הסתיים קורס הקצינים הקרביים ביבשה מחזור 64

11.11.22
מערכת את"צ

קורס הקצינים הקרביים ביבשה הסתיים היום (חמישי) בטקס שנערך בבית הספר לקצינים (בה"ד 1), מחנה "לסקוב", במצפה רמון. הטקס התקיים בראשות ראש הממשלה, יאיר לפיד, ובהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, אלוף מוטי ברוך, ומשפחות בוגרי הקורס.

 

טקס סיום קורס הקצינים נערך בתום שמונה חודשי הכשרה, במהלכם עברו בוגרי ובוגרות הקורס את שלב ההכשרה הראשון במגמת "להב". את השלב השני ביצעו צוערי חטיבות החי"ר במגמת "גפן" בבה"ד, וצוערי החילות השונים בהשלמות החיליות היעודיות בבסיסי ההדרכות השונים.

במהלך הטקס הוענקו דרגות הקצונה ל-384 הקצינות והקצינים החדשים.

דרגותיהם של הקצינים המצטיינים נחשפו על-ידי ראש המטה הכללי, רא"ל אביב כוכבי, ומפקד בית הספר לקצינים (בה"ד 1), אל"ם יהודה ואך.

החל מהשבוע הבא עתידים הקצינים והקצינות החדשים להשתלב בתפקידי הקצונה ביחידות הלוחמות, להוביל ולפקד על הלוחמים והלוחמות בכלל הגזרות.



"בשנים הקרובות צה"ל יעמוד מול שני אתגרים פנימיים", הצהיר ראש הממשלה, מר יאיר לפיד, "האתגר הראשון הוא הסדקים המתרחבים במודל צבא העם. הוא מאותגר מול תופעות מסוכנות של השתמטות וסרבנות, מול ציבורים הולכים וגדלים שלא מתגייסים. האתגר השני הוא הקריאות להפעלת כוח בלי חוקים, בלי כללים, בלי הקפדה על המודל של צבא שומר חוק. הקריאות האלה מחלישות את החברה הישראלית ומחלישות את צה"ל. העובדה שאנחנו דמוקרטיה מתוקנת עם כללים וחוקים היא לא מגבלה על הכוח, היא מקור כוחנו. זה הדבר שמבדיל אותנו מאויבינו. אם לא נהיה אחרים מהם, לא ננצח אותם. אם צה"ל לא יהיה צבא מוסרי ושומר חוק, הוא לא יגייס לשורותיו את הלוחמים והמפקדים הטובים ביותר. כדי שאויבינו יידעו שאיתנו לא כדאי להתעסק צריך להתקיים תנאי. התנאי הוא, שהצעירים הטובים ביותר בישראל, הנחושים ביותר בישראל, יגיעו הנה – לבה"ד 1. אני מסתכל עליכם – התנאי הזה מתקיים".



"מפקד עבור חייליו הוא מחוג – המצפן, המורה להם את הדרך המקצועית והערכית", הכריז הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "יחידות צה"ל פועלות מסביב לשעון במיומנות גבוהה, ובאמצעות שיטות ואמצעי לחימה משוכללים, המבטאים צבא יוזם אשר מגן על המדינה ואזרחיה. צה"ל יוזם ותוקף באופן שיטתי את אויבי המדינה בצפון, יוזם ותוקף כשהאויב ברצועת עזה מאיים, ומסכל טרור על בסיס יומי באזור יהודה ושומרון. צה"ל מנהל באיו"ש מערכה מוגברת במהלך החודשים האחרונים – מבצע 'שובר גלים'. במילים אחרות, צבא להגנת ישראל. איכותו של צה"ל נובעת מיכולות ורמה מקצועית גבוהה, יוזמה וערכים, אבל לא פחות מכך בזכות אחדות המטרה של המשרתים, אחדות בין המשרתים, ועקרון הממלכתיות שצה"ל מקפיד להנהיג. ערכי צה"ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ושיעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות".

