לקובץ PDF לחץ כאן

פקודות מטכ"ל , 25 נוב' 73

41.0602 תעסוקת אזרחים - תאונות עבודה

 (סימוכין: סעיף 26 של הסכם העבודה - "דמי פגיעה לנפגעי עבודה".     
 סעיף 10 של ההסכם הקיבוצי המיוחד לנוער - "תנאים סוציאליים").

 

כללי

1. עובד זכאי לדמי פגיעה במקרה של תאונה בעבודה, בהתאם לחוק הביטוח הלאומי.

2. כתאונת עבודה תיחשב תאונה שהוכרה ע"י המוסד לביטוח לאומי, בכל אחד מהמקרים הר"מ:-

א. תאונה במקום העבודה.

ב. תאונה בדרך לעבודה או בחזרה מהעבודה בדרך הביתה.

ג. תאונה בעת שליחות בתפקיד, לרבות פגיעה כתוצאה מפעולות איבה.

3. על מנת להבטיח תשלום דמי פגיעה המגיעים לעובד שנפגע בתאונת עבודה, יש לוודא העברת כל המסמכים המפורטים בפקודה זו, ממולאים בצורה ברורה ומדויקת ובמהירות האפשרית.

4. על מפקד היחידה לסייע לעובד שנפגע או לבני משפחתו בהמצאת המסמכים הדרושים ומילוים.

5. מאחר שדמי פגיעה משולמים ע"י המוסד לביטוח לאומי, מרבית הטפסים שיש למלא מוצאים ע"י מוסד זה. ניתן להשיג את הטפסים בבסיס ציוד ובכל אחד מסניפי הביטוח הלאומי.

6. אין להעביר מסמכים כלשהם ישירות למוסד לביטוח לאומי, אלא באמצעות משרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות. בטופסי הביטוח הלאומי אין לפרט שם ומספר יחידה אלא לציין "צה"ל" בלבד, למעט בפניות והתכתבות עם מחלקת ביטוח ותביעות במשרד הביטחון - במקרה זה יש לציין שם יחידה מלא.

 

תאונות בעבודה - הטיפול ביחידה

7. נפגע עובד בתאונת עבודה, יועבר לטיפול למיתקן הרפואי הקרוב ביותר להגשת עזרה ראשונה ומשם להמשך טיפול בקופ"ח או שירות רפואי ממשלתי, בהתאם לקביעת הרופא. במקרה שעובד נפגע קשה יתלווה אליו נציג מהיחידה.

8. על היחידה לוודא המצאת טופס הפניה לקופ"ח להגשת עזרה רפואית (טופס בל250-). הטופס ימולא בשני העתקים, המקור יימסר למיתקן הרפואי, שבו מקבל העובד את הטיפול הרפואי, ואילו העתק יישמר ביחידה.

9. מפקד היחידה יודיע על התאונה, תוך 48 שעות, ע"ג טופס "הודעה על תאונה בעבודה - עובדים אזרחיים" (טופס 796) לגורמים הר"מ:-

א. משרד הביטחון - מחלקת ביטוח ותביעות (2 העתקים).

ב. מפקדה ממונה.

תוקף סעיף משנה ג'  מה1- ינו' 80

ג. מרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט.

תוקף סעיף משנה ד'  מה25- מרס 85

ד. מת"ש -352ענף שכר ע"צ.

10. העתק מטופס 796 ייגנז ביחידה.

11. במקרה של תאונה קטלנית או תאונה שגרמה לחבלה חמורה, יש להודיע על כך במברק מיידי לגורמים הר"מ:-

תוקף סעיפי משנה א' ו- ב'  מה1- ינו' 80

א. מרכז תע"צ-ענף ארגון ושכר.

ב. מרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט.

ג. משרד הביטחון-אגף התקציבים - מדור נזיקין.     
ההודעה במברק תהיה בנוסף להודעה ע"ג טופס 796 לגורמים המפורטים בסעיף 9 לעיל.

