קצינות התקשוב החטיבתיות שמשפיעות על כללי המשחק בשדה הקרב

הן אחראיות על תחום התקשוב בחטיבות השונות, מפעילות מערכות שו"ב ולוחמה אלקטרונית ומקבלות החלטות מבצעיות הרות גורל - קצינות הקשר החטיבתיות צריכות לעשות הכול כדי להביא את היכולות והמשאבים לשטח, ולסייע לכל לוחם במשימתו. הכירו את אלו שמשפיעות על הפנים של שדה הקרב - מהמערכת הטכנולוגית הכי מתקדמת ועד ללוחם שבקצה 

02.10.19
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

סרן ולריה עגאייב, קצינת קשר בחטמ"ר שומרון

נולדתי ברוסיה ועליתי עם אימא שלי כשהייתי בת 7. היום אני גרה בגדרה, נשואה לחן ובקרוב שנינו נסיים תפקיד. התגייסתי בשנת 2009, ובמהלך השירות שלי הייתי חיילת באוגדת איו"ש, נגדת בפלחי"ק (פלוגת חיל קשר) אפרים. יצאתי לקצונה וחזרתי לתפקיד בפיקוד המרכז, המשכתי כמ"פית באוגדת איו"ש, קצינת אג"ם בגדוד ובשנה האחרונה הפכתי לקשר"חית בחטמ"ר שומרון. ממשיכה לתפקיד קשר"חית בחטיבת החילוץ וההצלה.

מה זה אומר להיות קשר"חית? 

התפקיד הזה לא דומה לאף אחד אחר שעשיתי. אני ממש אחראית על כל תחום התקשוב ביהודה ושומרון ובו זמנית אחראית על סגל. זה מדהים כי אפשר לשלב את עולם הפיקוד וניהול הצוות עם עיסוק מקצועי בתקשוב. להיות קשר"ח זה להיות אחראי על כל הקשר שיש במרחב. מרמת הלוחם ועד רמת מערכות הקשר הגדולות, ובו זמנית זה גם להיות מ"פ - כמו שני כובעים.

השירות מדהים ומעניין מאוד כי כל הזמן מתעסקים בפרויקטים חדשים. בשנה-שנתיים האחרונות יש מהפכה תקשובית רצינית באיו"ש, והטכנולוגיה רק מתפתחת. בלי קשר אי אפשר לעשות שום דבר - יש לי אחריות גדולה על הכתפיים. 

ספרי על הגזרה בה את משרתת

הגזרה שלנו היא הכי יפה באיו"ש ונקראת "גזרת עומק" - לא גובלת בכלל עם הקו הירוק. זו גזרה שהטופוגרפיה בה מורכבת, הררית מאוד, ולכן קשה לייצר ולשמר בה את הקשר. יש כאן אוכלוסייה מעניינת וייחודית. אני שמחה שהגעתי דווקא לכאן, בזכות האנשים והגזרה. 

סרן עגאייב

אירוע משמעותי אחד שקרה במסגרת התפקיד

השתלמות חטמ"ר דיגיטלי - אירוע שהובלנו בחטיבה ועסק באיך הופכים את העולם המבצעי לדיגיטלי, בהשתתפות כל צה"ל ובהובלת החטיבה. זה היה אירוע חשוב לא רק לחטמ"ר שומרון אלא לכל האוגדה.

מסר לסיום?

מבחינתי - להאמין באנשים ולפתח אותם זה הדבר הכי חשוב.

רס"ן דניאל ליבוביץ, קשר״חית בחטיבה 188 של חיל השריון

בתפקידים הקודמים הייתי סמ"פ מרחב באוגדה 36, מפק"צית השלמה, קשר"גית 334 גדוד רומ"ח, קצינת אג"ם 36 וקשר"חית שומרון.

מהי קשר"חית בשבילך? 

להיות קשר"ח בחטיבת שריון זה להביא את יכולות התקשוב לקצה המבצעי, היכולת שלך להשפיע על שדה הקרב היא אדירה בכל מתאר שנדרש - צפון או דרום. בשגרה, גדודי החטיבה נמצאים בתעסוקה מבצעית בכל קצוות הארץ ותוך כדי מבצעים אימונים לצורך העלאת ושמירת הכשירות למלחמה בכלל הגזרות.

ספרי על הגזרה בה את משרתת

במצב הנוכחי בו המתיחות מגיעה מכלל הגזרות, כחטיבת השריון של פיקוד הצפון אנחנו מגבירים את המוכנות כדי להיות מוכנים לכל אירוע. גדוד 605 (הנדסה) של החטיבה תופס כיום קו בזרעית שבגבול לבנון. הייחודיות בחטיבת השריון היא הטנקים, ובהם מערכות ייחודיות ומורכבות.

רס"ן ליבוביץ

מה האתגרים המרכזיים בעבודה שלך?

