הכירו את תפקיד מדריכות התקשוב

לא הרבה אנשים שמעו עליו, והכתבה הזו נועדה כדי לעשות לכם סדר - אז מה מה עושה מדריכת תקשוב ביום יום, איך נראה הקורס ואיפה אפשר להשתבץ? תפסנו לשיחה את מדריכת התקשוב, רב"ט שוהם אלון, והיא ענתה לנו על כל השאלות

20.04.20
דנה חומסקי, מערכת אתר צה"ל

"במסגרת התפקיד רוכשים ידע טכנולוגי נרחב, ומתמקצעים בכלי קשר שונים ומגוונים, תוך שילוב של יכולות פיקוד והדרכה גבוהות", פותחת מדריכת התקשוב, רב"ט שוהם אלון. "מדריכות הקשר עוברות קורס קמ"ת (קורס מפקדות ומדריכות תקשוב), ויכולות להשתבץ כמפקדות בבה"ד 7, או בתפקיד הדרכתי בבסיסים שונים".

לדבריה, המדריכות מעבירות אימוני קשר חיוניים ללוחמים בזמני מלחמה או בט"ש, ואחראיות על ההכשרה של הלוחמים בחיל הקשר. לעומת זאת, בתפקיד הפיקודי, הן מלמדות תכנים תקשוביים שונים לחיילים בקורסים של אגף התקשוב וההגנה בסייבר.

"תהליך ההכשרה אורך ארבעה חודשים ומתחלק לשלושה חלקים", מסבירה המדריכה, "הראשון- טירונות 02 שאורכה שלושה שבועות. לאחר הטירונות, עוברים קורס תקשוב במשך חודשיים בו לומדים על יסודות הקשר, איך הכל התחיל, מה הצורך במכשירי קשר ומתי התחילו לייצר אותם, ואיך העבודה נעשית בשטח. עצה ממני - כדאי שתקשיבו, כי לאחר הקורס ובכניסה לסדיר, אלו אתן שהולכות ללמד אחרים".

הקורס התקשובי מסתיים בתרגיל שמדמה זמן אמת במלחמה: "בתחילת השבוע אתן תקבלו שטח ריק עם שלושה נגמ"שים וציוד, ותצטרכו להקים אוהלים גדולים וגדרות כדי לסמן את שטח המחנה שלכן, ולבסוף, תחברו את כל המכשירים בתוך הנגמ"שים. נשמע ג'יבריש? אל תדאגו, במהלך ההכשרה תבינו הכול. התרגיל הזה הוא באמת הזמן להוכיח את עצמכן ולהביא לידי ביטוי את העבודה הקשה שעשיתן, ולחוות את הדברים בשטח".

שוהם מציינת בהתלהבות, שעם סיום הקורס, תקבלו שרוך ירוק שעונדים על הכתף, ומסמל הדרכה ופיקוד. "בנוסף, תקבלו קיצור בדרגה - אחרי ארבעה חודשים כבר תהפכו לדרגת רב״ט, מה שבדרך כלל קורה אחרי שמונה חודשים בשירות".

"החלק האחרון בתהליך הכשרתכן, הוא הקורס הפיקודי, שאורך כחודש. אתן תלמדו בו את כל יסודות ההדרכה והפיקוד. במהלך הקורס כל אחת תעביר שלושה שיעורים, שמטרתם לצבור נסיון ולהפיג את החששות לקראת ההדרכה בסדיר", מסבירה שוהם.

זהו, סיימתן את הקורס ואתן מוכנות להתחיל את תפקידכן! אז איפה ניתן להשתבץ בסדיר? שוהם מבהירה: "לקראת סוף הקורס, נפתחים תקנים בבסיסים שונים בארץ. תוכלו להשתבץ בחטיבות חי"ר כמו גולני וכפיר, או בבסיסי אימונים כמו צאלים ואליקים. יש עוד מקומות רבים בהם תוכלו לשרת, ולכל מקום יש את הקסם שלו - תזכרו שהשירות שלכן הוא מה שתעשו ממנו - אם תחליטו שאתן באות להנות וללמוד, אין ספק שתהיה לכן חוויה מדהימה".

"כל יום אצלנו מלא בעשיה, ואף פעם לא משעמם", מתארת שוהם את השגרה היום יומית בשירות הסדיר, "בזמן אימונים, אנחנו מדריכות את המתאמנים שבאים ללמוד את תחום הקשר והתקשוב. בימים בהם אין אימונים, אנחנו מתעסקות בלהמשיך ללמוד ולהעשיר את הידע שלנו כדי שנהיה מקצועיות יותר. ואל תדאגו, יש גם זמן להנות עם החברים".

כמובן שהתפקיד מעניק ניסיון רב לאזרחות: "חיל הקשר והתקשוב נותן אופציות מגוונות לאחר סיום השירות, כמו משרות בהייטק ובחברות הסלולר. זה בולט בעיקר בתפקיד שלנו, בו עברנו קורסים פיקודיים, והתנסינו רבות בהדרכה וניהול אנשים. יש לנו אחלה של בונוס לכתוב בקורות חיים", מחייכת שוהם.

"לכל מי שעתידה להיכנס לתפקיד הזה", פונה שוהם למתגייסות החדשות, "תכנסו לשירות ברגל ימין, עם אנרגיות טובות לקראת ההתחלה החדשה. תחייכו, תצחקו, תהפכו את הרגעים היותר קשים לחוויה, והשירות יעבור לכן בצורה הטובה ביותר. המון בהצלחה!".