"צה"ל הוא אכן צבא ממלכתי, אבל הוא איננו בועה, והוא אינו אדיש לתקופה ולאירועים", המשיך הרמטכ"ל, "אלו ימים אשר מבליטים מחנות, קווי שסע והבדלים, והם נמשכים כבר זמן רב. אנחנו בצה"ל מומחים לעיקרון ההפוך – אנחנו מומחים במציאת המשותף, הדומה והמאחד, ומוכיחים שקל למצוא אותם. צה"ל הוא מודל מוצלח ומוכח לחיים בצוותא ולחברות, לחיים של אחדות ושיתוף פעולה. צה"ל הוא מודל לחברה כולה, מודל שמזכיר ששמירה על כבוד האדם ועל אחדות חברתית, חשובים לא פחות מעמידה של אדם על עקרונותיו ודבקות באמונותיו. זהו ביטוי מרכזי של ממלכתיות, וצה"ל ממחיש כמה היא חשובה ואפשרית".

"קצינים, מפקדים, בני משפחה ואורחים, אני עומד כאן לפניכם בפעם האחרונה כמפקד הצבא, ויודע שיש על מה לסמוך", סיכם הרמטכ"ל, "צה"ל הוא צבא מותאם יותר, מוכן יותר לשדה הקרב הנוכחי והעתידי, ובעל כושר התקפי מוגבר המספק תוצאות יום יום. להיות קצין בצה"ל זוהי זכות הטומנת בחובה אחריות כפולה - לחנך אנשים, ולהגן על מדינה ישראל ולהשפיע על גורלה. זוהי אחריות כבדה מאוד, ואני סומך עליכם – מאוד, גאה בכם מאוד, ונעמתם לי מאוד. ברכות למשפחות וברכות לכם. עלו והצליחו".



"צוערים יקרים, היום אתם ממשיכים הפיקוד", אמר מפקד בית הספר לקצינים (בה"ד 1), אל"ם יהודה ואך, "פעלו מתוך אותן תכונות של מפקדי צה״ל לדורותיו, באומץ, הנשען על עולם מקצועי אליו הוכשרתם ומתוך ענווה כממשיכי מסורת הפיקוד בצה״ל הצועדים בראש וקוראים אחרי. הפיקוד בצה״ל הוא פלא, הוא צומח מן השורות ובונה אותן. פלא שעובר בין מפקד לפקוד כלפיד בוער. העברת הלפיד ממפקד למפקד דומה להעברת המסורת מאב לבנו, דור לדור. היום, הרמטכ״ל, זהו מסדרך האחרון כרמטכ״ל. באת משורת הצוערים, עברת דרך כל שרשרת הפיקוד בשדה ובקרוב תסיים 40 שנים של שירות ומסירות, רשמת דף בהיסטוריה של גבורה, פיקוד ומנהיגות, בשמי, ובשם קציני צה״ל הממשיכים במסורת זו, הלפיד בוער והוא ממשיך לדור הבא. צוערים יקרים, בהצלחה בהמשך דרכיכם, אני סמוך ובטוח בהצלחתכם".

נאום הרמטכ"ל המלא בטקס סיום קורס קצינים

ב-14 במאי 1948, יום הקמת המדינה, רשם ביומנו דוד בן גוריון משפט אחד בלבד - ״היום בארבע אחר הצהריים הוכרזה העצמאות היהודית והוקמה המדינה - גורלה בידי כוחות הביטחון״. ׳גורלה׳, המילה הגדולה הזאת מקבלת משמעות מעשית ומוחשית יום יום על-ידי צה״ל ומפקדיו שאליהם הצטרפתם, וגורלה נמצא עכשיו גם בידיכם. אבל כדי לתפקד ולהגן באופן אפקטיבי, מפקד נדרש ליצור אצל חייליו תחושת ביטחון ומסוגלות. מפקד עבור חייליו הוא מחוג - המצפן, המורה להם את הדרך המקצועית והערכית, והוא יהיה מכויל רק אם הוא יורכב מחמישה יסודות הכרחיים.

