לוחמי האיסוף הקרבי החלו להשתמש ברחפנים המותאמים לצילום בלילה

עד כה, הרחפנים שהיו בשימוש צה"ל התאימו רק לצילום באור יום. מעכשיו, הודות לרחפנים החדשים, המצלמה תוכל להתמקד באובייקטים קטנים עד רמת הסכין של המפגין בהפרות סדר. "עולם הרחפנים מתפתח בקצב מסחרר – ואנחנו כצבא עומדים בקצב של השוק האזרחי ומתחדשים ברחפנים המשודרגים ביותר על מנת לייעל את משימות איסוף המודיעין של צה"ל"

31.07.17
גל שטרן, מערכת את"צ

צה"ל רכש עשרות רחפנים בעלי מצלמות תרמיות המיועדות לראיית לילה. הרחפנים, מדגם "מאטריס" של חברת DJI, נכנסו לשימוש בגדודי האיסוף הקרבי בחודשים האחרונים. בימים אלו צה"ל בוחן את הכנסתם ליחידות לוחמות נוספות.

"זהו רחפן מתקדם יותר מבחינת היכולות שלו ביחס לרחפן ה'פאנטום' שכבר נמצא בשימוש צה"ל", הסביר ראש מדור (רמ"ד) ביטחון שוטף ואמצעים מיוחדים במחלקת אמצעי הלחימה (אמל"ח), רס"ן אייל דורון. "זמן הטיסה שלו ארוך יותר ויש לו את מצלמת הלילה שפותחת עולם חדש של משימות מבחינת הרחפנים – זהו שדרוג משמעותי שישפר את יכולות איסוף המודיעין של צה"ל".

לדברי רס"ן דורון, השדרוג המשמעותי ביותר ברחפן ה"מאטריס" הוא המצלמה. "על הרחפן מותקנת מצלמת יום ומצלמת לילה, ביניהן מפעיל הרחפן יכול להחליף", אמר רס"ן דורון. מצלמת היום של רחפן ה"מאטריס" מצלמת באיכות גבוהה באופן משמעותי לעומת המצלמה של רחפן ה'פאנטום'. "יכולת ה'זום' שלה משודרגת מאוד וניתן לראות בעזרתה פרטים קטנים ביותר", הוסיף. 

"ההבדל בין מצלמת היום של ה'מאטריס' למצלמת היום של ה'פאנטום' הוא כמו ההבדל בין מצלמה מקצועית למצלמה של פלאפון נייד, שהיא מצלמה טובה אך בעיקר לטווחים קצרים. עכשיו, נוכל לראות פרטים מפלילים שקודם לא יכולנו לראות - אם במצלמה של ה'פאנטום' מפעיל הרחפן יכל לראות התקהלות של מפגינים, באמצעות המצלמה של הרחפן החדש נוכל לראות מה מחזיק בידו אחד המפגינים, ובמקרה שיש לו סכין או רימון – להתריע לכוחות בשטח".

רחפן ה"מאטריס" יכול לשהות באוויר כ-35 דקות ובמרחק של כ-2 ק"מ ממפעילו. כמו כן, הרחפן מתאים לטיסה בתנאי מזג אוויר קשים ומסוגל לעלות לאוויר בתוך כ-5 דקות בלבד, לעומת כ-10 דקות שנדרשו לרחפן ה"פאנטום". "אמנם זה נראה שהבדל של חמש דקות בעלייה לאוויר הוא לא משמעותי, אבל מבחינה מבצעית זה משנה את התמונה", הסביר הרמ"ד.

לאחרונה, רכש צה"ל מאות רחפנים מדגם "מאביק פרו" של חברת DJI, רחפן בגודל של כ-35 ס"מ ובמשקל של פחות מקילוגרם. "זהו הרחפן הקטן ביותר שנכנס לשימוש בצה"ל עד כה", הסביר הרמ"ד. "רחפן ה'מאביק' מתקפל ויכול להיכנס לתיק נשיאה ובהמשך גם כפק"ל ירך, מאחר והוא קטן מספיק לנשיאה על הירך כשהוא מקופל. אף על פי שהוא קטן באופן משמעותי מרחפנים כמו רחפן ה'פאנטום' שבשימוש צה"ל, היכולות שלו משתוות לאלו של ה'פאנטום' – יש לו מערכת תצפית טובה והוא מסוגל לעלות לאוויר בזמן קצר מאוד".

רחפן לכל פלוגה

רחפן ה"מאביק פרו" מסוגל לטוס בגובה של עד 100 מטרים ולמשך 25 דקות. הוא עתיד להיכנס לשימוש בכל חטיבות חיל הרגלים, כך שיהיו רחפנים לכל פלוגה, ובעתיד גם לפלוגות בשאר היחידות הלוחמות. "בפק"ל פלוגתי יהיו שני רחפנים ומספר סוללות, על מנת שהפלוגה לא תצטרך לעצור ולהטעין את הרחפן אחרי כל טיסה ובכך לעכב את הפעילות המבצעית ולהפוך אותה ליעילה פחות", הבהיר רס"ן דורון.

"הרחפן מתאים בעיקר לצורכי הביטחון השוטף – הפרות סדר, פתיחות ציר לתנועה של כוח ומעצרים. הרחפן יתאים לכל משימה בה נדרשת תצפית עילית מהירה ובאיכות גבוהה".

בחודשים האחרונים החלה הכשרת הלוחמים הראשונים שישרתו בתור מפעילי רחפנים בגדודים הקרביים השונים ביחידות המיוחדות. ההכשרה נערכת בבית הספר לאיסוף הקרבי ובמהלכה יוכשרו הלוחמים על מגוון הרחפנים השונים בשימוש צה"ל.

"באופן כללי, אנחנו מרחיבים באופן משמעותי את כמות הרחפנים בצה"ל ואנחנו רואים כמטרה מצב בו יש רחפן לכל מפקד פלוגה", אמר רס"ן דורון. בשנים האחרונות תחום הרחפנים הולך וצובר תאוצה בשוק האזרחי ובצה"ל בהתאם. גורמי המקצוע בזרועות ופיקודים השונים עומלים ימים כלילות על מנת להתאים את הטכנולוגיה המתפתחת לשימוש צבאי בהתאם למשימות השונות.

"אנו מבינים את החשיבות העצומה של הרחפנים למשימות השוטפות של צה"ל", מסכם רס"ן דורון. "בניגוד לאמל"ח מסוגים אחרים, שבו רואים עדכון גרסה אחת לכמה שנים, עולם הרחפנים מתפתח בקצב מסחרר – ואנחנו כצבא משקיעים משאבים רבים, אנושיים וכספיים, כדי להתפתח יחד עם העולם הזה. אנחנו עומדים בקצב של השוק האזרחי ומתחדשים ברחפנים המשודרגים ביותר על מנת לייעל את משימות איסוף המודיעין של צה"ל".

הכתבה פורסמה בגיליון "במחנה