה החדש ואת המקום שבו יש להתקין את נקודת הגז.

35. הוספת נקודות גז, העברתן, שינויים בצנרת או פירוק מכשירים – ייעשו רק על ידי טכנאים  מורשים של חברות הגז, באישור מרכז הדלק.

הספקת גז בצובר

36. ליחידה שבה מותקן צובר גז, יסופק לה הגז באמצעות מכליות מיוחדות של חברת הגז, ונהג החברה יהיה מצויד ברישיון כניסה למחנות צה"ל. הגז בצובר יסופק על פי הזמנת היחידה מבסיס הדלק או באופן יזום על ידי מפקדת מרכז הדלק – הכול לפי כללי הבטיחות, המפורטים  בהוראת הקל"ר 11.03.02

37. בהגיע מכלית הגז ליחידה, יתלווה נציג היחידה מורשה מטעם היחידה אל נהג המכלית ויהיה    נוכח בעת העברת הגז מהמכלית למיכל היחידה.

38. נציג היחידה יקפיד על קבלה ועל שחרור של המכלית בהתאם להוראת מפקד מרכז הדלק ליחידות  צה"ל שתפורסם בנדון.

 

גישה לצוברים וטיפול בדליפות ברמת היחידה

39. הגישה לצוברי הגז תהיה מותרת אך ורק לאחראי למטבח או למש''ק הלוגיסטיקה שמינה מפקד היחידה, המוסמך לטפל ולהשגיח על תקינות הצובר ועל אביזריו.

40. נתגלתה  דליפת גז, יש לפעול על-פי הוראת הקל"ר 11.03.02.

41. חל איסור חמור לנסות לאתר דליפות באמצעות אש גלויה!

 

מיכלי גז בישולהספקה, הובלה, בטיחות ואחסנה

42. הספקת הגז במכלים (גלילים) ליחידות צה"ל מבוצעת באחריות מרכז הדלק-  באמצעות בסיסי דלק או ישירות ע"י חברת הגז.

43. הובלת מכלי הגז, טעינתם, פריקתם ואחסונם ייעשו לפי ההנחיות המקצועיות ולפי הוראות הבטיחות והגהות המפורטות בהוראות הקל"ר 11.03.01 ו-11.03.03, לרבות לפי הוראות מפקד מרכז  הדלק ליחידות צה"ל.

44. את מיכלי הגז המלאים והריקים יש להעמיד על הבסיס, ולא להשכיבם או להופכם כדי לחסוך במקום. אסור בהחלט להעמיד מכל על מכל, וכן אסור לגרור אותו או לגלגלו. על כל מכל ריק או מלא חייבת להיות מורכבת כיפת מגן.

45. בעת הובלת מיכלי גז יש לוודא שהם יהיו מחוזקים בצורה שתבטיח את עמידתם היציבה  כדי למנוע פגיעות של מכל אחד באחר, וכן לנקוט  את כל אמצעי הזהירות המפורטים בהוראות הקל"ר 11.03.01 ו-11.03.03.

46. אין להוביל מכלי גז עם מוצרי דלק אחרים (בנזין, סולר, נפט) או כלי קיבול ריקים של אותם מוצרים.

47. בעת החלפת מיכל ריק במלא, יש לוודא שהדבר נעשה במקום מרוחק מאש.

48. אין לחבר למיכל כל חיבור, מלבד החיבורים התקניים שהתקינה החברה.

49. בעת חיבור המכל המלא למתקן, יש לבדוק את אטימות החיבור בעזרת מי סבון בלבד.

50. אם בזמן הובלת מכלי הגז ממתקן הדלק ליחידה מתגלית דליפת גז במכל מסוים, ינסה המוביל או הנהג לסגור היטב את ברז המכל בכוחות עצמו. לא הצליח המוביל או הנהג להתגבר על התקלה, יחזור למתקן הדלק ויבקש להחליף את המכל הדולף.

 

הוראות בטיחות בעת שימוש במכשירי גז

51. חדר שבו מופעל מכשיר גז, יש לנקוט בו את כל אמצעי הזהירות המפורטים בהוראות הקל"ר 09.02.11 .

52. אין לישון ואין להתיר שינה בחדר שמופעל בו מכשיר גז.