12. היתה התאונה תוצאה של תאונת דרכים, בדרך לעבודה, ממנה או בעת נסיעה בתפקיד, יש לציין בטופס 796 את הפרטים של כלי הרכב ופרטי הנהגים המעורבים בתאונה. היה רכב צבאי מעורב בתאונה, יש להודיע על כך במכתב גם למשטרה הצבאית.

13. בכל הקשור בהודעה למשפחה, טיפול בחפצים, ביקור חולים וכו' יש לפעול בהתאם לפ"מ 41.0608.

 

נוהל הגשת תביעה לתשלום דמי פגיעה

14. עובד שנפגע יגיש "תביעה לתשלום דמי פגיעה" למוסד לביטוח לאומי, באמצעות מפקדו, ע"ג טופס בל211-; הטופס ימולא ב2- העתקים.

15. יש להקפיד שהטופס ימולא בדייקנות ובכלל זה כל חלקי הספח בל – 245 הצמוד לטופס בל - 211.

16. עובד שנפגע, כאמור, ימלא חלק א' של הטופס בל211-  (חלק ב' של הטופס ימולא ע"י משרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות).

17. במקרה שהעובד אינו מסוגל לחתום על טופס התביעה, בגלל מצב בריאותו, יוחתמו הטפסים ע"י אחד מבני משפחתו או נציג ועד העובדים, ותצוין הסיבה לאי החתמת הטופס ע"י העובד.

18. אל טופס התביעה לתשלום דמי פגיעה יצרף העובד תעודה רפואית על אי כושרו לעבודה מטעם רופא קופ"ח, רופא צבאי או ממשלתי.

19. במקרה של פגיעה מתאונת דרכים, תמלא היחידה טופס בל295- "פרטים נוספים למקרה תאונת דרכים". הטופס יצורף לתביעת העובד לתשלום דמי פגיעה.

20. הרגיש העובד כאבים כתוצאה מהרמת משא כבד, תמלא מפקדת היחידה טופס בל296-  (ב) "פרטים נוספים למקרה פגיעה כתוצאה מהרמת משאות"; הטופס יצורף לתביעת העובד לתשלום דמי פגיעה.

21. מפקדת היחידה תעביר למשרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות את תביעתו של העובד לתשלום דמי פגיעה והטפסים הנילווים, כלהלן:-

א. תביעה לתשלום דמי פגיעה - ע"ג טופס בל211-, כולל הספח בל245-.

ב. אישורים רפואיים על אי כושר עבודה.

ג. פרטים נוספים במקרה של פגיעה מתאונת דרכים - ע"ג טופס בל295-.

ד. פרטים נוספים במקרה של כאבים כתוצאה מהרמת משאות - ע"ג טופס בל296-  (ב).

 

תאונה בעבודה - עובד חדש

22. עובד, המועסק בצה"ל תקופה קצרה מ3- חודשים, שנפגע בעבודה, יצרף לתביעתו לתשלום דמי פגיעה תלושי משכורת מ3- החודשים שקדמו לתאונה, ממקומות העבודה שבהם הועסק.

23. עובד, כאמור, אשר לא הועסק במשך כל 3 החודשים שקדמו לתאונה, מלוא התקופה או בחלקה, יצרף לתביעה מכתב הסבר ואישור בהתאם לנסיבות, כגון:-

א. מילואים - אישור על שהותו במילואים.

ב. חולה - אישור מחלה.

ג. מובטל - אישור מלשכת העבודה.

ד. לימודים - אישור על לימודים וכו'.

24. תלושי המשכורת או מכתב ההסבר יצורפו לתביעה לתשלום דמי הפגיעה (טופס בל211-) ויועברו עם כל המסמכים למשרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות.

 

נכות כתוצאה מתאונת עבודה

25. עובד, שהפך נכה כתוצאה מתאונה בעבודה, וכן עובד, שלאחר 26 שבועות מאז התאונה עדיין אינו מסוגל לחזור לעבודה, בהתאם לקביעת סמכות רפואית, יגיש "תביעה לתשלום גימלת נכות" ע"ג טופס בל200-.

