האפליקציות החדשות של בה"ד 1

סימולטורים ערכיים, שיעורים מצולמים וכל החומר הבלמס"י בהישג יד מהנייד, איך מתאימים הכשרה בת עשרות שנים לטכנולוגיה של 2020? בבית הספר לקצינים מצאו את הפתרון ומציגים - אפליקציות חדשות המחנכות את הצוערים כמיטב המסורת בדרך קצת יותר נוחה למשתמש

18.06.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

בבית הספר לקצינים עברה שרשרת ארוכה של צוערים מאז הוקם בשנת 1968. הוותק, מסורת ההצטיינות ואיכות המפקדים הפכו את ההכשרה במקום לאיכותית במיוחד ומשתנה בהתאם לזמן ולצורך. לאחרונה, נוספו להכשרה שתי אפליקציות חדשות שמשלבות את הניסיון ארוך השנים עם הטכנולוגיה של ימינו.


פרויקט "יוצאים מהאפור"

סגן ר', ראש צוות ב-8200, היה צוער בבה"ד 1 עד לפני שנה, כשעלה לו הרעיון להקים אפליקציה שתרכז בתוכה שיעורים מצולמים, שאלונים, סימולציות ודילמות של מפקדים. יחד עם מג"ד ארז, סא"ל יוסי קורן, הם התחילו בפיתוח יישומון שנועד לשפר את חוויית המשתמש של הצוערים והסגל, ולהפחית ביורוקרטיה מיותרת.

"קראנו לפרויקט "לצאת מהאפור", באנלוגיה ל"יוצאים מהחומות", כשהכוונה היא להעביר תכנים בלמ"סיים וערכיים דרך הנייד שיש לכולנו", מסביר סא"ל קורן. האפליקציה, שנמצאת בשימוש בגדוד ארז במשך שנה, תופעל החל מהמחזור הבא גם בגדודים ברוש וחרוב, ואולי בהמשך גם במגמת להב.

"היישומון, 'בה"ד 1 אונליין', מקבל את פני צוערי גדוד ארז כבר מהיום הראשון שלהם בבה"ד - במקום למלא את טופס הטיולים הרגיל, הם ממלאים שאלון בטלפון ונקלטים בצורה מהירה הרבה יותר", מסביר סגן ר'.

אבל זה ממש לא הכול. אם צוער מחסיר שיעור בגלל תורנות או הפניה, או אפילו רוצה לחזור על החומר למבחן, הוא יכול להיכנס לצמ"ץ (צוער מלמד צוער). שם, מרוכזים השיעורים בסרטונים קצרים בני 7-5 דקות, שמועברים במצגת על ידי צוער. "כמובן שאנחנו מאשרים את כל התוכן מול המפקדים וממשיכים להעלות עוד ועוד שיעורים ככה שכולם יוכלו להשלים בקלות", מוסיף סגן ר'.

ועל גולת הכותרת בתוך האפליקציה שנקראת "הסמן" מספר לנו מג"ד ארז: "יצרנו מאגר של 200 סימולציות פיקודיות, בדרגות קושי שונות, המיועדות לכל סוגי התפקידים אליהם ישתבצו הצוערים לאחר הקורס. במהלכו המפק"צים מורידים לצוערים סימולציות והם צריכים להתמודד הכי טוב שהם יכולים מולן".

מאגר הסיטואציות נוצר מתוך ההבנה שכדאי להכין את הצוערים למצבי אמת, כמו מה יעשו אם חייל שלהם רוצה לצאת לקצונה, אך הוא לא עומד בסף הנדרש ולא מתאים בעיניהם. או איך יגיבו כשחייל שלא מרגיש טוב יספר שלא קיבל טיפול הולם מהרופא. בהתאם לתגובה של הצוער לכל מצב, הסיטואציה מתגלגלת ומתפתחת ו"הסיפור" ממשיך - עד שיימצא פתרון מתאים.

