בית הדין המשלב - מודל לקידום שינוי בקרב נעדרים מן השירות הצבאי

17.08.20

תכנית בית הדין המשלב היא חלופה טיפולית ושיקומית להליך הפלילי הרגיל ומיועדת לחיילים שהוגש נגדם כתב אישום בגין היעדרות מהשירות הצבאי וגמלו בליבם לתקן את דרכיהם ולהשלים שירות מלא ותקין בצה"ל. לחיילים אלו ניתנת הזדמנות שניה להוכיח את עצמם, לצד ליווי ותמיכה מצד גורמי היחידה ומפקדיהם, ובמקרים המתאימים מעטפת תמיכה של גורמי הרווחה ואף של תחום השילוב ביחידת מופת. חייל שייקח את ההזדמנות בשתי ידיים וישלים את התכנית – לא ירצה עונש מאסר בפועל בגין ההיעדרות ולא יוכתם ברישום פלילי.

 בית הדין הצבאי המשלב הוקם ביוזמת נשיא בית הדין הצבאי לערעורים האלוף דורון פיילס, בראשית שנת 2018. להקמתו קדמה עבודת מטה רחבת היקף בשילוב גורמי צבא שונים, ובראשם הפרקליטות הצבאית ואגף כוח האדם בצה"ל. למיזם שותפים גם ארגון ג'וינט־אשלים ומשרד הרווחה. הנחת המוצא הייתה כי מאפייניהם של חלק מהנאשמים העומדים לדין בבתי הדין הצבאיים - גילם, רקעם המשפחתי והחברתי ואופי העבירות שעברו - מתאימים לטיפול שיקומי. חלקם מתקשים להתמיד במסגרת הצבאית ולמלא את תפקידם בשירות הצבאי בשל בעיות מבית ועקב אחריותם לבני משפחתם. החזרתו של החייל למסלול השירות הצבאי, בליווי הדוק של מפקד, לצד סיוע כלכלי - ולעיתים רגשי- לחייל ואף לבני המשפחה, יאפשרו לחייל להתמיד בשירות הצבאי ואף להתפתח במסגרתו. בבסיסו של ההליך המשלב מצויה התפיסה כי שילוב החייל בצבא ומתן כלים לשילובו בחברה בעתיד כאזרח, הם חלק מתפקידו החברתי של צה"ל כ"צבא העם" במדינת ישראל.

בפברואר 2020, על רקע עבודת מטה משותפת לפרקליטות הצבאית, אגף כח האדם בצה"ל ויחידת בתי הדין הצבאיים – הפכה תכנית בית הדין המשלב ממתכונת ניסיונית למדיניות גורפת המאפשרת לחיילים מכלל יחידות צה"ל המואשמים בהיעדרות מן השירות, להצטרף לתכנית.

 עריק או משתמט, שנעצר או שהסגיר את עצמו, ותקופת היעדרות מצדיקה ככלל העמדה לדין פלילי - יוכל לבקש להשתלב ב-"הליך שילוב". תנאי הכרחי לכך, הוא רצון כן ואמיתי של החייל לשוב לשירות תקין. החייל יופנה על ידי בית הדין למערך גחל"ת (גורמי חזרה לשירות תקין), לצורך בחינה מהירה של התאמתו להליך שילוב ןלצורך המלצה על מסלול השילוב המתאים עבור החייל – בהתאם למידת הפיקוח וההתערבות הנדרשים על רקע נסיבותיו מבית. בכל שלבי ההליך, החייל יהיה זכאי לייצוג של הסנגוריה הצבאית או של עורך דין פרטי לבחירתו. חייל שימצא מתאים להליך שילוב, יחתום על הסדר שילוב ויקבל על עצמו את התנאים הקבועים בו. לאחר קבלת אישור בית הדין הצבאי לשילוב החייל בהליך של דיון בבית הדין המשלב, ישוחרר החייל ממעצר בתנאים וישוב לשרת.

עם שובו של החייל ליחידתו ימונה לו מפקד מיחידתו שילווה אותו בהליך. המפקד המלווה יחנוך את החייל ויעמוד לצידו עד תום ההליך בעניינו וכמובן – אף בהמשך דרכו הצבאית.

בחלק מן המקרים, כתלות בשאלת מסלול השילוב אשר נבחר לחייל, יערוך מערך גחל"ת תוך חודש מעת שחרור החייל ממעצר את חוות הדעת המלאה ביחס לחייל, שתכלול הנחיות מחייבות ביחס לתנאי שירותו של החייל הנדרשים לטובת השלמת שירות תקין.

במקרים המתאימים, יילוו החייל ומשפחתו (בכפוף להסכמתם) על ידי גורמי רווחה הן מקרב הרשויות המקומיות והן מקרב תכנית יתד. ליווי זה יתבצע בסיוע עו"ס בית הדין המשלב, אשר תבצע מעקב אחר התקדמות התכנית הטיפולית בפן האזרחי.

במקרים המורכבים, בהם נדרש פיקוח וסיוע משמעותי, תיושם תכנית השילוב על ידי קצינת השילוב ביחידת מופת, אשר תעמוד בקשר עם גורמי הפיקוד ביחידה ותבצע מעקב אחר הסיוע הכלכלי, הרגשי והפיקודי המוענק לחייל, תוך שימוש במענים ותמריצים ייחודיים לחיילים הנמצאים בתכנית. קצינת השילוב אף תיקח חלק בוועדה אינטגרטיבית בהשתתפות גורמים שונים, אשר תתכנס ביחידתו של החייל ותבחן את הדרך הראויה לשילובו בשירות הצבאי.

ככלל, הליך השילוב יימשך שנה. במהלך תקופה זו, החייל יידרש לשרת באופן תקין, ולהימנע מביצוע עבירות פליליות נוספות, לרבות היעדרות נוספת מן השירות.

בית הדין המשלב, במסגרת דיוני מעקב עיתיים, בהם נוכחים החייל ולעיתים אף מפקדו המלווה, יקבל דיווחים מעודכנים מהגורמים המעורבים בהליך ויבצע מעקב אחר התקדמות התוכנית.

בית הדין יפעל להסרת החסמים בדרך של הוראות לגורמים שונים, מתן הטבות לחייל ועידודו והטלת סנקציות (במקרה הצורך). בחלוף שנה, אם התמיד החייל בשירות צבאי תקין והשלים את הליך השילוב - הוא יורשע בעבירה חלופית, שאינה נושאת רישום פלילי ולא ירַצה עונש מאסר בפועל (אלא מאסר על תנאי בלבד).

כאן תוכלו להתרשם מתרשים הזרימה המתאר בתמצית את שלבי ההליך:

תרשים בית הדין המשלב