26. התביעה לגימלת נכות תוגש למוסד לביטוח לאומי באמצעות משרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות, כלהלן:-

א. נכה - במועד קביעתה של עובדת הנכות ע"י הסמכות הרפואית המטפלת בעובד או מייד עם חזרתו של העובד לעבודה.

ב. עובד בטיפול רפואי ממושך - תוך החודש החמישי מאז התאונה.

ג. בכל מקרה אחר שהעובד חושב, כי יש מקום להגיש תביעה לנכות.

27. אם חלה החמרה בנכותו של העובד, לאחר שניתנה כבר החלטה סופית על דרגת הנכות, רשאי העובד הנכה לתבוע דיון מחודש לקביעתה של דרגת הנכות. בכל מקרה יש להמציא למוסד לביטוח לאומי תעודה רפואית בדבר ההחמרה בדרגת הנכות, חתומה ע"י רופא המוסמך להוציא תעודה כזאת, כגון: רופא קופ"ח ממחלקת תאונות.

28. עובד רשאי לערער על דרגת הנכות שנקבעה לו בפני ועדה רפואית לערעורים שעל יד הביטוח הלאומי. הערעור יוגש תוך 30 יום מיום קבלת ההודעה מאת מזכיר הוועד הרפואי, על דרגת הנכות שנקבעה.

 

פטירת עובד

29. נפטר עובד כתוצאה מתאונת עבודה, יפעל מפקד היחידה נוסף לפעולותיו, בהתאם לפ"מ 38.0117, כלהלן:-

א. יודיע במברק על פטירת עובד מתאונת עבודה לגורמים הר"מ:-

תוקף סעיף משנה א' 1)  מה1- ינו' 80

1) מרכז תע"צ-ענף ארגון ושכר.

2) משרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות.

תוקף סעיפי משנה א' 3) ו4-)  מה1- ינו' 80

3) מרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט.

4) מת"ש-ענף שכר ע"צ.

ב. יעביר טופס "הודעה על תאונה בעבודה - עובדים אזרחיים" (טופס 796) (אם טרם הועבר טופס זה לגבי אותה תאונה), בציון עובדת פטירתו של העובד כתוצאה מתאונת עבודה, לגורמים המפורטים בסעיף 9 לעיל.

30. מפקד היחידה יוודא, שמשפחת הנפטר תמלא טופס "תביעה לתשלום גימלה לתלויים" (טופס בל212-).

31. טופס התביעה (טופס בל212-), בצירוף תעודת פטירה, יועברו ע"י היחידה למשרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות.

32. נפטר עובד, שהועסק בצה"ל תקופה קצרה מ3- חודשים, יש לצרף לתביעה מסמכים כאמור בסעיפים 22 עד 24 לעיל.

33. בכל הקשור בסדרי לוויה, תנחומים, טיפול בחפצים - יש לפעול בהתאם לפ"מ 41.0605.

 

מינוי ועדת חקירה

34. מפקד יחידת רישום או מפקד יחידת תחזוקה, בתנאי שדרגתו אינה נמוכה מדרגת רס"ן, מוסמך, בהתאם לשיקול דעתו, למנות ועדת חקירה, במקרה של תאונה שבה נפגע העובד.

35. אם דרגתו של מפקד יחידת הרישום או מפקד יחידת התחזוקה נמוכה מדרגת רס"ן, תהיה הסמכות למנות ועדת חקירה, כאמור, בידי מפקד המפקדה הממונה על היחידה.

תוקף סעיף 36  מה1- ינו' 80

36. לא מונתה ועדת חקירה, מוסמך ראש מרכז תע"צ להורות על מינויה.

37. ועדת חקירה שמונתה, כאמור, תפעל בהתאם למפורט בהפ"ע 5.0201.

תוקף סעיף 38  מה1- ינו' 80

38. העתקים מדו"ח ועדת חקירה וחוות הדעת של הפרקליט הצבאי יועברו למשרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות ולמרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט.