היישומון עצמו נמצא בפיתוח תמידי, שסגן ר' מוביל אותו בזמנו הפנוי, בעיקר בשעות הלילה. אך לא לבד, בכל הכשרה מוקצים שלושה צוערים לפיתוח האפליקציה כתחום ההתנסות שלהם בבה"ד. "בסופו של דבר חלק מהקצינים לעתיד שנמצאים פה, יעסקו בזה בשירות שלהם אחרי הקורס, כמו סגן ר', וזה נותן להם עוד ניסיון ולנו עוד פידבק ופיתוח לאפליקציה". מסביר מג"ד ארז.

"אם עבדנו קשה על רכיב ביישומון, אבל הוא לא מתאים לצורך שעולה מהשטח, אנחנו נשנה. אתמול למשל, הוספנו באפליקציה פיצ'ר חדש בשלוש בלילה. חשוב לנו לתת מערכת טובה שלומדת ושאכפת לה מהמשתמשים שלה", מדגיש סגן ר'.

ומג"ד ארז, שמסיים תפקיד עוד חודש אחרי מעל לשנתיים מסכם, "אני מאמין בטכנולוגיה ככלי מקדם הכשרה, בתקופת הקורונה הייתי הראשון שהעביר שיעור בזום. הפרויקט "יוצאים מהאפור" מעניקה לצוער את היכולת להמשיך ללמוד מכל מקום ובכל זמן, כדי שיגיעו הכי מוכנים שאפשר".


פרויקט "קליק"

בזרוע היבשה, בשיתוף מיקרוסופט, עובדים על טרנספורמציה דיגיטלית - הסבת תכני הלימוד הבלמ"סיים לרשתות האזרחיות, כדי להנגיש את המידע בקלות וללא תלות במחשב.

בית הספר לקצינים היה הראשון שניסה את הפיילוט, והתוצאה, כך מעידים שם, היא הצלחה מסחררת. תכנים רבים שעברו עריכה, מצגות עוצבו מחדש והותאמו לאפליקציה חדשה, כך שתוך חודש וחצי מההחלטה לצאת לדרך, כלל הגדודים בבה"ד התחילו להשתמש בה.

"אין ספק שנגיף הקורונה שתקף האיץ את התהליך, ישבנו ימים ולילות להכניס את החומר ליישומון לפי תוכן וגדודים. כל צוער יכול לראות את מה שרלוונטי אליו. מפק"ץ יכול לראות מידע על חיילים שלו והכול מאוד מסודר", מתארת רס"ן אדווה שושן, מפקדת גפ"ה (גוף פיתוח הדרכה) בבה"ד 1.

חוץ מהתוכן עצמו, מפק"צים יכולים לקיים בחנים ולהעלות דברים לשיעור שהם רוצים להציג באפליקציה, צוערים יכולים להגיש דרכה מאמרים ועבודות ולקבל משוב. חוץ מזה היא מכילה סרטונים והרצאות מוקלטות, שהכול יחד חוסך המון ניירת ושומר על התוכן מסודר.

"אנחנו כל הזמן נמצאים בבקרה ועשייה, איך אנחנו יכולים לשפר עוד? להרים את הרמה של המצגות? איך לנצל את הטכנולוגיה כדי למקסם את ההכשרה? אז אנחנו מפתחים תוך כדי ריצה, מקשיבים לצרכים של הסגל ועושים כל הזמן שיפור ושימור", מתארת מפקדת גפ"ה.

"זו אפליקציה חשובה, היא מאפשרת לצוער ללמוד בכל זמן ובכל מקום. אז עכשיו אנחנו עובדים על לשפר את הקליטה ולהביא וויפי לבה"ד, ככה, ניצור מתחמי למידה נוחים לשימוש הצוערים. תקשוב והזרוע עובדים קשה כדי ליצור תשתית ובקרוב הצוערים יוכלו לגלוש חופשי", מסכמת רס"ן שושן.