הושק גיליון "מערכות משפט" בסימן מורשתו של נשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר ז"ל

01.11.22

גיליון כתב העת הצבאי "מערכות", הראשון לשנת התשפ"ג פורסם ביום א', כ"ח בתשרי התשפ"ג, 23 באוקטובר 2022. הגיליון נערך בשיתוף פעולה בין הוצאת "מערכות" לבין הפרקליטות הצבאית ועומד בסימן מורשתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר והפצ"ר לשעבר, מאיר שמגר ז"ל, שבימים אלה אנו מציינים שלוש שנים ללכתו.

טקס השקה נערך בבית חיל-האוויר במעמד נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, שופטים בדימוס של בית המשפט העליון, הפרקליטים הצבאיים הראשיים לדורותיהם, בני משפחת שמגר ואורחים רבים נוספים.

 

גיליון מערכות משפט הושק במלאת 75 שנים לפעילות הפרקליטות הצבאית. המאמרים בגיליון חושפים את הקוראים למורשתה של הפרקליטות הצבאית, ומציגים חלק קטן ממגוון האתגרים העומדים כיום בפני עולם המשפט הצבאי. מאמרי המורשת שבגיליון הוקדשו לפועלו של מאיר שמגר ז"ל בכלל, ולעשייתו כפרקליט צבאי ראשי בפרט.

הגיליון עסק, בין היתר, בערכו של המרכיב המשפטי במסגרת תפקידו של המפקד בצה"ל ובתרומתו של היועץ המשפטי לעשייה הצבאית; בגבול שבין תחקיר פיקודי ולחקירה פלילית; ובהגנה על זכויות חוקתיות של חיילים.

בנוסף מופיעה בגיליון ביקורת ספרותית על ספרו של ד"ר זיו בורר, איש מילואים של הפרקליטות הצבאית, העוסק בסוגיית הגנת הצידוק עקב ציות לפקודה בלתי חוקית.

בכנס השקת הגיליון, נשמעו מספר הרצאות, לרבות מפי קצינים המשרתים בפרקליטות הצבאית, העוסקות במורשתו המקצועית של הנשיא לשעבר מאיר שמגר ובתקופת שירותו בפרקליטות הצבאית.

בפני משתתפי הכנס נאמה גם נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות. בדבריה, עמדה כבוד הנשיאה על מקומו המרכזי של שמגר במשפט הישראלי עד ימינו:

"שמגר היה אחד מענקי המשפט הישראלי שקמו לנו בכל הדורות. ענקים אלה פיתחו והקימו, איש איש בזמנו, באחריות ובכישרון רב קומות מפוארות בבניין המשפט הישראלי – ואנו, בני הדורות הבאים אחריהם, מצווים לעשות כל שביכולתנו על מנת לשמור על הבניין היקר הזה שנבנה בעמל רב לאורך שנים, ואף להוסיף בו, ככל שנוכל, לבנים אחדות משלנו. זאת נעשה, כמורשתו של שמגר, בממלכתיות, בזקיפות קומה וללא מורא".

הכנס נפתח בדברי הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, בו התייחסה למורשתו של שמגר, ולתפיסות המשפטיות שהנחיל לאורך תקופת שירותו וגם לאחריה:

"אם אנסה לזקק את קולו הייחודי של שמגר לכדי אמירה אחת, זהו צלילו של מי שעלה בידו להיות גם שותף, וגם שומר סף. מי שבעבודה קשה ובמסירות רבה, הצליח לא רק לאזן בין שני רכיבים חשובים אלו בעבודתו של היועץ המשפטי – אלא אף הוכיח, כי לא ייתכן האחד בלעדי השני. בראייתי, זוהי הצוואה החשובה ביותר שהניח שמגר לנו, במערכת המשפט הצבאית".

 

גיליון "מערכות משפט" מחודש אוקטובר 2022 זמין לעיון בקישור הבא:

https://go.idf.il/q1g1n1w5v3 [מאמרים]

https://fliphtml5.com/gcjnv/kcwr [הגיליון המלא]