הכירו את מסע "מגלים עצמאות" במכללה לפיקוד טקטי

במשך שבוע צעדו חניכי מחזור כ"ג במכללה לפיקוד טקטי בעקבות מגילת העצמאות, ובעזרתה למדו שיעורים חשובים על ההיסטוריה של התנועה הציונית, מדינת ישראל והעם היהודי

22.11.22
מערכת את"צ

בין השישה לאחת עשרה בנובמבר חניכי מחזור כ"ג של המלט"ק השתתפו באחד המסעות החשובים בתהליך ההכשרה שלהם במסגרת המכללה לפיקוד טקטי, מסע שלא התמקד בלימודים או בצבא וביטחון, אלא בשאלות הערכיות המהותיות שמלוות כל קצין בצה"ל- מסע "מגלים עצמאות".

המסע התנהל בעקבות פסקאות משמעותיות המרכיבות את מגילת העצמאות שלנו. במהלך כל יום הקצינים הצעירים בחנו פסקה משמעותית במגילת העצמאות באמצעות שאלות מעצבות, שלעיתים הצריכו חשיבה עמוקה על הנחות היסוד שלנו כעם, וביקור באתרים משמעותיים בהיסטוריה של מדינת ישראל והעם היהודי.

בין האתרים המשמעותיים שבהם סיירו החניכים והמפקדים היו מקומות בעלי חשיבות גדולה בהיסטוריה של העם היהודי, מהעת העתיקה, דרך הקמת התנועה הציונית ועד ימינו אנו, אתרים כמו מדרשת בן גוריון, מנהרות הכותל, חצר כנרת, האנדרטה לספינת המעפילים אלטלנה ומוזיאון ישראל. ביום האחרון למסע קיים מחזור כ"ג טקס הנצחה מיוחד בהר הרצל.

סרן נורית רוקח, חניכה בצוות 1 ומ״פ לוחמים לעתיד בחיל האיסוף הקרבי ששימשה כקצינת האג"ם של הסיור, מספרת על השבוע:
״הלכנו במהלך השבוע כשיד אחת אוחזת בתנ״ך והשנייה במגילת העצמאות.
מטרת השבוע הייתה לחבר אותנו , המ״פ לעתיד לעבר העשיר של העם היהודי החל מימי אברהם אבינו ועד לימיה הראשונים של מדינת ישראל.

דרך המסע התחזקו תחושות השליחות של חניכי המחזור באשר לתפקיד המ״פ ולתפקיד הכל כל חשוב - שמירה על מדינת ישראל.״

"הסיור התחיל בצורה מאוד עוצמתית, התחלנו את השבוע בנגב בטיול במרחב נחל צין שבסופו הגענו לקבר בן גוריון ודיברנו על עשייתו וחזונו של דוד בן גוריון, הטיול במדבר חיבר אותנו למסע אותו עברו אבותינו במדבר בדרך אל הארץ המובטחת, כמובן שהמדבר דרך הקסם שלו והיופי והרוגע שהוא משרה אפשר לנו לבצע התבוננות עצמית ועוצמתית לתחילת המסע שלנו.

בהמשך השבוע עברנו בעוד מקומות רבים ומגוונים כמו חצר כנרת בה דיברנו על ראשיתה של השמירה היהודית , אנדרטת אלטלנה בה דיברנו על הסכנה במלחמת אחים ובאחד הימים סיירנו במוזיאון הפלמ״ח בת״א ובו דנו על הקושי של אנשי גח״ל בהגיעם ארצה וצפינו בתערוכה העוסקת בקושי של ניצולי השואה בהשתלבותם בארץ ויתרה מזאת בעובדה כי הם ׳נצר אחרון׳ למשפחותיהם שנרצחו בשואה וכעת הם מהווים כנגד כל הקשיים כוח לוחם משמעותי במהלך מלחמת העצמאות.

גם סא"ל יוני הכהן, מפק"ץ צוות 2, סיפר על התחושות מהצד שלו: "במהלך השבוע החניכים עברו תהליך של בירור זהות כקצינים בצה"ל וכאזרחים במדינה יהודית ודמוקרטית, ומה הדברים שמניעים אותם בשירות הצבאי כקצינים וכמפקדים. התפקיד שלי כמפקד צוות בשבוע הזה היה לעודד את חניכי הצוות שלי לחקור, להעמיק ולפרוץ את הנחות היסוד שהיו להם בנושאים המורכבים שדיברנו עליהם".

"אחד הרגעים המשמעותיים עבורי היה הסיור במנהרות הכותל, סיור שניקז בתוכו את המהות של השבוע בתוך סיור קצר, שעבורי היה נקודת שיא משמעותית. הסיור הוא חלק מהתהליך הארוך שעוברים חניכי מחזור כ"ג לאורך השנתיים שלהם במלט"ק, אך הוא ללא ספק נקודת ציון ערכית משמעותית בדרך."

לבסוף, שאלנו את נורית מה בסיור הייתה רוצה להעביר הלאה כאשר תחזור לתפקידה? התשובה הייתה חד משמעית: "אם הייתי יכולה הייתי מעבירה את המסע לכל הקצינים והחיילים שאפקד עליהם בעתיד, הסיור חידד עבורי כמה אנחנו כמפקדים צריכים יותר לדבר ציונות.
עלינו כמפקדים מוטלת האחריות למקצוע ולרוח החיילים , ועל כן עלינו להשקיע בצורה משמעותית מחד בלימוד המקצוע צבאי ומאידך להשקיע ברוח ובערכים.
אעביר את התכנים שעברתי במהלך השבוע לפקודים שלי , גם אם לא באופן מרוכז כפי שאני זכיתי לעבור - הערכים והרוח יהיו נדבך משמעותי בפלוגה שלי״.