הפיתוחים ששינו את שדה הלחימה העתידי

המכשירים הסלולריים החדשים בצה"ל ממש לא משמשים לשיחות וואטסאפ או לסטורי באינסטגרם - מערכת "שקד", הפיתוח האחרון במחלקת האמל"ח של זרוע היבשה, מבטיחה ללוחמים יכולות יוצאות דופן בשטח. וללוחמי החי"ר יש עוד למה לצפות. על הכוונת גם מרגמה שמתחברת לכל רכב צה"לי ואמצעי ראיית לילה חדשני מתמיד 

27.10.19
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

דמיינו מצב בו לכל לוחם בשדה הקרב יש מכשיר סלולרי המכיל בתוכו נתונים חיוניים כמו מפות, תמונות מצב מהשטח ומיקום חבריו לצוות. כנראה תסכימו כי המכשיר הזה יעניק לו יכולות חדשות שיעזרו לו בביצוע המשימה בצורה טובה ובטוחה יותר. בשנים האחרונות, המציאות הזאת כבר לא נמצאת בגדר הדמיון, וזאת בזכות מערכת חדשנית שפיתחו בענף חי"ר במחלקת האמל"ח של זרוע היבשה - מערכת "שקד".

"עד היום, פתרונות דיגיטליים, כמו מערכת הצי"ד ו"שחר" שימשו בעיקר את המפקדות ואת הדרג הבכיר, אבל מעולם לא הגיעו לדרגת מחלקה ולחברי הצוות הזוטרים", מתאר סא"ל שלומי בוסקילה, ראש ענף חי"ר במחלקת האמל"ח, "בעקבות הפקת לקחים מבצעיים והתנסות בטכנולוגיה, הבנו שיש מרכיבים אזרחיים אותם אנחנו יכולים לאמץ גם בתוך עולם הלחימה".

בעזרת המרכיבים שכולנו מכירים מחיי היום-יום, כמו מכשירים חכמים, אפליקציות ועוד, הצליחו בענף ליצור פלטפורמה לשליטה ובקרה שתאפשר ללוחם לדעת איפה הוא נמצא ביחס לשאר הצוות, להעביר באמצעותה מידע לשאר הגורמים ובסוף לסגור מעגל מול האויב. "היתרון העיקרי במערכת", מבהיר סא"ל בוסקילה, "הוא יצירת שפה משותפת בין החפ"ק לכוח בשטח ומתן דרך תקשורת רציפה ביניהם".

אז איך הולך להיראות השימוש ב"שקד"? ״המערכת שוקלת כחמישה קילוגרמים (קלה יותר ממערכות אחרות), מתחברת לכל אמצעי הלחימה כמו משקפות, מכשירי קשר ואמצעי ירי. היא אוספת מהם את הנתונים ומאגדת אותם״, מסביר סא״ל בוסקילה, ״בצד השני - ללוחם בשטח, יש מכשיר חכם המותאם לצרכינו ומחובר למערכת. המכשיר מציג ללוחם בצורה מונגשת את כל התוכן על גבי המסך״.

בצורה הזאת, כל מפקד שיחזיק במכשיר, יקבל שלל יכולות חיוניות כמו גישה למפקדים אחרים בפלטפורמת צ׳אט (בדומה לוואטסאפ), היכולת לנהל את הכוח ולנווט אותו באמצעות מפות, לקבל דפי הדרכה על הפק"לים השונים ועוד. 

״חשוב לציין כי המערכת והמכשירים מותאמים כולם לתמרון״, מדגיש ראש הענף, ״האנרגיה והסוללות בהן משתמשים הן צבאיות לגמרי, וניתן להשיג אותן בקלות ממכשירים צבאיים אחרים. בנוסף היא קלה לנשיאה, הצג של המכשירים לא מסנוור ואין חשש שיחשוף את מיקום הלוחמים״.

אז מתי נוכל לראות את המערכת משתלבת באימונים ובשדה הקרב? לדבריו, כבר בשנת 2020 תתחיל תפוצה של מאות מערכות לחטיבות הלוחמות בסדיר ובמילואים, ובהדרגה ישולבו אלפים, עד ש״שקד״ תגיע לכולם.

חוד החנית

בשלב הזה מספר לנו הרע״ן על פיתוח נוסף בתחום המרגמה הארטילרית, שיעניק לחטיבות השונות, וממש בקרוב, את היכולת לירות מרגמה מרכב צבאי רגיל. ״עד היום, היו בגדודים השונים מערכות בשם ״קשת״ שהיו מורכבות על נגמ״שים וידעו לבצע ירי מסוגים שונים (פצצת תאורה, עשן ועוד)״, הוא מתאר. ״הבעיה היחידה היא שנגמ״ש הוא כלי מוגבל ומורכב שנוסע על זחל, לא כולם משתמשים בו ואין לו גמישות בשדה הקרב״.

בעקבות האתגרים הללו, עלה הצורך בפלטפורמה זהה של ירי מרגמה, עם אותו החימוש ואותו האפקט בשדה הקרב, אבל הפעם מרכב צבאי. ״אחרי עבודה של כמה שנים, אני גאה לספר שאנחנו הראשונים שהצליחו להביא פתרון בשם ׳חנית׳״, הוא משתף, ״זאת מרגמה שיודעת לעבוד מרכב האמר ועוד רכבים צה"ליים״.

ה״חנית״ נותנת מענה לפער המבצעי שהיה לזחל בתחום הגמישות, אך לא תגיע לכל הגדודים. ״הגדודים שנוסעים בנמ"ר ימשיכו להשתמש במערכת 'קשת'״, הוא מגלה. ״גדודים שיש להם בעיקר רכבים, כמו צנחנים ונח״ל, יקבלו בעתיד את ה'חנית'״.

שפנפן משודרג 

הפיתוח האחרון עליו מספר לנו סא״ל בוסקילה, הוא האמצעי לראיית לילה ״שח״ם״ - שפנפן חד עיני מתקדם, שיסייע בעיקר בירי ״נגב״ בלילה. ״השח״ם תמיד היה אמצעי אהוב ביותר שאפשר יכולת לחימה בלילה״, הוא מספר, ״אבל לא הייתה כמות מספקת ממנו, ואיכות התמונה שלו הייתה פחות טובה״.

כדי לתת מענה למפקדים ולנגביסטים, החל הענף בתהליך עבודה שבסופו יסופק ללוחמים שפנפן עם רזולוציה גבוהה. ״בחיבור פשוט של השפנפן המתקדם לקסדה רגילה או טקטית, כל מפקד וקלע יוכל לראות היטב בלילה ללא תלות בתאורה חיצונית, בשטחים פתוחים ובנויים כאחד״, הוא מבטיח. ״זו בשורה משמעותית שתתרום רבות לקטלניות של הלוחמים״.

״זרוע היבשה הולכת ומעצימה את הקצה המבצעי בזכות מתן מגוון פתרונות ללוחמים המאפשרים להם יכולות חדשות ומסוגלות גבוהה״, מסכם סא״ל בוסקילה, ״נמשיך להתעסק בפיתוח היכולות הללו ושכלולן, כדי שכוחותינו ינצחו בכל מפגש עם האויב - גם הטכנולוגי וגם המבצעי״.