הרנ"ג המיתולוגי חוגג 60 שנה בצה"ל - ולנו יש 10 שאלות

הוא הפך לדמות הכי מזוהה עם בה"ד 1 ואת כמות המחזורים עליהם פיקד כבר אי אפשר לספור - רנ"ג יצחק טאיטו, רס"ר המשמעת המיתולוגי של ביה"ס לקצינים והאיש עם הפז"ם הארוך ביותר, חוגג 60 שנה בצה"ל. לרגל המאורע, הצבנו בפניו עשר שאלות שתמיד רצינו לדעת

11.11.19
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

"האמת היא שלא התכוונתי לשרת בצה"ל זמן כל כך רב - אבל עובדה שאני כאן", מגלה בתחילת השיחה רס"ר המשמעת של ביה"ס לקצינים (בה"ד 1), הלא הוא רנ"ג יצחק טאיטו. את אותה השיחה, אגב, הוא ממש לא מגדיר כסיכום. "אני לא חותם שום דבר, כי עוד לא סיימתי את התפקיד שאני מבצע במשך שנים בהנאה רבה וללא חרטות. זה אולי נשמע כמו קלישה, אבל הזמן באמת רץ".

מה בעיניך ההישג הכי גדול שלך בתפקיד?

"עצם העובדה שצוערים וצוערות משנים קודמות מבקרים אותי בבה"ד וזוכרים את שלימדתי, מראה לי כי אכן הצלחתי להשפיע - אפילו שלי אישית קשה לזכור כל פעולה שעשיתי איתם. פעם אחד החיילים ששירתו תחתיי, לאו דווקא צוער, אמר לי שהיחס שלי אליו הציל אותו מהידרדרות. ממש ככה. המשפט הזה נחרט אצלי בלב כבר הרבה שנים".

מה בה"ד 1 מסמל עבורך?

"אפשר לומר שהבה"ד מתחרה בבית הפרטי שלי", הוא צוחק, "ומהווה מעין מצפן ערכי לנוער המעולה שעובר בו".

ספר על חוויה שזכורה לך היטב

"ישנן הרבה חוויות מיוחדות מהבה"ד. אחת מהן היא הביקור המפתיע של נשיא מצרים סאדאת בטקס קצינים, אותו ביקור שנחתם במהלכו הסכם שלום היסטורי בתולדות המדינה שלנו. גם זכור לי במיוחד הטקס בו סיים ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר יצחק רבין ז"ל. הזכות לפקד עליו מרגשת אותי מאוד, במיוחד בימים הללו".

החוויה השלישית שבה נזכר רנ"ג טאיטו, היא מטקס ההסמכה של שני בניו, שסיימו בה"ד 1. הוא כבר ממהר לשלול יחס מיוחד: "לא היו שום פרוטקציות והם לא התקרבו למשרד שלי. הם אפילו עשו עיקוף כדי לא להיתקל בי במקרה כרס"ר הבסיס. הם ידעו לאן הם מגיעים, ולכן גם לא הופתעו מהדיסטנס".


רנ"ג טאיטו עם הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז

על כמה קורסים פיקדת?

"אני לא סופר מפאת 'עין הרע'. העיקר הוא לא כמה טקסים היו, אלא איכותם שרק עולה בכל מחזור".

הפכת לסימן ההיכר של הבה"ד. מביך אותך כשמבקשים ממך סלפי?

"לעיתים, כן, אני שואל למה הם רוצים להצטלם איתי. הרי רק אתמול הערתי להם על התנהגות שאינה הולמת. כנראה שעל אף הקשיחות שאני נוהג מולם, כדי שהכול יעמוד במקומו, הם רואים בי כאדם מעבר לתפקיד שאני ממלא. כמובן שאהיה סבלני ולא אנטוש אותם באמצע התמונה".

מה לדעתך הערכים החשובים ביותר בקצין?

"אמינות, יושרה ושמירה על חיי אדם".


רנ"ג טאיטו עם הרמטכ"ל לשעבר חיים בר-לב ז"ל

אחרי כל כך הרבה שנים, עדיין מצליח להתרגש?

"אני לא מתרגש כמו שאני לוקח ללב שכל פרט ופרט בטקס יעמוד לפי פקודות צה"ל, כרוחן וכלשונן".

אתה זוכר ראשי ממשלות ורמטכ"לים שעברו תחתיך?

"בוודאי. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה חניך מצטיין אצלי בראשית דרכי. תמיד יהיו בולטים, אבל בסופו של יום, או קורס, אלו אנשים רציניים שהתפתחו על פי רצונותיהם ושאיפותיהם. אין תחושה מספקת יותר מזו שאותם אנשים שהגיעו לגדולות, משתפים אותי כמה למדו ממני, ועל הדרך גם מזכירים לי 'קוריוז' שעשו במהלך הקורס".


רנ"ג טאיטו בצעירותו

איך משלבים משפחה עם חיי צבא אינטנסיביים?

"המשפחה שלי תמיד הבינה אותי והייתה לצידי, במיוחד אשתי שלקחה על עצמה את הדאגה לבית. לא מזמן היא שאלה אותי אם אני יודע מה התאריך היום - וזה היה יום ההולדת שלי. ביחד חגגנו בצנעה ובענווה את הזכות שנפלה בחלקנו".

טיפ אחד ליוצאים לקצונה?

"לא לפחד מהתהליך שהולכים לעבור, והכי חשוב להגיע לבה"ד מרצון. למזלנו, הנוער של היום מצטיין בהתנדבות ושואף לתרום לחברה כמה שרק ניתן".