39. מונתה ועדת חקירה לפי הוראות ראש מרכז תע"צ, יועבר גם אליו העתק מהדו"ח וחוות דעת הפרקליט.

 

פעולות משב"ט-מחלקת ביטוח ותביעות

40. לאחר קבלת הודעה על נפגע ובכלל זה מסמכי התביעה לתשלום דמי פגיעה, תפעל מחלקת ביטוח ותביעות במשרד הביטחון:-

א. אין ספק, שהפגיעה תוכר כתאונת עבודה - התביעה מועברת למוסד לביטוח לאומי, וכן מוצאת הוראה למת"ש על תשלום דמי פגיעה.

תוקף סעיף משנה ב'  מה1- ינו' 80

ב. קיים חשש, שהתאונה נגרמה עקב אי מילוי הוראות בטיחות או הפרתן, יועבר המקרה לטיפול משב"ט-אגף התקציבים - רמ"ד נזקים. יתברר שהפגיעה היא תוצאה של אי מילוי הוראות בטיחות או הפרתן - יודיע רמ"ד נזקים למפקד היחידה, למרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט ולמת"ש-ענף שכר ע"צ, כי המליץ בפני המוסד לביטוח לאומי, שלא לשלם לעובד דמי פגיעה, וההחלטה נתונה בידי המוסד לביטוח לאומי.

ג. לגבי עובד, אשר נפגע כתוצאה מרשלנותו או אי מילוי הוראות בטיחות, יטופל באישור דמי פגיעה במקרים הר"מ:-

1) במקרה של פטירת העובד כתוצאה מתאונה.

2) אם העובד הוכר כנכה.

3) אם העובד אינו מסוגל לעבוד תקופה רצופה של 28 ימים, לפחות.

41. בכל מקרה שבו קיים ספק אם הפגיעה תוכר כתאונת עבודה, פועלת מחלקת ביטוח ותביעות במשרד הביטחון, כלהלן:-

תוקף סעיף משנה א'  מה1- ינו' 80

א. בכל מקרה שאיבד העובד את כושר עבודתו לתקופה של יותר מ7- ימים, מורה מת"ש-ענף שכר ע"צ על תשלום מקדמות לעובד שנפגע.

ב. מעבירה את החומר לבדיקה ולבירור, בהתאם לנסיבות, לגורמים הר"מ:-

1) משב"ט-אגף התקציבים - מדור נזיקין.

2) המוסד לביטוח לאומי.

 

פעילות מת"ש - ענף שכר ע"צ

תוקף סעיפים 42 עד 49  מה1- ינו' 80

42. מת"ש-ענף שכר ע"צ יבצע תשלום דמי פגיעה בהתאם להוראת תשלום דמי פגיעה או תשלום מיקדמה, שתינתן מטעם מחלקת ביטוח ותביעות במשב"ט.

43. נפגע עובד בתאונת עבודה, וכתוצאה ממנה נעדר מהעבודה, וטרם התקבלה לגביו הוראת תשלום דמי פגיעה או מקדמה ממשרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות - ישלם מת"ש מקדמה חד-פעמית לעובד על חשבון ימי ההיעדרות בחודש הפגיעה, לפי הרישומים בדו"ח התעסוקה של אותו החודש.

44. תשלום מיקדמה יבוצע בתנאים הר"מ:-

א. העובד שנפגע מועסק בצה"ל שנה אחת, לפחות.

ב. לזכות העובד ימי מחלה ו-או חופשה לפחות כמספר הימים, שעליהם תשולם המקדמה.

45. ניכוי מקדמה או ניכוי דמי פגיעה ייעשו מכל סכום המגיע או יגיע לעובד מצה"ל, או ייזקף ע"ח תשלום עבור ימי מחלה.

46. ניכוי דמי הפגיעה או המקדמה יבוצע במקרים הר"מ:-

א. בכל מקרה שהתאונה לא אושרה כתאונת עבודה, והעובד אינו זכאי לדמי פגיעה.

