כשצוערי תותחנים, שריון, איסוף, הנדסה וחי"ר נפגשו

קציני העתיד של זרוע היבשה התאחדו לשלושה שבועות לטובת אחד האימונים החשובים בהשלמה החילית - סדרת הקרב המשולבת. יחד הם למדו את החוזקות של כל חיל, דימו השתלטות משותפת על כפר עוין, והבינו איך להעצים את כוחם לקראת יום פקודה. אימון מיוחד עם המפקדים הבאים של צה"ל

07.03.17
אלון תשובה, מערכת את"צ

בתום שבועות מאתגרים של אימונים מורכבים, רב-תרחישיים ומקיפים, ניצבים צוערי ההשלמה של קורס קציני זרוע היבשה בפני "סדרת הקרב המשולבת" - הסק"ם.

האימון, המתקיים בימים אלו בבסיס שיזפון, אורך שלושה שבועות ומפגיש את כלל הצוערים עם תרגילים ואימונים משולבים. המטרה ברורה - לוודא שזרוע היבשה תפעל כמקשה אחת, ולהנחיל למפקדים ראייה רחבה של כלל החילות, ההכרחית בזמן אמת.

"סדרת הקרב המשולבת מתקיימת בסוף ההשלמה החילית", מסביר סגן אריאל דינר, קצין ההדרכה של גדוד 196, גדוד הפיקוד בשיזפון. "בפרק זה מתקבצים כל הכוחות ביחד ומבצעים תרגילים משותפים. את השבוע הראשון פותחים הצוערים בתצוגות תכלית והצגת טכניקות של כל חיל. באמצע השבוע מתקיימת תצוגה מסכמת ואנו מדמים השתלטות על כפר עוין, שזה למעשה התחלת החלק המעשי של הסדרה".

לדברי סגן דינר, חשוב ששלב התרגול יתנהל באופן זהה ללחימה בשטח: "אם המשימה היא להשתלט על כפר, ההדרכה תתחלק לארבעה שלבים - לפני ההגעה אליו, הכניסה ליעד, ההתנהלות בתוכו, והיערכות להגנה מקסימלית".

 בתום הלמידה התאורטית, החלו הצוערים את השבוע השני של הקורס: "כל הכוחות מתחלקים לפלוגות מעורבות, כשבכל אחת מהן יש צוערים מכל חיל, שריון, תותחנים, הנדסה וחי"ר. הם מבצעים תרגילים שמתמקדים באופן בו מפקדי המחלקות, הצוערים עצמם, מצליחים להפגין את נקודות החוזקה שלהם בתור חיל, ולחפות על נקודות התורפה של חיל אחר".

בשבוע השלישי והאחרון מתקיים תרגיל גדודי מסכם, שמתרחש בשטחי האש בשיזפון. כל צוותי הקרב הפלוגתיים מתאחדים לכדי גדוד, ותפקודם יחד נבדק בתרגיל מקיף.

 

 כתף אל כתף

"הראייה הכוללת וההבנה שיש לנו כוחות מקבילים, עם התמחות שונה, נחוצים להצלחת המשימה", מבהיר סגן דינר. "המחלקה ומפקדה בראשה, צריכים להבין את הסיטואציה ולקבל החלטות בשטח. אנחנו קוראים לזה 'מודעות מצבית'".

מאז החל הסק"ם, מעיד סגן דינר, מרגישים בשיזפון את המורל הגבוה במיוחד. "הצימאון של הלוחמים מאוד ניכר", הוא אומר ומסכם בסיפוק: "אנשים מגיעים עם רצון ללמוד ולתרגל כי חשיבות הדברים מובנת להם. אם פעם כל חיל היה סגור בתוך עצמו, כיום אנחנו מבינים את הצורך וצמאים לו. אנחנו נלחמים יחד - כתף אל כתף".