כיצד מאמן צה"ל את לוחמיו לקראת כל תרחיש?

צה"ל מאמן את לוחמיו לכל תרחיש: במסגרת ייעול ושיפור תכנית האימונים בצה"ל בזרוע היבשה, שחרטה על דגלה את חיזוק מוכנות הכוחות לתרחישי אמת, פותחו שיטות חדשות ומקבילות למציאות הקרב בתקופה הנוכחית. אלו הם מאפייני תפיסת האימון הצה"לי - שנת 2018

26.06.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

רבות דובר על תפיסת האימונים הנוכחית בצה"ל. הלוחמים והמפקדים חווים בשנת 2018 אינטנסיביות מוגברת בתקופות התרגול, התנסות בתרחישים מקיפים ויכולות מבצעיות מותאמות לקרב העתידי. עקרונות האימון המובילים את התפיסה החדשה נקבעו בזרוע היבשה ומטרתם לחזק את יכולת הלוחמים לרמה הגבוהה ביותר כדי להתמודד עם כל תרחיש שיידרשו לתפעל.

"בשנת 2018 התרגול הוא בסימן מוכנות למלחמה", מסביר רע"ן אימונים בחטיבת ההדרכה של זרוע היבשה, סא"ל יוסי פנסו, "העקרונות המובילים אותנו הם גם בסימן תרחישים עליהם נידרש להתאמן, וגם בסימן חיזוק הכשירות ברמות הממוקדות ביותר - מהלוחם הבודד ועד אימון הפלוגה. זאת לצד הפעילות המבצעית הענפה שנעשית לאורך כל השנה".

כפי שמציין סא"ל פנסו, תקופות האימון האחרונות וגם אלו שעוד יבואו, מתאפיינות בקווים מנחים ברורים שהוכתבו מראש על ידי מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק. "הכרת התרחישים איתם נתמודד מאפשרת לנו להתאים את שיטת האימון על פי הנדרש", מדגיש רע"ן האימונים, "למשל, עד היום צה"ל שם דגש בתנועה ארוכה אל היעד ואימוני התקיפה ביעד עצמו היו יחסית קצרים, כעת אנחנו משנים את היחס הזה ומתאמנים בתרגילים ארוכים כשמיומנויות התקיפה עומדות במרכז".

לדבריו של סא"ל פנסו, ישנן יכולות רבות שמחייבות רמת כשירות גבוהה למצב חירום: "יכולת מרכזית כזו היא היכולת לתפקד מרמת הלוחם ועד רמת המפקד במצב חושך, ועל כן 40 אחוז מהתרגילים מתקיימים מעתה בשעת לילה".

גם חיילים ברמת תומך הלחימה נכנסים בתפיסת האימונים החדשה, מתוך ידיעה שהם גורם מכריע ברמת מוכנות שנקבעה בכל חטיבה. "יש חשיבות רבה בחיזוק החיילים תומכי הלחימה ופלוגות הסיוע המנהלתי", מדגיש רע"ן האימונים. "על כן, שיפרנו משמעותית את אימוני פלוגות הסיוע והעלינו את רמת הרובאי של כלל תומכי הלחימה שעתידים לחצות גבול כשיידרשו לכך, לרמה 03".

תפיסת ה-"17-17" - 17 שבועות תעסוקה מבצעית ולצידם 17 שבועות של אימון, היא עיקרון מנחה מרכזי בתרגול הצה"לי הנוכחי. "זו הבשורה המרכזית בכל נושא האימונים, משום שהיא מגדילה את היכולת לעסוק בריבוי כשירויות החי"ר", מסביר סא"ל פנסו. "מדובר בתוכנית חסרת תקדים, שפועלת באופן הדרגתי ושמה מיקוד גדול הרבה יותר על הכשירויות של הפרט והפלוגה. לחייל יש שבוע להתאמן על הנשק האישי שלו, אחריו הוא עובר לשבוע של התמקדות במקצוע, הפק"ל, ורק לאחר מכן הוא עובר לתרגיל ברמת המחלקה וכן הלאה. זה מאפשר תשומת לב אדירה לפרטים הקטנים ביותר שיכריעו בתרחישים קריטיים".

בנוסף, תרגילים בכלל צה"ל דוגמת "אבן הראשה", שהביא תרחישי מוכנות לחירום ברמה הקרובה ביותר לזו שנידרש, מאפשרים שיפור בשגרה, בחירום ובמלחמה. "בשנה הזו יש לנו אימונים שהם הרבה יותר דומים לאמת", אומר סא"ל פנסו. "השתדלנו לדמות את המציאות הקרבית במרחבי תרגול מתקדמים, מטרות חדשניות שמותאמות למציאות ואימון המבוסס על דימוי האויב מבצעי הכולל אביזרים וסימולטורים שמכינים את הלוחמים למצב קרב, כך אנחנו מגיעים לשיא במוכנות צה"ל".

גם אימוני כוחות המילואים גדלו באופן משמעותי על מנת להגדיל את כשירות המערך, תרגילי פרט לחיילי המילואים בנוסף לתרגילי גיס שנערכים בהיקף של עשרות חטיבות. היקף כוחות המילואים בתע"מ הוכפל על מנת לאפשר שגרת אימונים יעילה גם לכוחות הסדירים שאינם נמצאים בתקופת הקו.

"די להיות נוכח בתרגילים כדי לראות שהכוחות בשיאם", מסכם רע"ן האימונים, "מרוח הלחימה של החיילים דרך מצב האמל"ח, ועד הטכניקות שבהן הם משתמשים, ניתן לראות בבירור שהגדודים והחטיבות מתקדמים במוכנותם לתרחישים המורכבים ביותר".