הפרקליטות הצבאית אירחה כנס בין-לאומי בנושא דיני לחימה

06.06.19

מערכת אתר צה"ל | 06.06.2019

הפרקליטות הצבאית הפגישה בשבוע שעבר כ-150 מומחים לדיני לחימה מרחבי העולם עם המציאות המבצעית של צה"ל, במסגרת כנס בין-לאומי שאירחה בנושא דיני לחימה.

במרכז הלאומי לאימונים ביבשה (מל"י) נצפה בשבוע שעבר מחזה יוצא דופן: פרופסורים למשפטים ויועצים משפטיים בכירים של מדינות זרות, צועדים לצד מחלקת חי"ר צה"לית, המדמה לחימה בשטח בנוי. תוך כדי תנועת הכח, קצינה ממחלקת הדין-הבין לאומי (דבל"א) מהפרקליטות הצבאית מסבירה למשתתפים, באנגלית מהוקצעת, מה תמונת המצב שבפני מפקד המחלקה ומה ההחלטות שעליו לקבל, כאשר הכוחות נאלצים לפעול בקרבת מבני מגורים החשודים במלכוד, נתקלים באזרחים החוסמים את התקדמות הכוחות, או נדרשים לחלץ פצועים תחת אש.

בכנס נטלו חלק כ-150 משפטנים בכירים, מהם יותר מ- 80 שהגיעו מלמעלה מ-20 מדינות בעולם. בין המשתתפים, יועצים משפטיים ופרקליטים צבאיים בכירים, אקדמאים בעלי שם, ונציגים בכירים של נאט"ו וארגון הצלב האדום. דובר מרכזי בכנס היה היועץ המשפטי של משרד ההגנה של ארה"ב, שבחר בכנס של הפרקליטות הצבאית כהזדמנות ההולמת לשאת את הנאום המשמעותי ביותר שלו בנושא דיני לחימה מאז נכנס לתפקידו, נאום שכבר היכה גלים בעולם המשפט.

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, התייחס בדבריו בכנס לשאלות המשפטיות הנוגעות לאתגרים הביטחוניים של ישראל בזירות הלחימה השונות. בכנס נשא דברים גם מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, שהציג למשתתפים את האתגרים המבצעיים של צה"ל בזירה הדרומית בשגרה ובלחימה, אל מול ארגוני טרור אשר מנצלים את האוכלוסייה האזרחית ונטמעים בקרבה. 

במהלך הכנס שולבו דיונים אקדמיים עם סדנאות מעשיות וסיורים בשטח, לרבות ביקור בבסיס חיל אוויר ושיח עם אנשי צוות אוויר על האתגרים בהפעלת אש אווירית בנוכחות אוכלוסייה אזרחית. הדיונים שנערכו, עסקו בסוגיות שנמצאות בחזית העיסוק העולמי בתחום דיני הלחימה – הדינים המסדירים את המותר והאסור בעת לחימה.

בין היתר, התמודדו המשתתפים עם סוגיות הנוגעות לתמרון כוחות קרקעיים באזורים אורבניים, הכללים המשפטיים המסדירים פעילות מבצעית במרחב הסב"ר (סייבר), ועוד.

אל"ם ד"ר ערן שמיר-בורר, ראש מחלקת הדין הבין-לאומי בפרקליטות הצבאית, ציין כי "זוהי תעודת כבוד לצה"ל ולפרקליטות הצבאית שטובי המומחים בתחום בעולם בחרו לבוא לישראל לכנס הבין-לאומי של הפרקליטות הצבאית. זו הזדמנות משמעותית לקיים שיח מעמיק בנוגע לאתגרים עמם מתמודדת מדינת ישראל בלחימה בארגוני הטרור, ולקדם מענה משפטי הולם. רבים מאתגרים אלה משותפים גם למדינות אחרות. התרשמתי שהדיונים התנהלו ברמה גבוהה מאד, ואין לי ספק שהכנס יסייע בקידום האינטרסים של צה"ל בשימור מרחב הפעולה המבצעי שלו. גם החיבור לשטח חשוב מאד, וחשף את המשתתפים לנקודת המבט של הכוחות הנלחמים בסביבה האורבאנית. אנחנו רואים חשיבות רבה בחשיפת עמיתים מהעולם ומומחים מהתחום למציאות המבצעית של צה"ל ולאתגרים המשפטיים הנגזרים ממנה."