53. הופעל מכשיר גז הפעלה ממושכת, יש לוודא שהגזים הרעילים הנוצרים בשעת  הבעירה, יפוזרו ולא יזיקו ע"י אוורור המקום שבו מותקן המכשיר.

54. חל איסור להשתמש במכשירי גז לצורכי בישול, חימום או תאורה במבנים או במקומות תת-קרקעיים, בגלל הסיכון הבטיחותי הכרוך בכך. הגז הוא כבד מן האוויר, ובעת דליפה הוא ישקע על תחתית המבנה, יתנדף ועלול לגרום לחנק אנשים השוהים שם. במקרים מיוחדים רשאי באופן חריג אט"ל – מחלקת הציוד הלוגיסטי (צי"ל) לאשר את השימוש במכשירי גז לצורכי בישול, חימום או תאורה במבנים ובמקומות תת-קרקעיים.

55. אין להשתמש במכשירי גז או במכלי גז, שלא ניפקו מקורות ההספקה של צה"ל.

 

תדלוק רכב צבאי – כללי

56. נהג רכב צבאי יתדלק את רכבו בתחנות דלק המורשות על ידי הצבא בלבד .

57. אין להשתמש בדלק ובאמצעי תדלוק המיועדים לרכב צבאי שלא למטרות הצבא . 

58. יש להימנע ככל שניתן בנסיעה מיוחדת לצורך תדלוק הרכב, רצוי שהתדלוק יעשה בדרך למקום השירות או בחזרה ממנו.

 

כללי תדלוק רכב צבאי באמצעות התקן תדלוק ממוחשב ("פזומט")

59. רכב צבאי שהותקנה בו טבעת תדלוק, לא יתדלק את רכבו בתחנת דלק ציבורית בשום אמצעי  אחר,  אלא אם כן אירעה תקלה בטבעת התדלוק, ולא ניתן להמשיך ולתדלק באמצעותה.

60. טבעת התדלוק מיועדת לתדלוק במכל התדלוק שבו הותקנה בלבד,  ואין לעשות בה כל שימוש  למטרה אחרת.

61. עם השלמת התדלוק, זכאי נהג הרכב לקבל שובר המתעד את כמות הדלק שסופקה לרכבו. אם דרש מפעיל תחנת הדלק לחתום על מילוי המכל, יאשר זאת הנהג בחתימת ידו.

62. נתגלו ליקוי, תקלה או חשש לתקלה בטבעת תדלוק ממוחשבת,יופסק השימוש בטבעת התדלוק, עד שתאשר החברה שהוסמכה לכך מטעם מפקדת מרכז הדלק את תקינות הטבעת.

63. חלה תקלה בטבעת התדלוק הממוחשבת, יתודלק הרכב נושא הטבעת, עד לתיקונה של טבעת התדלוק באמצעות כרטיס תדלוק ממוחשב – " קש-פז" או אחר, המנופק באמצעות בסיסי הדלק על חשבון הקצבות היחידה.

64. באחריות מפקדת מרכז הדלק, בסיסי הדלק ויחידות צה"ל לנהל מעקב ובקרה אחר התדלוק הממוחשב בהתאם להוראת שיפורסמו מטעם מפקד מרכז הדלק.

 

חסימת התקני תדלוק

65. מפקדת מרכז הדלק רשאית לחסום התקני תדלוק באופן יזום במקרה שעולה חשד לחריגת תדלוק. כמו-כן יחסום מרכז הדלק התקני תדלוק בעקבות קבלת דיווח מהיחידה או ממקור אחר  על גניבת הרכב או על השבתת הרכב, באמצעות מצל"ח.

 

התקן תדלוק ממוחשב הזמנה התקנה והסרה

66. התקנה והסרה של טבעת התדלוק וכל הטיפול הכרוך בכך ייעשו אך ורק על ידי החברה שהוסמכה לכך  מטעם מפקדת מרכז  הדלק. יש איסור מוחלט על כל אדם אחר לטפל בטבעת תדלוק, להסירה או להתקינה. 

67. בהיכנס הרכב לטיפול תיקון במוסך, יש לוודא רישום הימצאות טבעת התדלוק בטופס הזמנת התיקון. בגמר התיקון ושחרור הרכב  ייבדקו  הימצאות הטבעת ותקינותה על ידי תדלוק  הרכב.

