מאחורי הקלעים: הייעוץ המשפטי לצה"ל בימי הקורונה

06.08.20

בחודשים האחרונים, על רקע התפרצות נגיף הקורונה, מסייע צה"ל רבות למגזר האזרחי בהתמודדות עם התפשטות הנגיף, תוך הקפדה על בריאות משרתיו ותוך שמירה על יכולותיו המבצעיות. להתמודדות זו מסייעים אנשי הפרקליטות הצבאית בכלל, וקציני מחלקת הייעוץ והחקיקה בפרט.

קציני מחלקת יעח"ק מעניקים ייעוץ משפטי לגופי הצבא ומספקים קווים משפטיים מנחים לפעילות צה"ל הן במרחב הצבאי והן במרחב האזרחי.

קציני מחלקת יעח"ק מסייעים בגיבוש הוראות שתכליתן לשמור על כשירותו של צה"ל ובריאות משרתיו, תוך שמירה על זכויות המשרתים והוראות החוק, ובבחינה משפטית של הסיוע שניתן על-ידי צה"ל למגזר האזרחי, תוך מתן ייעוץ משפטי רציף לפעילות צה"ל.

כחלק מהתמודדות צה"ל עם המשבר והסיוע למגזר האזרחי, בולט במיוחד החלק שנטל פיקוד העורף במאמץ הלאומי. את פועלו של פיקוד העורף מלווים באופן צמוד היועצים המשפטיים של הפיקוד, לצורך הבטחת הפעלת סמכויות בהתאם להוראות החוק ובאופן אפקטיבי ויעיל.

כך לדוגמה, מסייע פיקוד העורף למערכת הבריאות בתפעול מלוניות שהוקמו על מנת לתת מענה לחולים בנגיף, לצורך צמצום הדבקה ומניעת עומסים כבדים על בתי החולים. דוגמה נוספת היא סיוע פיקוד העורף במענה לפניות הציבור בנושאי קורונה שהופנו למוקד מגן דוד אדום תוך הקמת מוקד נוסף בבסיס פיקוד העורף. כמו כן, כדי לסייע לאוכלוסייה האזרחית להתמודד עם הוראות הבידוד חולקו מוצרי צריכה בסיסיים ומוצרי מזון על-ידי צה"ל.

"אנחנו מתורגלים בייעוץ לפיקוד העורף בשעת לחימה, וגם חקיקת החירום מוכוונת לאירועים מסוג זה", מסר רס"ן אולג זבורוב, היועץ המשפטי לפיקוד העורף, "ההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה הציבה אתגרים שונים לפיקוד העורף, גם ברמה הפרקטית וגם ברמה המשפטית - כגוף מסייע שלא מחזיק בסמכויות הנתונות לו בחירום מלחמתי. לכן, נדרשנו לפתח דרכי חשיבה חדשות כדי לאפשר את פעילות הפיקוד, תוך שמירה על הוראות הדין".

נוסף על הסיוע הכולל שסיפק פיקוד העורף ניכר חלקה הפעיל של אוגדה 98 למבצע סיוע רחב היקף בעיר בני ברק. בלווי צמוד של ייעוץ משפטי, הצליחה האוגדה לסייע לרשות המקומית, שהייתה הרשות הראשונה שנקבעה כ"אזור מוגבל", בהתמודדות עם התפשטות הנגיף.

רס״ן מיטל ריחני, יועמ"ש אוגדה 98, סיפרה על ההתמודדות הייחודית במסגרת זו: ״כחלק מתפקידי כיועמ״ש אוגדה 98, נקראתי למתן סיוע וליווי משפטי למשימה לכל אורכה - החל משלב ההיערכות, בזמן פעילות האוגדה בבני ברק ועד צאתה מהעיר.

הייעוץ המשפטי שניתן היווה חלק בלתי נפרד מהמשימה, לאור הרגישות הקיימת בפעילות האוגדה במרחב האזרחי והעובדה כי זו אינה פעילות שגרתית המוכרת לאוגדה.

הייתה לי הזכות ללוות את האוגדה ולעבוד בשיתוף פעולה עם המפקדים, שפעלו מתוך שליחות, באירוע חשוב זה. מעל הכל, זכיתי לראות כיצד הביטוי ״צבא העם״ מקבל משמעות חיה.״

דוגמה נוספת לייעוץ שניתן על-ידי קציני המחלקה הוא הייעוץ המשפטי שניתן לאגף המודיעין, לצורך הסדרת פיתוחים טכנולוגיים שפותחו כחלק מהמאמץ הלאומי למיגור המגפה. בין היתר, ליוו היועצים המשפטיים פרויקט פיתוח מנשמים לטובת מערכת הבריאות בישראל.

מדור חקיקה במחלקת יעח"ק, בשיתוף היועצים המשפטיים הרלוונטיים, מלווה את התאמת חקיקת החירום, לצרכים הייחודיים של צה"ל, תוך שימת דגש על הצורך לשמור על כשירותו המבצעית. כך, בין היתר, הותקנו תקנות שעת חירום ביחס לדיונים בבתי הדין הצבאיים, והותאמו הנחיות משרד הבריאות למאפיינים הייחודים של צה"ל. אף כעת, נוכח העלייה במספר הנדבקים בנגיף, ממשיכה מחלקת יעח"ק לסייע לחטיבת המבצעים בעדכון ההנחיות הרלוונטיות ובהתאמת הוראות משרד הבריאות לאופי הייחודי של צה"ל. בנוסף, עם העלייה במספר האזרחים הנדרשים בבידוד, ליוו קציני מחלקת יעח"ק את הקמת המוקד לבחינת השגות ביחס לאיכוני שב"כ.

כפי שניתן להיווכח, במרוצת החודשים האחרונים, פעלו קציני מחלקת יעח"ק להענקת ייעוץ משפטי איכותי, רלוונטי ומקצועי, לרוב במסגרת זמנים קצרה ולוחצת, ובכך סייעו להתמודדותו של צה"ל עם התפשטות נגיף הקורונה ולסיועו למגזר האזרחי.

לאור כלל האמור, בחודש יוני 2020, העניק הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, תעודת הערכה למחלקת יעח"ק על פועלם של אנשיה במסגרת מבצע "קרן אור" ותרומתם למאבק הלאומי במגפת הקורונה, תוך גילוי יוזמה, מקצועיות ומסירות ראויה לציון. במהלך טקס חלוקת התעודות לגופי הצבא השונים, ציין בין היתר הרמטכ"ל, רב אלוף כוכבי, את הדברים הבאים: "נקראתם לדגל עם פרוץ המגיפה - והתייצבתם, אבל האמת, רובכם הגדול נקרא על ידי צו מצפונו וערכיו, ולכל מקום ונושא שבו נדרשה עזרתכם - הגעתם. עשיתם זאת במסירות ומקצועיות בלתי מתפשרת ...בזכותכם, מפקדי היחידות שעלו על הבמה, ובזכות אלפי המפקדים והחיילים שבשמם אתם עומדים כאן היום, יכולנו לאתגר".

קציני מחלקת יעח"ק ואנשי הפרקליטות הצבאית כולה ימשיכו ללוות את הגורמים הצבאיים בפעילותם השוטפת להתמודדות עם הנגיף בצה"ל וסיוע למגזר האזרחי, ויסייעו לצה"ל ולמדינת ישראל במיגור התפשטות הנגיף ובשמירה על כשירות הצבא ומשרתיו.