קורס הפיקוד לנגדים מתרחב לזרוע היבשה. כל הפרטים

לאחר פיילוט מוצלח - קורס מצפ"ן (מנהיגות צבאית פיקודית לנגד) מסיים בה"ד 1. כבר בספטמבר הקרוב, יוכלו נגדים מצטיינים בזרוע היבשה לקחת חלק בפרויקט ולעבור הכשרה בתחום הפיקוד, שתעניק ערך מוסף, תכני מנהיגות ותחושת שייכות לחטיבות שלהם, ואף לזכות במענק כספי. אז רגע לפני שזה קורה, אספנו עבורכם את כל הפרטים על הקורס שיהפוך כל נגד מאיש מקצוע - למפקד

24.07.19
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

הם נמצאים בכל יחידה וחטיבה בצה"ל, מהווים חלק אינטגרלי מהשלמת המשימות הצבאיות שלנו ולעיתים אף עוזרים להחזיק את הבסיסים שלנו - אנשי הקבע, הלא הם הנגדים, ממלאים תפקידי מפתח כמעט בכל התחומים, מאחזקה ועד לחימה. תחתיהם נמצאים לא מעט חיילים סדירים עליהם הם צריכים לפקד ולפקח כדי שהעבודה תיעשה בצורה הטובה ביותר.

גם בבה"ד 1, הלוא הוא בית הספר לקצונה שמגדל את הדור הבא של המפקדים, ישנם המון אנשי מקצוע שתפקידם הוא לנהל תחומים רבים בבסיס. ולכן דווקא שם עלתה השאלה - כיצד אותם נגדים מפקדים על חיילים במשך שנים, מבלי שעברו אף תוכן בנושא הפיקוד?

בדיוק על השאלה הזו עונה קורס מצפ"ן (מנהיגות צבאית פיקודית לנגד). המחזור השני של הפרויקט, שעודנו מוגדר כפיילוט, נמצא ממש בימים אלו בסיומו, לאחר שמונה מפגשים המתפרסים על תקופה של שלושה חודשים, בהם עברו כ-15 נגדים מהבה"ד חוויה מאתגרת ומלמדת. בסוף ההכשרה, למעשה, המצטיין הקורסי אף מקבל מענק כספי. 

"המטרה העיקרית של הקורס היא לתת לנגדים כלים פיקודיים, כדי שיוכלו להתמודד עם חיילים בצורה קשובה ומקצועית יותר", פותח רע"ן הלוגיסטיקה בבה"ד 1 ויוזם הקורס, סא"ל ארן מסס, "אנחנו עושים זאת בעזרת מערכי שיעורים על מנהיגות, סיורים בארץ והיכרות שלהם עם אוכלוסיות שונות מהם".

כנגד לשעבר, סא"ל מסס יכול להעיד כי יש המון פיתויים לאיש קבע בגילו שיכולים לגרום לו לחשוב על שחרור וחזרה לאזרחות, לכן אחת המטרות של הקורס, היא לחזק את תחושת השייכות שלהם למערכת הצבאית ע"י הענקת ערך מוסף וחיבור לאנשים שבה. "הצבא מבין שצריך לשים את הנגד במרכז ולראות אותו קודם כמפקד ורק אחר כך כאיש מקצוע", הוא מתאר, וממשיך: "יש להם המון השפעה על התחושות, על ההחלטות ובכלל על תקופת השירות של החיילים שלהם. אם הם לא ידעו לסחוף אותם, המשימה תיעשה בצורה פחות טובה". 

לדברי סרן איתי שמש, קרפ"ח בה"ד 1 ומפקד הקורס, הנגדים קיבלו מגוון דוגמות לדרכי פיקוד בצה"ל ונחשפו לאפשרויות הרבות בתחום הזה. "אני חושב שיש להם עכשיו תיאור מדויק של מפקד ראוי, ותחושה שמעריכים אותם בגלל מי שהם, ולא רק בגלל המקצוע שלהם". 

ובאמת, משיחה עם כמה ממשתתפי הקורס, עולה כי הם אכן מרגישים את השינוי שחל בהם במהלכו. "עברנו המון סיורים, שיחות ומשימות, הכרנו אוכלוסיות שונות וקיבלנו הכוונה לדרך בה ניגשים לחיילים שלפעמים מגיעים ממקומות מורכבים", מספר נגד הרפואה בבה"ד 1, רס"ל אביב סבג, "זו הזדמנות טובה להביט מבחוץ על העשייה שלנו כמפקדים, ולחזור לעבודה עם תובנות וכלים חדשים". 

עכשיו, לאחר ההצלחה שנחל קורס מצפ"ן, ובזכות התגובות הטובות שהגיעו בעקבותיו, הוא עוזב את גבולות בית הספר לקצינים, מגיע לזרוע היבשה כקורס קבוע וכבר בספטמבר הקרוב יתחיל המחזור הבא. "זה מסב גאווה רבה", מודה סא"ל מסס, ומסכם: "אנחנו מצפים לקבוצה של בין 15 ל-20 נגדים מובחרים עם פוטנציאל לקידום. אני שמח שהפרויקט הזה מתרחב, ומקווה שעוד ועוד נגדים יבינו שצה"ל מעריך אותם ונותן להם את כל הכלים החיוניים ביותר למילוי משימותיהם השונות".