 

דיווח על גניבה, על אובדן או על חשד לשימוש לא-ראוי בהתקן התדלוק הממוחשב

68. נגנב ההתקן או יש חשד לפעילות לא-כשרה הקשורה בהתקן, תדווח  היחידה מייד למדור ההשברה או לקצין התורן במרכז הדלק.

 

תדלוק רכב צבאי בתחנת דלק אזרחית מורשית באמצעות כרטיס תדלוק מגנטי

69. ניפוק כרטיס התדלוק ליחידות צה"ל יתבצע באמצעות מפקדות הפיקודים או בזרועות ובסמכויות.

70. כרטיס התדלוק המגנטי בצה"ל נועד לתת מענה לתדלוק רכב צבאי ורכב אזרחי של  חיילי מילואים הזכאים להקצאת דלק על חשבון הצבא, בתחנות דלק אזרחיות מורשות, כמפורט להלן:

א. כרטיס תדלוק מגנטי בערכים הנקובים בליטרים משמש לתדלוק רכבים אלו:

1) רכב שכור שהוקצה למפקד במילואים (מח"ט, מג"ד ומ"פ).

2) רכב אזרחי של חייל מילואים בשמ"פ שאושר לו מבעוד מועד להשתמש ברכבו האזרחי למשימות צבאיות.

3) רכב ששכר הצבא למשימה שוטפת לפרק-זמן שלא עולה על שלושה חודשים.

4) רכב צבאי שמסיבות שונות לא ניתן לתדלקו באמצעות התקן תדלוק ("פזומט"); למשל: רכב 'מופשר' זמנית ממעמד חירום או רכב שהתקן התדלוק שלו נגנב או התקלקל.

 

אבטחת מלאי כרטיסי התדלוק  ביחידות

71. מלאי כרטיסי התדלוק ברמת הפיקודים וברמת היחידות יישמר בכספת או בארון נעולים. 

72. היחידה  תנהל  רישום ומעקב אחר קבלת הכרטיסים לאחר מסירתם.

73. הרישום במחברת המעקב יציין  בכל זמן נתון את היתרה האחרונה שחייבת להימצא  בפועל    בארון או בכספת שבהם מאוחסנים כרטיסי התדלוק.

74. אחת לחודש תערוך היחידה ספירה לאימות המלאי. דוח הספירה יאושר ע"י מפקד היחידה או קצין הלוגיסטיקה.

75. מלאי כרטיסי התדלוק ינוהל בהתאם להוראות שיפורסמו על ידי מפקדת מרכז הדלק.

 

ניפוק כרטיס תדלוק לנהג רכב צבאי

76. היחידה תנהל רישום ומעקב אחר ניפוק כרטיס התדלוק לנהג הרכב הצבאי, בהתאם להוראת שיפורסמו ע"י  מפקדת מרכז הדלק.

 

אחריות נהג הרכב הצבאי לשמור על כרטיסי התדלוק

77. דינם של כרטיסי  התדלוק כדין מסמכי רישום אפסניה. אם אבד או הושמד, יש לנקוט צעדי משמעת, כאמור בפ"מ 53.0209.

78. נהג הרכב הצבאי אחראי אישית לשמור על כרטיס התדלוק ולהשתמש בו נכון.

79. אין להשאיר כרטיסי תדלוק ברכב חונה ללא שמירה, אף אם הוא נעול במנעול.

 

חובת דיווח על אובדן גניבה

80. באחריות היחידה לדווח מייד על כל אובדן או גניבה למדור ההשברה במרכז הדלק כדי לבטל את הכרטיס שאבד.

81. בו-בזמן תדווח היחידה למשטרה הצבאית החוקרת על אובדן הכרטיס או על גנבתו כדי שהאחרונה תחקור את הנושא.

     

תדלוק דלקנים בתחנות דלק צבאיות ואזרחיות מורשות

82. כרטיסי התדלוק  ישמשו למטרת מילוי מיכל הדלק של רכב צבאי בלבד. מילוי לתוך דלקנים מותנה בכך שהרכב מורשה לשאת דלקנים, ומותקן בו מנשא תקני לדלקנים, והדלקנים  נושאים את מספר הרכב הצבאי שעליו הם מותקנים.

