הלוחם מ-450 חוזר לתרג"ד - אבל הפעם כמג"ד

אחרי 5.5 שעות הליכה עוד לפני שעיקר התרגיל התחיל, אור הירח כבר מנצנץ על המצח של החיילים המזיעים והנחושים. בין שעות ההליכה הארוכות של לוחמיו בשטח, שמענו מהמג"ד החדש של 450 על התקופה שלחם בעצמו כחלק מהגדוד, לפני 9 שנים ב"צוק איתן", ועל התרג"ד שמוביל עכשיו

16.05.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

הם התחילו את הדרך כשרק אור הירח מוביל אותם, 10 ק"מ מהיעד. המג"ד הולך ראשון ומאחוריו צועדים מפקדי העתיד של יחידות החי"ר של צה"ל. כולם מוכנים לרגע שיתחילו את התקיפה; אולי היא רק תרגיל, אבל בשבילם - כל מהלך הוא אמיתי ביותר. 

גדוד 450 של ביסל"ח, יחד עם המפקד החדש - סא"ל רן כנען, יצאו בשבוע שעבר לתרגל בפעם הראשונה את התוכנית העתידית שלהם לקרב בזירה הצפונית. בחצות ניתן האות: מאות הלוחמים מוכנים, מצנפת הסוואה על ראשם, מחסנית בהכנס והעיניים ממוקדות במטרה.

הם מחולקים לשלוש פלוגות - מפקדי העתיד של כפיר, צנחנים ונח"ל, אך המשימה מובנת לכולם: יש ללוחמים חמש שעות וחצי להגיע לנקודה שממנה תצא ההתקפה. במשך 10 ק"מ לא מורידים את הקצב, עוברים מסלול שמדמה את הדרך שהם עתידים לעבור - מהגדר שמסמלת את הגבול ועד להר אותו יכבשו.

"למרות שההר באימון נמצא בדרום", מבהיר מג"ד 450, "יש לו תוואי שטח שמדמה בצורה הגבוהה ביותר את מתאר השטח בגזרה הצפונית. בעזרת האדמה, העלייה התלולה, והמרחק הדומה, אנחנו יכולים להעריך איך תיראה זירת הקרב העתידית, מה שמאפשר אימון בתוך שטח המדינה, אך בהתאמה רבה למציאות".

עכשיו כשסא"ל כנען נמצא בקדמה, מוביל את חייליו, הוא משחזר את הרגעים בהם היה בנעלי החי"ר שלהם, כשלחם יחד עם 450 כלוחם מהמניין במבצע "צוק איתן": "אני יודע שזה גדוד חזק ומאומן, שיש לו כוח בלתי נתפס. הרגשתי את זה ב-2014 כשלחמנו יחד בעזה, ואני בטוח בזה עכשיו בתור מפקד". 

בשוטף, הגדוד מכשיר את דור העתיד של צה"ל - לוחמים מיחידות החי"ר מגיעים לביסל"ח כדי ללמוד להיות מפקדים, אך במקביל הם מוכנים בכל רגע לפקודה שעשויה להגיע. 

"אנחנו גדוד אופרטיבי, שנלחם בכל הגזרות המבצעיות מתוך ההבנה שהכוחות שלנו הם הטובים ביותר, שעתידים להיות מפקדים מצויינים", מציין סא"ל כנען.

עם אור ראשון, הגיע הזמן לתקיפה. צוותי התצפית זיהו את מיקום האויב, בדקות שלאחר מכן צוותי המרגמות פתחו באש מדויקת והלוחמים החלו בתנועה.

כל פלוגה מתקדמת מהכיוון שלה ישר אל היעד, כשהם מנטרלים כל אויב שנקלע לדרכם ומתקדמים בצורה מסונכרנת אחד עם השני למרות המרחק. "אנחנו שלוש מסגרות שפועלות לבד, אך יחד אנחנו אגרוף מלוכד וחזק".

"מבחינתי, זה הרגע המשמעותי בתפקיד שלי, פעם ראשונה שאני מפקד על תרגיל כזה", מודה סא"ל כנען, "המטה היה ממוקד והכיר את התוכנית ושלט בשטח. הלוחמים שלנו היו נחושים לצלוח את המשימה. הגדוד בכשירות מבצעית טובה. כיף היה לראות אותם ככה, ובטח שלפקד עליהם בתרגיל הזה".