בסוף התרגיל של עוקץ, הלוחמים מקבלים חבר לחיים

אחרי עשרה חודשי הכשרה מפרכים, שכללו טירונות, אימון מתקדם, סדרת קומנדו וקורסים שונים, זה סוף סוף קרה. לוחמי יחידת עוקץ עברו תרגיל המתכלל את כל היכולות שרכשו עד כה, ובסיומו קיבלו את השותף איתו יבלו עד סוף השירות - הכלב שלהם. ליווינו אותם במהלך האימון והבאנו לכם את כל הפרטים שאתם צריכים לדעת על הכשרת לוחמי עוקץ

04.09.19
מערכת את"צ

לרגע הזה, חיכו לוחמי יחידת עוקץ זמן רב. פה הם יביאו לידי ביטוי את היכולות המקצועיות שקיבלו, האימונים הקשים שעברו ואת רוח הלחימה שמלווה אותם לכל אורך הדרך - התרגיל המסכם שיפתח בפניהם תקופה חדשה לגמרי. אל הלוחמים ביחידה המיוחדת, יצטרפו כעת חברים חדשים, הולכים על ארבע שמעתה ילוו אותם בכל פעילות מבצעית.

"האימון הזה, מגיע בסיומה של תקופה אינטנסיבית במיוחד של עשרה חודשים", מספר לנו מפקד בית הספר לעוקץ, רב סרן ת', ומפרט:"היא מתחילה בשישה חודשים של טירונות ואימון מתקדם, ממשיכה בסדרת הקומנדו שאורכת כחודש, ומסיימת בשלושה חודשים של אימון הלוחם, במסגרתו עוברים הלוחמים קורסים כמו צניחה ולוט"ר וכן שבועות ניווט ולוחמה מתקדמים. מאחר שמסלול ההכשרה שלהם כה ארוך, וכדי שיוכלו להיות לוחמים יותר מקצועיים, חותמים הלוחמים עוד שנת קבע".

במהלך התרגיל נחשפו הלוחמים לכלל יכולות הלוחמים הייחודיות ליחידה, תוך כדי עבודה משותפת עם לוחמים סדירים מהיחידה וכלביהם. "דימינו להם תרחיש של פשיטה על יעד צפוני בזמן לחימה" מתאר רס"ן ת', "הם הלכו מספר לא מבוטל של קילומטרים, התמודדו עם אתגרים בשטחים מבוצרים, בנויים וסבוכים, ולבסוף הגיעו לכלבייה של היחידה, בה קיבל כל אחד מהם את הכלב שלו ממפקדו". 

אבל אתם טועים אם חשבתם שכאן מסתיימת ההכשרה שלהם. "ברגע שלוחם מקבל את הכלב שלו, הוא מתחיל תהליך קריטי וארוך לבניית הקשר איתו", הוא ממשיך, "במשך שבועיים, 12 או 14 שעות בכל יום, הלוחם הוא האדם שהיחיד שיוצר קשר עם כלבו, מוציא אותו מהתא, נוגע בו ומאמן אותו".

בנקודה הזו, הלוחם מיישם את כל מה שלמד עוד כשהיה עצמאי, ומתחיל לשלב את חברו החדש גם בלחימה. "הקשר ביניהם חייב להיות עמוק ומקיף כדי שיהיה יעיל במלחמה", קובע רס"ן ת', "כל כלב חייב לדעת מי ה"אלפא" (המנהיג) שלו, לסמוך עליו ולהקשיב לו תמיד. גם הלוחם צריך להכיר את כלבו בצורה הכי טובה, כדי שיוכל לקרוא אותו ולהבין את התנהגותו בפעילות". 

לדבריו של רס"ן ת', מחזור הגיוס של הלוחמים הללו הוא מוצלח במיוחד, וזאת בזכות הרפורמה שנעשתה במודל הגיוס במיון המלש"ב. "בניגוד לעבר, כשלוחמי עוקץ היו מגיעים ליחידה מתוך הצבא, היום אנחנו מאתרים אותם עוד לפני הגיוס וממיינים אותם דרך הגדנ"ע", הוא מדגיש, "בנוסף, הגיוס ליחידה היה פרוס במהלך השנה כשכמות המתגייסים קטנה יותר כל פעם. זו הפעם הראשונה שהגיוס הוא חד שנתי, ולכן כמות המתגייסים הוכפלה פי שלושה". 

"מרגש לראות כמות כזאת של חיילים איכותיים מבצעים תרגיל מקצועי ומושקע ומקבלים את הכלבים שלהם אחרי ציפייה כל כך ממושכת", מתגאה רס"ן ת' ופונה לכל המעוניינים להגיע ליחידה: "מתבצע תהליך מיון לבני כיתה י"ב, ויש גדנ"ע ראשונה מתוך סדרה שלמה של גדנ"עות שמתחילה עוד שבועיים. אם אתם רוצים להיות לוחמי עוקץ - תגיעו אלינו".