תדלוק בשעת חירום

83. בשעת חירום (שע"ח) ימשיכו לפעול כל אמצעי התדלוק שפעלו ברגיעה.

84. בשעת החירום יופעל אמצעי נוסף לתדלוק, והוא תדלוק באמצעות תלושי  דלק מיוחדים לשע"ח. תלושי  הדלק לשע"ח יכובדו בכל תחנות הדלק שפעלו ברגיעה. ייתכן שיתווספו תחנות דלק מאושרות לספק דלק לרכבי צה"ל – הכול לפי צורכי הצבא.

85. מרכז הדלק יפרסם בשע"ח את רשימת תחנות הדלק הנוספות אם יופעלו כאמור לעיל .

86. את תלושי הדלק לשע"ח ינפקו ליחידות צה"ל בסיסי הדלק המרחביים, בהתאם לתקנים הקיימים. השלמת תוספות מעבר לתקנים תנופק בשע"ח באמצעות בסיסי הדלק המרחביים.

 

דלקים ושמנים בכלי קיבולהחסנה ושימוש ביחידות

87. אין להשתמש במוצרי דלק ובכלי הקיבול שלהם, שלא למטרות  ולשימושים שלהם נועדו לפי  הוראת הקל"ר 11.01.01.

88. מוצר דלק בכלי קיבול המתקבל ביחידות, יאוחסן בכלי הקיבול שבהם נתקבל במחסן מיוחד או
בנקודת ריכוז מוגדרת (להלן "מחסן דלק") בהתאם להוראות הקל"ר                  11.04.03- "מוצרי דלק – החסנה ובטיחות".

89. ההחסנה והשימוש ייעשו בהתאם לכללי ההחסנה  ולהוראות  הבטיחות המפורטים בהוראות הקל"ר 05.01.16 ו-11.04.03 – פרק ב.

90. אין להשתמש שימוש חוזר באריזות או בכלי קיבול אחרים של מוצרי דלק שסופקו ליחידה . 

91. אין להשתמש במוצרי דלק הנתונים באריזות או בכלי קיבול פגומים או תאריך       
תפוגתם לשימוש  פג.

92. אריזות עשויות מתכת לא יפונו לאשפה, אלא ייאגרו כפסולת מתכת בלבד.

 

הובלת מוצרי דלק בכלי קיבול

100. את מוצרי הדלק שהיחידות מזמינות ינפקו בסיסי הדלק המרחביים.

101. רכב המיועד להוביל דלק או את מוצריו, לא יוביל אפסניה  אחרת העלולה להזיק או להינזק עקב הימצאות הדלק ברכב.

102. אין להוביל מיכלי גז בישול עם מוצרי דלק אחרים, פרט לשמנים ולמשחות סיכה באריזות אטומות הרמטית.

103. דלקים יובלו בכלי קיבול, בהתאם להוראות התפעול ולכללי הבטיחות המפורטים בהוראת הקל"ר 11.02.06                     .

 

רענון מלאי לשעת חירום

104. יחידה החייבת לאחסן מלאי דלק לשעת חירום, תרענן את המלאי בהתאם  לפקודות מפקדת מרכז הדלק או המפקדה הממונה או הסמכות העליונה.

105. פעולת הרענון תיעשה בהוצאת המלאי הישן לצריכה שוטפת של  היחידה, או יוחזרו מוצרי הדלק לבסיס הדלק ותקבל היחידה מוצרים אחרים במקומם - הכול לפי הנחיות בסיס הדלק המרחבי.

איסוף והחזרת דלק ושמן משומש או לא-שמיש

106. שמן הניתן לחידוש, כמפורט בהוראת הקל"ר 11.01.07, חלה חובה לאסוף אותו לאחר השימוש, ואין להשליכו או להשתמש בו למטרות אחרות.

107. אסור לערב שמן משומש המיועד בשמן מסוג אחר, בהתאם להוראות מפקד מרכז הדלק.

108. הטיפול בשמן ובדלק שאינם ראויים לשימוש או הגיע תאריך תפוגתם, יהיה לפי הוראות הקל"ר 11.01.07 ו- 11.01.09.