כל מה שצריך לדעת על הסיכה הראשונה של לוחמי "רפאים"

בתום מסע של עשרות קילומטרים, קיבלו הבוקר לוחמי היחידה הרב ממדית (יחידת "רפאים") - לציון דרך משמעותית נוספת, מאז הקמת היחידה לפני כשנה וחצי, את סיכת ״הלוחם הרב-ממדי״ הייחודית

24.06.21
מערכת אתר צה"ל

המסע החל בבסיס היחידה במרכז הארץ ועבר דרך אתרי קרבות בארץ ישראל, הר הרפאים (כשם היחידה) והסתיים בהר איתן, בו נערך גם טקס הענקת הסיכה במעמד מפקד אוגדה 99, תא"ל אבי רוזנפלד.

את הסיכה קיבלו לוחמי היחידה שהתגייסו לפני כשלוש שנים וחצי לצה״ל, עוד טרם הקמתה, ועברו את מסלול ההכשרה ביחידות האם השונות בצבא. 

מאז יצאה לדרך "רפאים", עברו הלוחמים אימונים, התנסויות ופעילויות מבצעיות בכלל הגזרות, לרבות במבצע האחרון, ׳שומר החומות׳.

בהמשך הדרך, בתום פרק ההכשרה, יקבלו את הסיכה גם לוחמי היחידה הנוספים אשר יצטרפו אליה, וכן הלוחמים הראשונים שיתגייסו אליה בקיץ הקרוב במסלול ישיר דרך הסיירות ויחידות הקומנדו. 

סיכת הלוחם מורכבת מאלמנטים רבים, ומגלמת בתוכה את המוטיבים המובילים את היחידה בפועלה, ומיוצגים גם בסמל היחידה: 

  • חרב - ניצבת במרכז הסיכה, מייצגת את העוצמה והקטלניות המלווה את הכוחות הלוחמים במדינה עוד מימי הפלמ״ח.
  •  הספרה  8- עוטפת את החרב, מסמלת תנועה אינסופית של שיפור והתקדמות מחד ואלמנטים של רב-ממדיות המיוצגים ע״י חיצים היוצרים אפקט תלת ממדי מאידך.
  • חיצים - מוטעמים בתוך הספרה 8, פונים לכיוונים שונים, ומסמלים את ההתארגנויות השונות ביחידה הפועלות במגוון כיוונים יחד, כיאה לתפיסה והנרטיב המוביל את היחידה. 
  • בניצב החרב מוצפנות הספרות הבינאריות ׳888׳, שהן גם מספר היחידה.
  •  כנפיים - מעוצבות בסגנון של רוח רפאים, מייצגות בסיכה את שם היחידה ‘יחידת רפאים׳, המשתנה ומתאימה עצמה למול האויב הנעלם, בעלת שרידות גבוהה, בלתי צפויה ופועלת בכלל הממדים.
  •  צבעה הלבן - מסמל את הייחודיות, טוהר, בולטות והתחדשות המייצגים את היחידה החדשה ואת הרוח המובילה את פעולותיה.


מפקד היחידה, אל״ם ע׳, בחר לקיים את טקס הענקת סיכת הלוחם כשנה וחצי אחרי הקמת בסיס היחידה. המעמד התקיים לאור הדברים שנשא בעת הקמת היחידה, בפברואר 2020: ״בתחילת שנות ה-50 החלו מדינות ערב להפעיל מסתננים לישראל מרצועת עזה, מהגדה המערבית ומירדן. אז התקבלה החלטה במטה הכללי על הקמת יחידת הקומנדו 101". 

"היום, 67 שנים אחרי, הרעיון זהה, אך האתגר שונה לחלוטין. האויב הנעלם מהעין, פועל מתוך שטח בנוי וצפוף מעל ומתחת לפני הקרקע״.