הושלמה העתקתם של בתי הדין הצבאיים המחוזיים, התביעה הצבאית והסנגוריה הצבאית

30.03.22
מערכת את"צ

הושלמה העתקתם של בתי הדין הצבאיים המחוזיים, התביעה הצבאית והסנגוריה הצבאית במחוזות השונים אל הקריה המשפטית במחנה גור. עד כה שכנו היחידות במחנות הבית הירוק ביפו, הדר בחיפה ויואב, הסמוך לצומת קסטינה, אשר שימשו אותן עשרות שנים. 


טקס חנוכתה של הקריה המשפטית החדשה נערך אתמול (שלישי) במחנה גור, בראשות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ובמעמד המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופט ניל הנדל, נשיאת בית הדין הצבאי לערעורים, אלופה אורלי מרקמן, הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי וקצין המשטרה הצבאית הראשי, תא"ל אביחי מיבר.

בטקס נכחו נשיאי בית הדין הצבאי לערעורים לדורותיהם, הפרקליטים הצבאיים הראשיים לדורותיהם, וכן שופטים, פרקליטים צבאיים, עורכי דין ומפקדים.


במסגרת המעבר, נערך שינוי מבני בתביעה הצבאית ובסנגוריה הצבאית, במטרה לייעל את הטיפול בתיקים השונים, ולשפר את השירות הניתן לחיילים, למפקדים, ולציבור הרחב. 
מעברם של בתי הדין הצבאיים ומשרדי התביעה והסנגוריה הצבאית אל משכנם החדש הוא שיאו של הליך תכנון ובניה ממושך בהובלת אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ובצה"ל, ובשיתוף אגף התכנון, אגף כוח האדם, יחידות בתי הדין הצבאיים והפרקליטות הצבאית. בסיסי הכליאה הצבאיים עברו גם הם למשכנם החדש, בבסיס ״נווה צדק״ בסמוך לקריה המשפטית, בחודש אפריל 2021.


"הליבה של צה"ל מורכבת מנורמות וערכים בפן המוסרי והערכי וכן בפן המקצועי", אומר הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, "לכאורה, בעולם אידיאלי, אם כל הנורמות והערכים, בשתי האונות הללו, היו מושרשות אצל כולם עד תום, לא היינו צריכים הוראות מקצועיות, הוראות בטיחות או מערכת חוקים".

"התפקיד שלכם הוא לעשות משפט צדק והתפקיד שלנו הוא לגבות אתכם", ממשיך רא"ל כוכבי, "אנו מבינים שזה מה שמחזיק את צה"ל ומאפשר לצה"ל לשאוב את כוחו, לא רק מצדקת המטרה אלא גם מצדקת הדרך. 
המבנה הזה מייצג את הכבוד של החוק והמשפט עבור צה"ל. רצינות ויסודיות שמתבטאת בדייקנות היא חלק מעשיית הצדק והמשפט. ישנה חשיבות רבה לסביבת העבודה שלנו, וקיים קשר הדוק בין המבנה, המראה והיחס לאנשים לבין התחושה שהם עוברים תהליך של צדק. אני רוצה להודות לכל מי שלקח חלק ביצירת בית למוסדות המשפטיים של צה״ל, אני רואה בכך התחלה של עבודה בסטנדרט אחר. תנצלו את העובדה הזאת גם להשתפר באופן מהותי וגם לגרום לאנשים להרגיש שהצדק לא רק נעשה אלא שהצדק גם נראה ומורגש".


"המשפט, הופך לגורם מעצב, גורם תוחם, גורם שעושה סדר, משמעת, ומשדר נורמות נכונות", אומר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופט ניל הנדל, "אחד הדברים היפים שאני רואה בתקופה שאני שופט, גם כשהייתי שופט צבאי בבית דין, הוא שיש דגש על האדם. יש חידושים מבחינת תהליכי שיקום, הבנה ושימת דגש על הנתונים האישיים של כל חייל, כל זה חשוב וחיוני לעשיית צדק. המעבר עצמו, הוא גם שינוי מבורך. אני מאחל לכל העוסקים במלאכה, שופטים, סנגורים, תובעים, אנשי צוות ועורכי דין הרבה הצלחה. בעיניי, המעבר מאוד חשוב למערכת המשפטית לצבא ולמדינה כולה, שכן ככל שהמשפט במקום מכובד יותר, כך יש למשפט יותר כבוד".