"משחק הכיסאות" של קציני קומנדו, שריון ורוכ"ש

מבט מהיר אל תוך האימון בצאלים - ומייד ניתן להבין שמדובר בסיטואציה יוצאת דופן. בשיתוף פעולה מופתי, יצאו חניכי המכללה לפיקוד טקטי לשבוע ייחודי. הם פרצו מבנים, ניטרלו מחבלים והחליפו ביניהם תפקידים. קיבלנו הצצה לאימון לא שגרתי, בו קצין לוחם מגולני דואג ללוגיסטיקה וקצינת איסוף מתפרצת לתוך מבנה עם מחבלים חמושים

18.01.23
ליעם אדיב, מערכת את"צ

תארו לעצמכם סיטואציה כזו - קצינים מסיירת גולני, קומנדו, חיל הלוגיסטיקה, יחידת רוכ"ש וחטיבה 7, מסתערים יחד לעבר בית בו מסתתרת חוליית מחבלים חמושים. 

הקצינים פורצים את הדלת, המחבלים מנסים לפתוח לעברם באש, והכוחות מנטרלים אותם ומשתלטים על המבנה - מוכנים מיד להמשיך לבא אחריו. 

מדובר במחזה שלא רואים בכל יום, אך זה בדיוק מה שקרה בשבוע שעבר בבסיס צאלים, כשחניכי מחזור כ"ג של המכללה לפיקוד טקטי (מלט"ק) יצאו לשבוע מיוחד שנועד לתרגל את הטכניקות הקרביות החדשניות ביותר בזרוע היבשה.

המטרה: להביא לכך שקציני היבשה והמ"פים העתידיים של צה"ל יכירו את כל ההיבטים בלחימה, ויבינו טוב יותר את האחריות של כל חייל וקצין שיילחמו לצידם בשעת חירום.

"הרצון שלנו הוא לתת לחניכים הבנה טובה יותר של היכולות והמסוגלות של היחידות השונות ברחבי הצבא - הלוחמות ותומכות הלחימה כאחת", מסביר סא"ל יוני הכהן, מוביל התרגיל ומפקד צוות במלט"ק, "כשהם נלחמים זה לצד זה ועובדים יחד - הם בהכרח מטפחים שפה אחידה ומבטיחים שיתוף פעולה יעיל בעתיד". 

משימה אחת עמדה לנגד עיניהם - השבת השליטה על המבנים אליהם חדרו המחבלים. לשם כך, במהלך התרגיל, ניצבו הקצינים מול תרחישים מציאותיים שדרשו מהם לשלב כוחות. 

כדי להדגים עבורם את תרחישי הקיצון, ולבחון את הפעילות שלהם תוך כדי האירועים המתגלגלים - נערך התרגיל בסביבת שדה קרב מדומה במתקן 'עזה הקטנה'.

אך כיצד הלמידה מושרשת בפרקטיקה? סרן ג׳, חניך במחזור מיחידת אגוז, מסביר: "כל אחד מגיע מהיחידה שלו ויודע היטב איך להתנהל בגזרתו. החוכמה היא להבין איך הופכים את היחידים למכונה משומנת אחת. אנחנו לומדים בכיתה איך להתנהל בצורה הטובה ביותר בשדה הקרב, ועכשיו יוצאים למתקן 'עזה הקטנה' כדי ליישם את הטקטיקה הזאת". 

"בסופו של דבר," הוא אומר, "כשמכניסים לחדר אחד חבורה שמורכבת מהקצינים הטובים ביותר שצה"ל יודע להציע, מובטחת סביבה לימודית שממנה נצא טובים יותר, וכזאת שתביא לאמון משותף והבנה על התפקיד של חברינו. אחרי הכול, לא בהרבה מקומות בצבא תראה קצין לוחם מגולני דואג ללוגיסטיקה של התרגיל, ולצידו קצינת איסוף שמתפרצת עם הנשק לתוך הבית כדי לנטרל את האיום". 

על מנת לספק לחניכים את הידע והכישורים הדרושים כדי להוביל חיילים בלחימה, לקבל החלטות תחת לחץ, ולגדל דור חדש של מ"פים איכותיים יותר - ההכשרה במלט"ק אורכת כשנתיים שלמות, במהלכן לומדים החניכים צבא וביטחון, במקביל לתואר ראשון באוניברסיטת חיפה. בשל כך, האימון הייחודי בשבוע שעבר מהווה נקודת שיא בהכשרה היוקרתית הזו. 

"זו גישה ייחודית לאימון, אבל זו גישה שמשתלמת", מסכם סא"ל הכהן, "הקצינים שלנו יוצאים מהיום הזה עייפים, אבל גם מוכנים הרבה יותר להתמודד מול האתגרים שיעמדו בפניהם בשטח. יש להם הבנה טובה יותר איך פועלות יחידות שונות יחד, והם יודעים לתקשר בצורה יעילה עם עמיתיהם. אין ספק שזה לוקח את צה"ל צעד אחד קדימה במידת האפקטיביות והקטלניות שלו".