ענף סייבר נפתח לראשונה בזרוע היבשה

לראשונה יוקם ענף ייעודי בזרוע היבשה שאחראי על מיגון אמצעי הלחימה המתקדמים של הזרוע מפני תקיפות בסביבת הרשת: "כבר עכשיו אנחנו מוסיפים מערכות הגנה בהתאם לאיומי הסייבר העכשוויים" 

18.12.17
אלון תשובה, מערכת את"צ

לאחר עבודה מאומצת וחודשים של ציפייה, נפתח לראשונה ענף סב"ר (סייבר) בזרוע היבשה. לענף פורץ הדרך תפקיד ייחודי והוא הגנה על הכלים שמגנים עלינו. "עד היום אמצעי הלחימה שלנו היו ללא תוכנות מובנות של הגנה בסייבר", מסביר ראש מחלקת תקשוב בזרוע היבשה, אליה כפוף הענף החדש, אל"ם דודו זריאם. "בשביל זה הקמנו אותו - לפתח לכל סוג של אמל"ח בזרוע תוכניות הגנה מפני פריצות או השתלטות אויב".

ניתן לשער שהגנה במרחב הרשת עבור זרוע גדולה כל כך כמו זרוע היבשה היא אתגר מורכב, אבל לדבריו של אל"ם זריאם, תוכניות העבודה כבר מוכנות ולא מפספסות אף פרט: "קיים אצלנו מגוון רחב של אמצעי לחימה - מנגמ"שים ששוקלים עשרות טונות ועד לכלים זעירים. המטרה שלנו היא שנצליח להגן על כולם, ולכן אנחנו דואגים לפתח כלי הגנה ייעודיים, שמוטמעים בכל הכלים אחרי שהוכחו כיעילים".

השינוי בזרוע לא מיועד רק לשמירת אמצעי הלחימה שכבר קיימים מפני תקיפות סייבר, אלא גם עבור אלו שעוד בפס הייצור. "כבר עכשיו אנחנו בוחנים את תוכניות האמל"ח ומוסיפים להן מערכות הגנה חדשות, בהתאם לאיומי הסייבר העכשוויים", הוא מוסיף.

על מנת לוודא ולבדוק שמערכות ההגנה אכן מתאימות לאיומים אלו, יקיים הענף אימונים שידמו תקיפות. "אנחנו בונים תרחישים אפשריים לתקיפה בהתחשב ביכולות האויב, ותוקפים את האמל"ח הממוגן כדי לבדוק את החולשות שלו", מציין ראש המחלקה, "כך אנחנו בוחנים את החוסן שלו, ואם מתגלות פרצות - אנחנו מתאימים את המענה".

"הענף החדש ישלים וישפר את הכשירות האופרטיבית של הזרוע. הוא יהיה בנוי מארבעה מדורים שמטרתם תהיה לפתח את כלי ההגנה, למבצע את יכולות האמל"ח ולהגדיר את תפיסת בניין הכוח", מדגיש אל"ם זריאם, "הוא יאפשר לנו לפתח את יכולותינו ההתקפיות שמטרתן הגנה על אזרחי ישראל".  

אנשי הענף החדש יגויסו בעיקר מאגף התקשוב בכלל, ומחטיבת ההגנה ומערך המחשוב בפרט. במהלך ההכשרה, חיילי הענף יצאו להשתלמויות ארציות, וחלקם אף עתידים לטוס לכנסים בין-לאומיים. "אין ספק שהאמל"ח המוגן בסב"ר ישרת טוב יותר את הלוחמים בשטח", מסכם אל"ם זריאם. "המפקדים ידעו לקבל החלטות מבצעיות בהתאם ליכולות החדשות שברשותם".