ביה"ס שמנצח על תזמורת הרחפנים החדשה של צה"ל

במבט ראשון, הסנכרון המופתי שלהם יכול לגרום לכם לחשוב שמדובר בלהק נשרים. זה לא רחוק מהמציאות. אז איך מכשירים את מפעילי הרחפנים החדשים? ישבנו לשיחה עם האנשים שמובילים את עתיד הכשרות הלוחמים לכאן ועכשיו

28.09.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

חוליית רחפנים מוזנקת לשמיים. בזמן קצר, היא מאתרת את האיום, עוקבת אחריו ותוקפת אותו גם בזמן תנועה. לצורך המשימה המורכבת, בקרוב לא יהיה צורך ביותר מלוחם אחד - והוא כל שיידרש כדי לשלוט מרחוק במתרחש.

הרחפנים הם תחום שלא מפסיק להשתכלל ברחבי הצבא, והופכים בקצב מסחרר למכפיל כוח משמעותי בשטח - זאת באמצעות אמל"ח קל, שקט, מהיר ופשוט לתפעול. הם מסוגלים לאסוף ממצאי תצפית ומודיעין רבים, לחשוף ואף לתקוף אויב ולשמש מקור הגנה נוסף לכוחות הרגליים.

בתקופה האחרונה עומלים בביסל״ח ללא הרף על פיתוח של מספר מגמות רחפנים חדשות. ביניהן מגמה שמתמקדת במערכת המורכבת ממספר רחפנים שיודעים לעבוד בסנכרון מושלם אחד עם השני. אותה מערכת כבר פועלת במספר גדודים, ועתידה להיכנס לכל הפחת״קים (פלוגות החשיפה תקיפה).

"זה כמו לראות את התינוק שלי פורס כנפיים"

"הפכנו את המדור למה שהוא היום מאפס", משתפת רב"ט טליה אבקסיס, מדריכה באותה המגמה, שהחלה להכשיר לוחמים כבר לפני שמונה חודשים. לאחר שעברו קמ״ד רגיל עם עוד עשרות חיילות, היא ועוד שתיים בלבד שובצו לתפקיד התפקיד החדש והמשונה בביסל״ח, שאת שמו לא ניתן לחשוף.

"לא היה אף אחד לפנינו בתפקיד הזה", היא אומרת, "לנו הייתה הזכות לקחת חלק בפיתוח של הדבר המטורף הזה - בניית התו"ל (תורת הלחימה), המצגות והמבחנים. היום אנחנו אחרי חמישה קורסים, ותכף מתחילים את השישי. האמל״ח כבר מופעל במספר גדודים ולוקח חלק בפעילויות שונות, זה כמו לראות את התינוק שלי פורס כנפיים".

לפני חודש, היא אכן זכתה לראות את התינוק שלה באוויר, ואף להפריח אותו בעצמה, כשהצטרפה לפעילות מבצעית בחברון. "המדריכות מכירות את האמל"ח הכי טוב שיש ולכן בהפוגות בין הקורסים, גם הן יוצאות בעצמן למעצרים ולפעילויות", מספר סגן אמיר לייבוביץ, רמ״ד המגמה.

בזמן שהלוחמים החלו במשימה, רב"ט אבקסיס שלחה את הרחפנים אל על והחלה באיסוף נתונים. "הקשר שלי עם הכוח היה ממושך ורציף לכל אורך הלילה", היא משתפת, "אני מורידה אליהם מידע והם מנתחים אותו וגוזרים ממנו את הנתונים הרלוונטיים. זאת תחושת סיפוק גדולה מאוד לדעת שיש לי המון כוח בידיים. כוח שיכול ממש לשנות את פני הלחימה בזמן אמת".

לפני מספר שבועות סיימו לוחמי עורב גבעתי את הכשרת המגמה החדשה. בשבועות ההפוגה הקרובים ימשיכו בביסל"ח להתאמן, להצטרף לפעילויות ולשפר את התו"ל ואת המערכת לקראת הכוחות הבאים שייכנסו להכשרה בקרוב מאוד.