הפצמ"ר המדויק והראשון מסוגו בעולם - נכנס לשימוש בצה"ל

בביסל"ח ממשיכים להתחדש כל הזמן, ולאחרונה השלימו את ההכשרה על פצמ"ר מדויק וקטלני שכמותו עוד לא נראה בצה"ל - העוקץ-פלדה. יצאנו לשמוע הכול על האמל"ח החדש שצפוי לחולל מהפכה בשדה הקרב

08.09.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

"עד הקיץ כל המרגמות יידעו לבצע ירי מדויק", הבטיח לי גורם בביסל"ח בחורף האחרון. ואכן, לפני מספר שבועות השלימה מחלקת החי"ר האחרונה בצה"ל את ההסבה לפצצה החדשה - העוקץ-פלדה.

המרגמות הן עדיין כלי חשוב בשדה הקרב העכשווי. בזמן לחימה, לאחר קבלת מידע על אויב בנ.צ מסוים, ברגעים ספורים וממרחק של כמה קילומטרים, יירו כוחותינו פצמ"ר אל אותה הנקודה וישמידו את המטרה.

בחודשים האחרונים עומלים בביסל"ח ללא הרף על הכנסת הפצצה החדשה. לאחר בניית תו"ל והטמעה ראשונית ביחידה הרב ממדית, החלו ההכשרות בביסל"ח - אליהן הגיעו מחלקות החי"ר מכל רחבי צה"ל.

עד היום נעשה שימוש במספר פצמ"רים - חלקם נורים מטווח רחוק יותר, אחרים מעט יותר מדויקים, ויש כאלו שמטרתם להאיר את השטח. אך ה"עוקץ-פלדה" מביאה משהו חדש לשטח - באמצעות GPS וקרני לייזר, דיוק הפצצה וסגירת המעגלים מתחדדים אפילו יותר, והטכנולוגיות שלה מרגישות עתידניות במיוחד. למעשה, פצמ"ר מדויק וקטלני כמותו עוד לא נראה בצה"ל. 

בשונה משאר הפצצות, העוקץ מקבל אליו נ.צ מדויק, ובזכות מערכת ה-GPS המוטמעת בתוכו הוא יודע להישלח בדיוק אל הנקודה. דרך נוספת להפעלתו כוללת שליחת קרן לייזר אל הנקודה המבוקשת. במהירות מופתית מזהה הפצמ"ר את האות ונורה לעבר המטרה. "כדי להשיג תוצאה מיטבית עדיף להשתמש בשתי הדרכים בו זמנית", אומרת אחת ממדריכות המרגמות.

"הפצצה גורמת לנו להרים את הסטנדרט שלנו", סיפר לי אותו מפקד אי אז בחורף, "עד כה, כשהפצצה הייתה פוגעת בטווח עשרות המטרים הקרובים לנקודה, זאת הייתה פגיעה מוצלחת. היום זה כבר לא משהו שאנחנו מוכנים לקבל. הפצמ"ר שלנו יודע לבצע פגיעה חדה ומדויקת עד לרמת הפרט, ולא נתפשר על משהו אחר".

"אנחנו עושים הכול", מדגישים בביסל"ח, "כדי להוביל את צה"ל צעד נוסף קדימה ולהכין את  הלוחמים לשדה הקרב העתידי".