המפקדים בגדוד הפיקוד בשריון שהפכו לסטודנטים ליום אחד

בלבוש אזרחי, עם תוכנית לימודים ביד ותעודות סטודנט שהונפקו במיוחד, הגיעו בשבוע שעבר המפקדים של גדוד הפיקוד בחיל השריון ליום למידה באוניברסיטה באילת. במקום ללמוד פילוסופיה או מדעי המחשב, כל אחד מהם בחר מבין קורסים במגוון נושאים צבאיים (ופחות צבאיים) הנוגעים לתפקידם המאתגר, וקיבלו טעימה מחיי הסטודנטים 

18.11.18
עמית מלמד, מערכת את"צ

 

המפקדים של גדוד "שחק" בחיל השריון לקחו בשבוע שעבר הפסקה מהשגרה העמוסה, כשהגיעו לשלוחת אוניברסיטת בן גוריון באילת, והפכו לסטודנטים ליום אחד. כחלק מההכנה לקבלת מחזור הפקודים הבא, הם קיבלו הזדמנות לבחור מבין נושאים שונים שישפרו את יכולותיהם הפיקודיות.

הגדוד מורכב מה"גננים", המפקדים של המפקדים הבאים - לוחמים וקצינים שחונכים את קורסי הפיקוד של חיל השריון. הם אמונים בין היתר על הכשרת הקצינים בקורס קציני השריון, ועל הכשרת מפקדי הטנקים ומפקדי פלוגות המסייעת.

"לפני כל מחזור יש תקופה של הכנת סגל שאורכת כשבועיים, בה אנחנו מתכוננים לקראת ההגעה של החניכים והחיילים החדשים", מספר סא"ל בני אהרון, מפקד הגדוד. "כחלק מההכנה אנחנו עוסקים לא מעט בתחום המקצועי - מחזקים את הגננים ונותנים להם המון רקע מקצועי בכל מיני תחומים מעולם הלחימה".

מתוך ההבנה שהעברת תכנים בצורה מעניינת היא משימה לא קלה, לקח על עצמו המג"ד את האתגר ומצא את הדרך היצירתית הזו לעורר את עניין לוחמיו ואת הרצון שלהם ללמוד: "סיכמנו עם שלוחת האוניברסיטה באילת שנגיע ללמוד אצלם. כל החיילים הגיעו בלבוש אזרחי, קיבלו תעודת סטודנט של אוניברסיטת "שחק" (שם הגדוד), וסילבוס (תוכנית לימודים) שמחולק לפי 'פקולטות' שמייצגות את הנושאים השונים, ומכיל פירוט על הקורסים ועל המרצים שמעבירים אותם".

אז באילו נושאים יכלו לבחור ה"סטודנטים"? קורס "עמידה מול קהל" נועד לשפר את ביטחון המפקדים כשהם עומדים מול פקודיהם, וקורס התותחנות עסק במקצוע הטנקים והסביר כיצד ניתן לפגוע באויב באופן מדויק יותר על ידי הסקת לקחים מאירועים מבצעיים.

קורס המשוב לימד איך מעבירים ביקורת בונה על הביצועים של החיילים העתידיים - חלק בלתי נפרד מעולם הפיקוד. קורס המודיעין נתן אפשרויות מיקוד על המודיעין בגזרת עזה או בגזרת לבנון, וקורס הלמידה המבצעית עסק בלמידה על תחום הפיקוד והמנהיגות בעקבות אירועים מבצעיים קודמים.

מתוך כל אלו, בחרו הגננים את העדפותיהם שבועיים מראש, לפי התחומים בהם רצו להתחזק. המרצים הורכבו מאנשי חיל השריון, קצינים בצה"ל ואזרחים - כל אחד מומחה בתחומו, שנבחר במיוחד עבור אותו יום יוצא דופן.

"דרכי הלמידה שלנו נוטות להיות שגרתיות, אך אנחנו מתמודדים כאן עם אוכלוסייה מאוד עסוקה ועמוסה שעובדת קשה - לכן אנחנו מקפידים לעורר בהם עניין ולהראות להם כמה המקצוע הזה מרתק", מסביר מפקד הגדוד, "כשאתה לוקח אותם לסביבה כזאת ונותן להם את הבחירה, אתה מאפשר להם למידה אפקטיבית ומעניינת יותר, שתתרום לאופן בו הם יעבירו את החומר לחיילים שלהם, ותמקצע את צורות הפיקוד שלהם".

"אני מצפה מהמפקדים שלי שהחשיבה היצירתית תוביל אותם תמיד", מסכם סא"ל אהרון, "שייקחו את הרעיונות המיוחדים שהם לומדים כאן ויעבירו אותם גם לפקודים שלהם".