כשרוח ופיקוד נפגשים - כך ציינו את שבוע הספר במכללות הצבאיות

המפקדים בצה"ל ובכוחות הביטחון מתמודדים יום יום עם דילמות מורכבות ונדרשים להכריע בסוגיות הרות גורל לביטחון ישראל. דילמות, שהן לא פעם בדיוק מוקד עיסוקה של הספרות הצבאית והיפה כאחד. באירוע המיוחד לציון שבוע הספר במכללות הצבאיות פגשו מפקדי צה"ל את הסופרים המובילים בישראל. הצטרפנו אליהם ושמענו על הקשר החיוני בין רוח ופיקוד

09.07.18
כרמל ליבמן, מערכת אתר צה"ל

"כשפיקדתי באגוז, אחד הלוחמים שלי היה תמיד שם את טובתם של חבריו לפני טובתו שלו. בדרך חזרה מפעילות מבצעית בה סיכן את עצמו עבור חבריו הייתי חייב לדעת מאיפה זה בא ושאלתי אותו. הוא ענה שזה מהחינוך שקיבל ומהספרים שהוא קורא. השיחה הזאת הותירה עליי רושם עמוק", כך מספר סרן י', חניך המכללה לפיקוד טקטי, כשאנחנו נפרדים לרגע מקהל המפקדים הגדול שהגיע בשבוע שעבר לאירוע שבוע הספר במכללות הצבאיות, ומתיישבים בשורה האחרונה של האודיטוריום הגדול.

בעודנו שם, נכנסים לאולם כמה מחבריו להכשרה, והם ניגשים אליי להבהיר בטון משעשע שאני משוחח בדיוק עם האדם הנכון - סרן י' ידוע כלא פחות מתולעת הספרים של המחזור. הוא מצדו, משתף כי התמכר לקריאה כבר בתיכון, אך למד במהלך הצבא כי הקריאה אינה רק תחביב, היא מרכיב חיוני בהתעצבות דמות המפקד.

"היכולת לקרוא ולדמיין סיטואציות מורכבות מבלי לראות אותן", מסביר סרן י', "מאפשרת לך כמפקד להיות יצירתי ומחושב יותר. בטח כשמדובר בספרות צבאית, אך גם כשקוראים ספרים אחרים, יש המון שאנחנו המפקדים יכולים ללמוד על דילמות, על מנהיגות ועל מגוון סוגיות אחרות שישפרו אותנו ויאפשרו לנו לבצע טוב יותר את התפקיד".


בית הספר לנגדים הוקם כשמספר מטרות לנגד עיניו, ביניהן העצמת דמותם הפיקודית ובכירות הנגדים, ושיפור כישוריהם ויכולותיהם הפיקודיות והמקצועיות. בחזון הזה, משוכנע רס"ב בצון, משתלבת קריאת ספרים.

"הקריאה מחברת את הנגד למקורות, הן התרבותיים והן ברמת תורת הלחימה", הוא מצהיר. "לכן, אנחנו חושפים את הנגדים לאורך כל הקורס לספרות יפה וצבאית כאחד דרך שלל ספרים שאנחנו מעניקים להם והם קוראים במהלך ההכשרה".

"הספרים המוגשים לכם היום", אמר באירוע מפקד המכללות, אלוף אמיר ברעם, "מגוללים את סיפורנו בארץ הזאת בצורה אפית. הם חושפים את פרקיה היפים של הארץ הזאת ואת הישגינו הגדולים, בד בבד עם רגעים כואבים יותר של יגון, דילמה והתמודדות עם אי הצלחה".

"היום הזה הוא הזדמנות ליהנות מספרים ומפגישות עם סופרים לפי בחירתכם", סיכם אלוף ברעם. "אין עוד צבא בעולם עם מסורת כזאת לציון יום חג הספר - ספרא וסייפא, ועל כך גאוותנו".

בדיוק מתוך תפיסה זו, ארגנו במכללות הצבאיות את אירוע השיא הזה - המפגיש את החניכים, הסגל, מפקדים מחטיבה 7 ואוגדה 36 ובכירי הסופרים בישראל, הן מתחום הספרות הצבאית והן מהפרוזה. היום, שנערך בשיתוף קרן ליאור, נפתח בדברים שנשא מפקד המכללות, אלוף אמיר ברעם, המשיך להרצאה אקדמית והסתיים בחלוקה לקבוצות ופגישות עם הסופרים השונים.

האירוע אומנם נערך גם בשנים עברו, אולם לראשונה השתתפו בו השנה גם חניכי וסגל בית הספר לנגדים, שהוקם בעת האחרונה ומחולל מהפכה בכשירות הפיקודית של הנגדים בצה"ל.

"בן גוריון אמר בנאום מפורסם שלא ירשנו ארץ גדולה ורחבה, לא היינו עם רב מספר ולא ניתנה לנו עוצמה מדינית", מציין רס"ב נמרוד בצון, מפתח ההדרכה בבית הספר לנגדים. "החוסן החברתי והלאומי שלנו נשען בעיקר על הרוח, הלכידות והאמונה בצדקת הדרך. הספרים הם גשר בין המפקד ועולם הרוח הזה, שנותן לו את הלמה ומניע אותו להצליח במשימה".