ב. במקרה שלא הומצאו המסמכים והחומר הדרוש לטיפול בתביעה.

ג. ניכוי מקדמה שניתנה ע"י מת"ש עפ"י דו"ח תעסוקה, במקרה שתוך 30 יום מיום תשלום המקדמה לא התקבל כיסוי מתאים.

47. בכל מקרה של תשלום מקדמה יודיע על כך מת"ש ליחידה, שבה מועסק העובד הנפגע.

48. אושר לעובד שקיבל מקדמה תשלום דמי פגיעה, יקוזז הסכום שקיבל, ויוחזרו לו הזכויות שעל חשבונן נזקפה המקדמה.

49. בכל מקרה יזוכה העובד שנפגע בתשלום שכר עבור יום הפגיעה, גם אם עבד חלק של יום.

 

עובד שנפגע - החזרה לעבודה

50. החלים עובד מהפגיעה וחזר לעבוד ביחידה בתנאים רגילים, תודיע על כך היחידה, בכתב, למשב"ט-מחלקת ביטוח ותביעות ולמרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט, בציון תאריך שובו לעבודה.

תוקף סעיפים 51 ו52-  מה1- ינו' 80

51. התייצב העובד ביחידה עם המלצות רפואיות לתעסוקה חלקית או לשינוי בתפקיד או במקצוע, יועברו ההמלצות למרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט. במקרה כזה אין להעסיק את העובד עד לקבלת אישור משל"ר.

52. אושרה העסקת עובד בהגבלות שהומלצו ע"י סמכות רפואית, תודיע על כך השל"ר למשרד הביטחון-מחלקת ביטוח ותביעות, בציון פרטי השינויים שחלו בתפקידו או במהות עיסוקו של העובד.

תוקף סעיף 53  מה1- ינו' 80

53. בכל מקרה של פגיעה בו לא ניתן להחזיר את העובד לעבודתו הקודמת, יידון ויסוכם המקרה בין מרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט, משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי.

 

אי התייצבות ביחידה

54. היחידה תנהל מעקב לגבי מועד שובו של עובד שנפגע לעבודה סדירה, בהתאם לאישורים הרפואיים, אשר יומצאו על ידו ואשר על פיהם נקבעה תקופת החלמתו.

55. לא התייצב העובד ביחידה תוך שבועיים מתום המועד שנקבע במסמך הרפואי כמועד שבו החלים, תברר היחידה, סיבת ההיעדרות ותעביר מכתב הסבר לשל"ר, בציון המועד שבו היה עליו לשוב לעבודה.

תוקף סעיף 56  מה1- ינו' 80

56. הודיע עובד, כאמור, כי אין בכוונתו לשוב לעבודה או שלא נענה תוך חודש לפניית מפקד יחידתו, מרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט או ארגון עובדי צה"ל לשוב לעבודתו - יראו אותו כמתפטר מעבודתו.

 

נוהל מעקב - הצבה לר"מ 7 - של"ר

תוקף סעיפי משנה 57 ו58-  מה1- ינו' 80

57. נעדר עובד מעבודתו תקופה רצופה של חודשיים לפחות, יוצב ע"י מרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט לר"מ 7 - של"ר עד למועד שובו לעבודתו או עד למועד שנקבע כסיום עבודתו בצה"ל, בגין ההיעדרות.

58. מרכז תע"צ-ענף תנועה ופרט ינהל מעקב אחרי העובדים המוצבים בר"מ 7 - של"ר, כדי לטפל בכל שלב בהתאם למקרה.

59. מפקד היחידה שבה הועסק העובד הנפגע לפני הצבתו לר"מ 7, כאמור, אחראי לטיפול הנדרש בהתאם לפקודה זו ובהתאם לפ"מ 41.0608.

 

נוער עובד

60. פקודה זאת חלה גם על נערים עובדים המועסקים בצה"ל.