אומרים שהאדם שבטנק ינצח, אבל הוא ינצח רק באמצעות מערכות התקשוב המורכבות עליהם אנחנו אחראים. אנחנו צריכים להביא לקצה המבצעי את היכולות הטכנולוגיות שאנחנו מפתחים, לתחזק מערך תקשוב מצטיין בכל היבט ולשמר אותו בשגרה ובאימונים. האתגר הכי כיף ומשמעותי בתפקיד הוא האנשים.

מסר לסיום?

תמיד תשאלו את עצמכם אם המקום שאתם נמצאים בו בחייכם זה המקום שחלמתם להיות בו. אם לא - יש לכם את היכולת לשנות תמיד.

סרן הילה בן ניסן, קשר"חית בחטיבה הצפונית באוגדת עזה

בתפקידים הקודמים שלי הייתי מפק"צית השלמה חילית, קשר"גית בגדוד 55 דרקון, ס.קשר"ח 215, מ"פ הפעלה באוגדה 162 ובתפקיד הבא עוברת להיות קשר"חית בחטיבה 215

מה זה אומר להיות קשר"חית? 

להיות קשר"חית זה לפקד על כל מערך התקשוב החטיבתי, לקבל החלטות מקצועיות בתחום ולוודא שאכן כלל מערכות התקשוב המופעלות בגזרתי עובדות כאשר יידרשו לכך. זה לפקד על פלוגת התקשוב החטיבתית, להוביל וליזום משימות שיובילו את החטיבה לעולם דיגיטלי וטכנולוגי יותר, לייעל תהליכים ולוודא שהמפקדים מצליחים לפקד ולשלוט עד הקצה באמצעות המערכות שאנחנו מפעילים, ובצורה הטובה ביותר.

בקצה, הלוחם נדרש לעמוד במשימתו המבצעית. במקרה שלי להגן על תושבי עוטף עזה. הוא לא יצליח לבצע את המשימה הזאת בלי מערכות התקשוב שאנחנו מפעילים, כמו מערכות הרדיו דרכן הוא יוצר קשר עם מפקדיו והתצפיות, מערכות פקע"ר שאנו מפעילים למען הקשר עם ההתיישבות, מערכות השו"ב שמסייעות לו לקבל תמונת מצב איכותית בגזרתו ואף מערכות לוחמה אלקטרונית, המגנות עליו ומסייעות לו לעמוד במשימתו.

ספרי על הגזרה בה את משרתת

החטיבה הצפונית באוגדת עזה היא גזרה מבצעית ביותר ומכילה בתוכה גבול עם הים, קשר הדוק עם ההתיישבות ואויב ממשי שפוגש אותנו מדי שבוע בעימותים האלימים על גדר הרצועה. הגזרה מיוחדת כי היא משלבת בתוכה הגנה על העורף וישובי העוטף מצד אחד, ומצד שני מפגש עם אויב המנסה לפגע בישובים עליהם אנו מגנים. אויב שרואים בעיניים.

סרן בן ניסן

מה האתגרים המרכזיים בעבודה בגזרה שלך?

אחד מהאתגרים המרכזיים בגזרה הוא המענה תקשובי הכולל - נדרשת שילוביות רב זרועית (ים, עורף, איסוף, רוכ"ש, שיריון, מרגמות וכו'..), הדריכות והכוננות - מעבר מ-0 ל-100 כשנדרש, העבודה 24/7 מסביב לשעון, והעבודה לא רק עם חטמ"ר אלא גם עם "חטיבת מילואים" - 3 גדודי מילואים אורגניים ועוד 4 חבירים בחירום.

ספרי על אירוע משמעותי שהיה לך במסגרת התפקיד

ההסלמה שהגיעה לאחר המבצע המיוחד בחאן יונס בנובמבר האחרון חקוקה מאוד בזיכרוני. התכנסנו כל הסגל לישיבת פתיחת שבוע במשרדי באזור השעה 21:30 ביום ראשון. לפני שכולם נכנסו, נכנס אליי למשרד הטכנ"ר שלי (שגר באחד מישובי העוטף בגזרה) ואמר לי שיש המון מסוקים באוויר ושככל הנראה משהו קרה. לא עברו 2 דקות ומיד הוקפצנו כולם לחמ"ל החטיבתי, שם הבנו מה בדיוק קרה והתחילו כלל האירועים שארכו 3 ימים. הפלוגה שלי הוקפצה ממש בכמה דקות, שינינו את כל התוכניות ונערכו להסלמה.

מסר לסיום?

החיילים והחיילות שלי הם מטובי בנינו ובנותינו. נותנים את נשמתם עבור המקצוע, הפלוגה, החטיבה, הגזרה ובעיקר עבור ישובי העוטף. רציתי להגיד להם תודה ולמסור להם את הערכתי הרבה על עשייה משמעותית ללא פשרות, על השקעה עצומה, הקרבה אישית ועל כך שהם מהווים סמן ימני עבור כל חיילי החטיבה.