"צה"ל זקוק לכל מפקד ומפקדת. נחזק את הלכידות מתוך המאחד ולא המפריד - זה חלק מכושרנו"

25.06.26
מערכת את"צ

הרמטכ"ל, רא"ל אייל זמיר:

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, שר הביטחון מר ישראל כ"ץ, מפקד בית הספר לקצינים, אל"ם א', מפקדים, משפחות שכולות יקרות, משפחות, צוערים יקרים, מכובדיי כולם.

הצטרפותו של דור פיקוד חדש היא רגע משמעותי ומעצב עבור צה"ל כולו. רגע שבו דרגות נענדות על כתפיים צעירות, והאחריות שהן נושאות כבדה והרת גורל. לפני כמה ימים ישבתי לשיחה עם מפקדי חטיבה 401, ששכלה בקרב בלבנון את מג"ד 52, סא"ל דור בן שמחון, דב"ש, ואת שלושת לוחמי צוות הטנק שלו, סמ"ר ליאב כבביה, סמ"ר נוה חבשוש וסמ"ר יואב קלין זיכרונם לברכה.

נפעמתי מהכוחות שנבעו מהם. מהיכולת להיישיר מבט אל עבר המשימה, להתמקד ולהמשיך. רק לפני כחודשיים נכנס דור לתפקידו. את איגרת המפקד הראשונה ששלח לגדוד חתם במילים: "תחנות לוקו, כאן קודקוד - זוהי עת מעשה". המילים של דור הן המצפן שאני רוצה להעניק לכם היום.

קצינים - את כל מה שאני מצפה מכם לקראת החזרה אל היחידות והכניסה אל הפיקוד כבר אמרתי בשיחתי איתכם היום בבוקר. האחריות על ה'מעשה', היא האחריות שאתם מקבלים היום עליכם לנוכח האתגרים הגדולים הניצבים לפתחנו.

זוהי עת מעשה. מכובדיי, דור הפיקוד שניצב כאן היום נקרא אל הקרב מתוך תופת שבעה באוקטובר.

מהיום הנורא ההוא קם דור של לוחמים ולוחמות, מפקדים ומפקדות, בסדיר ובמילואים, שעומד מאז בעוז על משמר ארצנו. דור שהבין כי ברגע שנפרץ הגבול, האחריות עוברת מיד אל מי שקם, מוביל, ונעשה בגופו וברוחו חומת מגן לאזרחי ישראל.

יצחק שדה, ממייסדי כוח המגן העברי וממפקדיו הגדולים, כתב: "בכל מקום שאתה מוצא בו הקרבה, גם גבורה תמצא שם. זוהי הצורה הנעלה ביותר של השירות".

ברגעים אלו, על מגרש המסדרים הזה, ביום שאנו מציינים גם 12 שנה למבצע 'צוק איתן', המחשבה שלי נישאת אל מי שפיקד על גדוד 'גפן' והוביל את צועריו בלחימה בעוטף עזה סא"ל דולב קידר זיכרונו לברכה.

בבוקר ההוא, מתוך אותה הקרבה עילאית שדיבר עליה יצחק שדה, ודאגה עמוקה לשלומם של תושבי העוטף, הסתער דולב בראש הכוח שלו אל מול פני הסכנה, ויחד איתם חתר למגע.

דולב ולוחמיו סג"ם יובל הימן, רס"ב קסהון (דני) ביינסאין וסמ"ר נדב גולדמכר, הניחו לכם, צוערי גדוד גפן, ולכולנו - מורשת של גבורה כדרך חיים, של מנהיגות תחת אש ושל דוגמה אישית כערך מכונן.

הערכים האלה נטועים היטב בדור הלוחמים שלנו. דור שמוסיף ללמד אותנו, במשך שנות המלחמה הארוכות, על גבורה כבחירה יום-יומית, על נחישות שאינה נשברת, ועל רעות ככוח מבצעי וערכי. אלה הערכים שנמצאים בליבה של הלחימה והם שהובילו להישגים המבצעיים ולניצחונות חסרי התקדים של לוחמי צה"ל ומפקדיו בכל הגזרות. מפקדים, על מגרש המסדרים הזה עומד עם ישראל כולו. מכל בית, מכל יישוב, מכל חלקי החברה הישראלית.

אנחנו זקוקים לכל לוחם ולכל לוחמת, לכל מפקד ולכל מפקדת. אין לעם הזה צבא אחר, ואין לצבא הזה עם אחר. צה"ל הוא צבא העם, זהו צבאה של המדינה היהודית, המבטיח את קיומה ואת נצחיותה.

האתגר שצה"ל מתמודד עימו הוא למצוא איזון בין התחשבות במגוון האוכלוסיות ובין שמירה על מסגרת משותפת ואחידה, המאפשרת לו למלא את משימותיו באפקטיביות. אנו נחזק את הלכידות מתוך המאחד ולא המפריד - גם זה חלק מכושרו של צה"ל להוביל לניצחון.

מכובדיי, איבדנו בשדות הקרב לוחמים ומפקדים שחירפו נפשם למען העם והארץ, ולא שבו. אנו נישא את מורשתם במעשים. נהיה ראויים להם בעוז רוחנו, במקצועיות שלנו, בענווה ובאחריות. לוחמים רבים עודם מתמודדים עם מחירי הקרב בגוף ובנפש. הם רעינו לנשק, ואנו נמשיך ללוות אותם ואת משפחותיהם לכל אורך הדרך. כמו החיטה שצומחת שוב ושוב, כך גם רוחו של עמנו
ממשיכה להתחדש מתוך הכאב, נושאת עימה את זכר הגיבורים שנפלו בקרב.

משפחות יקרות, מאחורי כל קצין וקצינה שעומדים היום על רחבת המסדרים ניצב בית. הורים שגידלו, חינכו, דאגו, התפללו. בשם העם כולו אני מבקש להודות לכם על הבית שבניתם, על הערכים שהנחלתם עוד לפני שלבשו את המדים. בלעדיכם הם לא היו עומדים כאן היום.

לצד הדרגות החדשות שנפרסות כאן, אנו מציינים היום גם את סיומו של פרק משמעותי עבור מי שהוביל קצינים רבים אל רגע המעמד הזה. זהו מחזור הקצינים האחרון שמפקד עליו אל"ם א'. א', פיקדת על בית הספר לקצינים באחת התקופות המאתגרות וההיסטוריות בתולדותיו. מכאן, אתה ממשיך לפיקוד על אוגדה 252. אני מאחל לך הצלחה לקראת אתגרי ההמשך.

אני מבקש להודות גם למפקדי הקורס כולם על פיקוד מקצועי וערכי מלפנים לאורך כל הדרך. מפקדים, "נשוב אל משימותינו, מאוחדים וקטלניים, נחושים להכריע את אויבינו למען ביטחון תושבי ישראל".

קחו איתכם את המילים האלה, שבהן חתם דב"ש ז"ל את דבריו אל לוחמיו, והן יהיו לכן למגדלור ולמצפן בשעות הסופה ובאתגרים שעוד נכונו לנו.

עם ישראל סומך עליכם, עם ישראל גאה בכם. צאו למשימותיכם, הובילו לניצחון, הנהיגו את פקודיכם בעוז ובענווה. זוהי עת מעשה.