שמונה חוקים היו לארגון ׳השומר׳, אבל הראשון שבהם קבע: ״קודם כל היה אדם״. וכך אני, בתורי, דורש מכל אחד מכם לממש את היסוד הראשון: קודם כל היה אדם. היסוד השני אינו סותר את הראשון - הציבו רמת דרישות גבוהה לעצמכם ולחיילים. היו קפדנים ואל תטעו בין אנושיות לבין רמת דרישות גבוהה: הן תכונות משלימות. אנושי ותובעני - זהו כלל הזהב. היסוד השלישי הוא משימתיות. קצין הוא איש מעשה, ויכולתו להוציא לפועל משימות היא המגדיר המרכזי שלו. זהו חוזה של אמון בין הקצין לבין מפקדיו, ומגולמת בו ההתחייבות, שיבצע כל משימה, קטנה או גדולה, עם מה שיש וחרף כל קושי.

היסוד הרביעי הוא מקצועיות. לחימה היא מקצוע, צבא הוא מקצוע ופיקוד הוא מקצוע. מפקד שממשיך ללמד בכוחות עצמו משפר את יכולותיו לקבל החלטות ולהישאר זקוף גם כשדברים משתבשים. מפקד-לומד מבצע את המשימה כשהוא, חייליו והוריהם, יודעים שהוא עשה כל שניתן, כדי להיות מקצועי, ובתוך כך להחזיר את חייליו בשלום. במובן זה, הדרישה למקצועיות היא גם ציווי מוסרי כלפי החיילים.

היסוד החמישי הוא מנהיגות המתבססת על יצירת אמון, משמעות, והנעה פנימית. מנהיגות היא מעל לפיקוד ואיננה נזקקת לכוח הפקודה. מנהיגות היא רתימה של אנשים מתוך הזדהות ויצירת רצון אישי אצלם שמניע לפעולה. עשו לכם מאמץ קבוע לקיים את חמשת היסודות הללו, ואז תגלו שהמחוג והמצפן אינם נמצאים בכף היד, אלא מתמקמים בליבם של החיילים. בעוד זמן קצר תדרשו לעמוד על המשמר ולצקת תוכן ממשי למושג ׳גורלה בידי כוחות הביטחון׳. יחידות צה״ל פועלות מסביב לשעון במיומנות גבוהה, ובאמצעות שיטות ואמצעי לחימה משוכללים, המבטאים צבא יוזם אשר מגן על המדינה ואזרחיה. צה״ל יוזם ותוקף באופן שיטתי את אויבי המדינה בצפון, צה״ל יוזם מבצע רחב ותוקף כשהאויב ברצועת עזה מאיים, וצה״ל יוזם ומסכל טרור על בסיס יומי באזור יהודה ושומרון.

צה״ל מנהל באיו״ש מערכה מוגברת במהלך החודשים האחרונים - מבצע ׳שובר גלים׳. במהלך המבצע נעצרו כ-1800 מחבלים, נהרגו עשרות רבות של מחבלים, והחשוב מכל - מאות פיגועים נמנעו. במילים אחרות, צבא להגנת ישראל. איכותו של צה״ל נובעת מיכולות ורמה מקצועית גבוהה, יוזמה וערכים, אבל לא פחות מכך בזכות אחדות המטרה של המשרתים, אחדות בין המשרתים, ועקרון הממלכתיות שצה״ל מקפיד להנהיג. הממלכתיות, כך הגדרנו, היא החובה שחיילי צה״ל יפעלו כשרק המשימה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה ראשונים לנגד עיניהם, ושיעשו זאת ביושרה, בענייניות ובייצוגיות.

אמרנו ראשונים לנגד עיניהם, ולא אמרנו בלעדיים, וצריך לדעת לשלב, אבל כשיש ספק או דילמה, ערכי צה״ל וביטחון המדינה גוברים על דעות ותפיסות אישיות. עומדים כאן על המגרש קצינים וקצינות מאוכלוסיות מגוונות, מרקעים שונים ועם אמונות שונות, אבל לכל אחד מהם, לכל אחד מכם יש שלושה עקרונות, וליתר דיוק שלוש זהויות שכרגע הן המוביליות: חייל, קצין וציוני. זהו המכנה המשותף של כולכם, הוא שמחבר ביניכם, והוא שמאחד אתכם. הוא יוצר ביניכם שיתופי פעולה עמוקים וחברות לשנים, והוא הצפון הממלכתי שאותו מורה מחוג המצפן שלכם. צה״ל הוא צבא ממלכתי, אבל הוא איננו בועה, והוא אינו אדיש לתקופה ולאירועים. אלו ימים אשר מבליטים מחנות, קווי שסע והבדלים, והם נמשכים כבר זמן רב. אנחנו בצה״ל מומחים לעיקרון ההפוך - אנחנו מומחים במציאות המשותף, הדומה והמאחד, ומוכיחים שקל למצוא אותם.

