קיבלנו הצצה מיוחדת לפעילות מערך הכטמ"ם באיו"ש

בין הזירות השונות במלחמה, חיל האוויר ממקד את הקשב שלו היטב גם לעבר הזירה המזרחית - יהודה ושומרון, ורק בשבוע שעבר, כלי-טיס חיסל חוליית מחבלים שתכננה לפגע באיזור נור א-שמס. שמענו ממפעיל הכטמ"ם, קצין האג"ם של האוגדה ומפקד הטייסת על רגעי הסיכול: "קיבלנו אישור לבצע את התקיפה ממש בזמן שהמחבלים החלו בהטמנת המטען"

07.07.24
עמית מרצ'לי ונגה ברקוביץ', ביטאון חיל-האוויר

בחודשים האחרונים, ממקד חיל-האוויר את המאמץ ומפנה סד"כ לגזרת איו"ש, במטרה לסכל התארגנויות טרור ולפגוע מהאוויר במחבלים המהווים איום על כוחותינו. השבוע, בפעילות משותפת של חטמ"ר מנשה והשב"כ, זוהו מספר מחבלים במחנה הפליטים נור א-שמס, בזמן שניסו להטמין מטענים בסמוך למרחב שבו אירע פיצוץ מטען ביום ראשון, בו נהרג חייל המילואים רס"ל יהודה גטו ז"ל, ונפצע לוחם מיחידת דובדבן.

צילום ארכיון: רועי קור

זמן קצר לאחר הזיהוי, כלי-טיס ירה טילים לעבר החוליה ותוך סגירת מעגלים מהירה חיסל את ארבעת המחבלים שהשתייכו לתשתית הטרור של הג'יהאד האיסלאמי בעיר. במקביל לפעילות בגזרת עזה, גם בגזרה זו מלווה מערך הכטמ"ם מקרוב את הכוחות הפועלים על הקרקע ומסייע באש מהאוויר. "זה כלל לא פוגע בפעילותינו בגזרות השונות ולהיפך - אנו מעלים באופן תדיר את הכוננויות ומשתתפים ביותר משימות כדי לספק מענה לקשת רחבה ככל הניתן של איומים", מספר רס"ן ש', מפעיל כטמ"ם.

אוסף ותוקף

דרך מטע"ד (מטען ייעודי) הכטמ"ם, זיהו המפעילים באירוע המדובר דפוסי תזוזה אשר עלולים להצביע על התארגנות כנגד כוחותינו. "מהאוויר אנחנו מבחינים במחבלים שמסתובבים בגזרה, עוצרים לפרקים ומבצעים את פעילות טמינת המטענים. מאירוע כזה בדיוק נפל השבוע לוחם מילואים וזה משהו שלא יוצא לך מהראש לכל אורך הגיחה. ברגע שסגרנו את המעגל ביחד עם גורמים נוספים על הקרקע ובאוויר, קיבלנו אישור לבצע את התקיפה ממש בזמן שהמחבלים החלו בהטמנת המטען בקרקע", משחזר רס"ן ש'.

פעילות איסוף המודיעין מתקיימת על-ידי טייסות הכטמ"ם של חיל-האוויר באופן שוטף, אך לעיתים מתקבל מודיעין מקדים אשר מכווין את המפעילים וממקד אותם לתא שטח מוגדר. "על אף שסיכלנו את המתווה שניסו המחבלים להוציא כנגד כוחותינו, אנחנו מניחים שזה לא ימגר את התופעה באופן גורף ועל כן אנו נשארים עם היד על הדופק לכל אירוע מתפרץ נוסף".


מפעילים מטייסת הכטמ"ם 147 שנפתחה לאחרונה. צילום: רועי קור

חיל-האוויר פועל באופן רב-זירתי מיומה הראשון של המלחמה, ומחלק את הקשב לאתגרים מ-7 זירות במקביל. מבצעים ממוקדים בגזרת איו"ש הם דבר שבשגרה עבור מפעילי הכטמ"ם. "אנחנו פועלים בגזרה זו בכל יום", אומר רס"ן ש', "כל מעצר שמבצעים הכוחות בשטח מלווה תמיד גם בכטמ"ם שמשקיף מגבוה ותוקף בעת הצורך". 

זה כאמור, שונה מהשגרה לה היו רגילים המפעילים עד לפני כשנתיים. אז, לראשונה תקף מערך הכטמ"ם בגזרה זו. "היום זה כבר שזור בסדר יומינו החדש. כוחותינו מוזנקים לכל אירוע מתפרץ ופועלים במקצועיות שרק מתגברת ככל ששיתוף הפעולה בינינו מתחזק".


צילום ארכיון: עמית אגרונוב

"התקיפות האוויריות באיו"ש הן מכפיל כוח משמעותי שבשנה האחרונה ובייחוד מתחילת המלחמה, הוכיחו את עצמן שוב ושוב ככלי מועיל לסיכול טרור", מוסיף סא"ל דורי סער, קצין האג"ם של אוגדת איו"ש, "המטרה היא לסכל מחבלים לפני שהם מצליחים לפגוע במישהו, לסגור מעגל על מחבלים שביצעו פיגועים ולייצר תחושת נרדפות אצל המחבלים, שאין מקום בו הם יוכלו להוציא את הטרור שלהם לפועל".

התעצמות בשעת מלחמה

בחודש אפריל האחרון, נפתחה מחדש טייסת 147 ("האיל הנוגח") והחלה להפעיל את כטמ"ם ה"כוכב" (הרמס 900), אחד מכלי-הטיס המתקדמים ביותר של חיל-האוויר מתוצרת אלביט. מעבר ליכולות התקיפה של הכלי, הוא מחזיק גם ביכולות נוספות המספקות מודיעין רגיש ואיכותי.

"ישנם דברים שרק ה'כוכב' יודע לספק, והדרישה רק תעלה ככל שיתווספו חידושים ויכולות שמתוכננות לעתיד", סיפר סא"ל ע', מפקד הטייסת. "הטייסת הוקמה בעיצומה של המלחמה וכבר מיומה הראשון הפכה למבצעית. אנחנו סוגרים מעגלים רבים מהאוויר ומסייעים לכוחותינו הפועלים בגזרות השונות עם מיקוד מיוחד לגזרת איו"ש, בכל הפעולות והמעצרים שהם מבצעים בלילה וביום". לצד כלים נוספים, פועל ה"כוכב" ומהווה מכפיל כוח אסטרטגי עבור הכוחות הלוחמים על הקרקע למיגור התעצמות הטרור בגזרה זו.