הלוחמים שהגיעו עד למזרח הרחוק כדי ללמד איך באמת נראה קרב מגע

נפאל מתקשרת עבור חיילים רבים לחלומות על טיול הגדול למזרח, אבל בשבוע שעבר צוות מיוחד של צה"ל עבר את כל הדרך לארץ הרחוקה על מנת לשתף פעולה עם הצבא הנפאלי ולאמן את מפקדיו במגוון תחומים - מקרב מגע, דרך ירי מדויק, כושר קרבי וניווט בשטח בנוי. כל התמונות והפרטים מהאימון המיוחד

09.12.19
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

בשבוע שעבר חזר צוות המורכב מחיילי ומפקדי צה"ל, משבוע אימונים עם הצבא הנפאלי. באימון הם תרגלו את הכושר הקרבי, טכניקות קרב מגע, ביצעו מגוון תרגילי קליעה ולוט"ר (לוחמה בטרור), ועברו סדרת ניווט בשטח עירוני.

"עוד לפני האימון נסעתי יחד עם קחצ"ר, תא״ל דן גולדפוס ונציג של אג"ת קש״ח לנפאל", פותח רס"ן אופיר סמיש, רמ"ד מיוחדים במקחצ״ר (מפקדת קצין חי"ר צנחנים ראשית), ומספר: "נפגשנו שם עם בכירים בצבא נפאל ביניהם הרמטכ"ל, מפקד זרוע היבשה של נפאל, וגם עם הצבא עצמו ולוחמיו. הכול על מנת להבין את הצרכים שלהם ואיך אנחנו יכולים להוסיף מהידע שלנו להקניית יכולות בתחומים שונים".

"אפיינו לפרטים את הצרכים שלהם, החלטנו איך אנחנו רוצים שהאימון יראה והתחלנו לאסוף מדריכים וקצינים מהיחידות המיוחדות בצה"ל לקראת האימון", מתאר רס"ן סמיש, "אחרי שנבחר הצוות התחלנו בתרגולים, בשיעורים, ובגיבוש הקבוצה לטיסה".

"גם לחשיבה על איזה ציוד לקחת איתנו הייתה משמעות, בחרנו בדברים פשוטים יחסית כמו גומי לאימונים, שזה אביזר פשוט, אך אפשר להיעזר בו לשיפור יכולות האימון", הוא מסביר, "לקחנו גם ציוד בסיסי כמו מטרות וציוד לקרב מגע".

"כשהגענו לנפאל, עבדנו מולם בארבעה תחומים: הראשון ביניהם היה הכושר הגופני והקרבי. ריצות לטווח ארוך וקצר, שימוש באביזרים לאימון גופני כמו חבלי קפיצה, TRX, וגומי למתיחת השרירים. אמצעים הנראים לנו כפשוטים, אבל הם לא רגילים אליהם", הוא מפרט.

"התחום השני היה קרב מגע, בו התמקדנו בעולם ההגנה מפני טרור. עבדנו איתם על איך להתגונן מפני תקיפות סכין ואיך להיות יותר אסרטיביים ואגרסיביים", מסביר רס"ן סמיש. "התחום השלישי היה ירי לוט"ר (לוחמה בטרור) בתוך מבנה - איך לירות בצורה סובייקטיבית ולפגוע במטרות מדויקות, ללא פגיעה באזורים נוספים". 

"התחום הרביעי היה לחימה וניווט קרבי בשטח עירוני", מציין הרמ"ד, "כל זאת כשדרגות הלוחמים הנפאלים שאימנו היו המ"מ והמ"פ של היחידות המיוחדות בצבא שלהם".

"התרגיל המסכם היה מאוד דומה לבוחן מסלול אצלנו (ריצה של שלושה ק"מ עם אפוד). לאחר מכן הם נבחנו כל אחד בנפרד על ארבעת התחומים שלימדנו אותם", מרחיב רס"ן סמיש. התרגיל התקיים בשיתוף פעולה של מקחצ"ר, אג״׳ת קש״ח וסיב"ט (סיוע וייצוא ביטחוני), והמטרה שלו הייתה לעזור לנפאלים, הנמצאים בכוחות שמירת השלום בגבולות הצפוניים של ישראל, בנושאים המקצועיים הרלוונטיים אותם רצו לחזק.

"צבא ההגנה לישראל הוא צבא חזק, בעל ידע וניסיון מבצעי רחב", מדגיש רמ"ד מיוחדים, "שיתופי פעולה כאלה חשובים לפיתוח הדדי, הן של הצבא הנפאלי שרכש הרבה ידע ודרכים להילחם בטרור, והן של צה"ל בשיתוף פעולה וצבירת ניסיון עם מגוון צבאות העולם".