בבטן הטנק, בספינה או במחסן הלוגיסטי נפגשים ופועלים יחד אנשים מרקע שונה, לפעמים שונה בתכלית, אם לא מעט סיבות למחלוקות, אבל התכלית המרכזית, ביטחון המדינה, המשמעת והתרבות הארגונית, גורמות לכולם להתעלות מעל ההבדלים. צה״ל הוא מודל מוצלח ומוכח לחיים בצוותא ולחברות, למרות השונות. צה״ל הוא מודל לחברה כולה, מודל שמזכיר ששמירה על כבוד האדם ועל אחדות חברתית, חשובים לא פחות מעמידה של אדם על עקרונותיו ודבקות באמונותיו. זהו ביטוי מרכזי של ממלכתיות, וצה״ל ממחיש כמה היא חשובה ואפשרית. קצינים וקצינות, הדרגות שנחשפו, חושפות גם את הבית שבו גדלתם. הורים ובני המשפחה היקרים - המעמד הזה מגלה גם את הדרגות שלכם - את דרגות החינוך ודרגות הערכים שהקניתם לבנים ולבנות. הם ואני יודעים שעצם הגעתם למעמד היא גם בזכותכם. אני מודה לכם על התמיכה והרוח הגבית שהענקתם להם עד כה, ועל זו שבוודאי תמשיכו להעניק. מכאן, שהדרגות שמוענקות כאן היום, הן במידה רבה גם שלכם.

אני מבקש לומר לכם דבר נוסף - זה שלמדינת ישראל יש אזרחים כמוכם, הורים כמוכם, שמעודדים את ילדיהם לבחור בשירות קרבי, זוהי תעודת כבוד לכם ולמדינה. זה שאתם מגבים אותם ותומכים בהם להמשיך לשרת כקצין קרבי - ראוי להערכה רבה, ובראייתי לפחות להצדעה. אז אני מצדיע לכם, ולדורות רבים כמוכם. תודה גם למפקדי הקורס - הקדשתם ימים ולילות לעיצוב הדור הבא של קציני היבשה. לכם זוהי זכות, ואנחנו חבים לכם הערכה רבה. קצינים, מפקדים, בני משפחה ואורחים, אני עומד כאן לפניכם בפעם האחרונה כמפקד הצבא, ויודע שיש על מה לסמוך - צה״ל הוא צבא מותאם יותר, מוכן יותר לשדה הקרב הנוכחי והעתידי, ובעל כושר התקפי מוגבר המספק תוצאות יום יום.

חשוב לא פחות, אני יודע שיש גם על מי לסמוך - על אלפי מפקדים וקצינים, שזה עתה הצטרפתם אליהם, מפקדים רציניים המקדישים את זמנם, וחלקם את מיטב שנותיהם, לביטחון מדינת ישראל ולהגנת אזרחיה. קצין - הוא אדם טוב יותר, ואזרח טוב יותר, ואין לו זכויות רבות יותר. ״אחריות קנית לך ולא זכויות״ כתב יצחק שדה, מפקדו הראשון של הפלמ״ח, באיגרת למפקדים הצעירים. להיות קצין בצה״ל זוהי זכות הטומנת בחובה אחריות כפולה - לחנך אנשים, ולהגן על מדינה ולהשפיע על גורלה. זוהי אחריות כבדה מאוד, ואני סומך עליכם – מאוד, גאה בכם מאוד, ונעמתם לי מאוד.

ברכות למשפחות וברכות לכם. עלו והצליחו.