99 יום לאוגדה 99 - ואת כל זה הם כבר הספיקו לעשות

כמה כבר יכולה אוגדה להספיק לעשות ב-4 חודשים בלבד? הצטרפנו לקצין האג"ם כדי לבדוק איך נראו 99 הימים הראשונים של עוצבת ה"בזק", וגילינו שניילונים חדשים והתארגנות הם כל מה שלא מה מחכה לנו שם - אלא פודרה בדרום, אבני בזלת בצפון - וים של מוטיבציה. הצצה מיוחדת

23.12.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

ארבעה חודשים חלפו מאז טקס הקמת האוגדה הראשונה תחת זרוע היבשה - המציגה לחימה חדשנית ורב-ממדית שנועדה להביא בשורה גדולה בשדה הקרב, ובבסיסה מימוש 'תפיסת הניצחון' של צה"ל, כפי שהוגדרה במסגרת תר"ש 'תנופה'. מיד עם הכפפת היחידות השונות תחת האוגדה, נפתחה לבנת האימון הראשונה.

ממש כמה ימים לאחר יציאתה לדרך, חשפנו כאן את מאחורי הקלעים של הקמת האוגדה, שם ציינו גורמים בכירים ש"לפנינו עוד שנים רבות של הקמה ולמידה מעמיקה". אם כי לבנת האימון יצאה לפועל מהר מאוד - דבר שהפתיע גם את קצין האג"ם האוגדתי, סא"ל עבדאללה פארס, שעד לפני חודשים ספורים היה קצין האג"ם של גלגולה הקודם - אוגדת המילואים 340.

"האוגדה הוקמה כנגד כל הסיכויים, בצל נגיף הקורונה ואתגרי השעה, שמאפיינים את התקופה הנוכחית. לא הרבה פעמים בחיים, אם בכלל, יוצא לך לראות משהו עצום שמוקם מאפס ומגיע לגבהים בקצבים כל כך מהירים ובעוצמות גדולות כאלו", מתגאה סא"ל פארס, שאחראי על תכלול ותיאום כלל האימונים, ההכשרות וכלל הפעילות, לרבות המבצעיות של האוגדה.

"לרגע לא ויתרנו על הסטנדרט. ידענו שאם אנחנו קובעים רף - אנחנו עומדים בו. לרמה הזאת קראנו iso 99", מסביר סא״ל פארס. ״ההחלטה לא הייתה מובנת מאליה, אבל נדמה שלבנות יחד עם כלל כוחות האוגדה לבנת אימון ראשונה ומותאמת זה עניין רציני מאוד ומעורר השראה".

ואכן כך, בחודשים שעברו מאז הקמתה, אוגדת 'הבזק' התאמנה בכל רחבי הארץ - מרמת הגולן, דרך הבקעה ועד צאלים - מחטיבת כפיר, היחידה הרב-ממדית, דרך כוחות המילואים של האוגדה המונים קומנדו, חי״ר ושריון ועד למפקדת האוגדה.

"לכל חטיבה אופי האימון המותאם לה ביחס לייעודה", מחדד סא"ל פארס, ״חטיבת כפיר, לדוגמה, שזו השנה הראשונה מאז שהוסבה לחטיבת חי״ר מתמרנת - מתאמנת לראשונה במתאר צפוני, לצד התוכנית להסב אותה לחטיבת חי"ר-אש, שמסוגלת לנצח אויב בקטלניות מירבית ובמהירות גבוהה".

כמובן שמיד עולה השאלה - איך עושים את זה? מה הקווים המנחים למהלך מהסוג הזה? "הכול תלוי באיך ניגשים לזה, ולאורך כל הדרך חשוב לשמר את רוח הקמת האוגדה", מסביר סא"ל פארס, "שמנו דגש על תכנון פרטני. תוך מחשבה והתייחסות למימוש הייעוד הסופי, כאוגדה וכחטיבה "שהניצחון הוא בראש מעיינן".

באוגדה, שבה כוחות המילואים הם נדבך משמעותי, מיצוי זמן הוא עניין הכרחי וקריטי. איש מילואים שמגיע לפרק זמן קצר צריך להספיק הכול - מאימון ושמירת כשירות, שיפור יכולות הלחימה וכן, למידה והתאמה לחזון החדש שהוצג בתר"ש 'תנופה' - שנטע את זרעי האוגדה.

"אנשי המילואים לא חווים את חיי את היום-יום הצה"ליים, יש להם מטען אחר שהם נושאים בחיים האזרחיים, יש להם משפחות נפלאות שלהן הם דואגים, והם חיים בקצב אחר. ועל אף זאת, הם מגיעים מתוך רצון עז לתרום ותחושת שייכות עילאית - ותפקידנו כאנשי סדיר לתעל את המוטיבציה הזו ולתת להם את המיטב", מוסיף סא"ל פארס, "בסיום לבנת האימון - הסטנדרט שמביא איתו איש המילואים מטשטש את היכולת שלך להבדיל בין לוחם בסדיר לאיש המילואים מהאוגדה".

תרגילי מפקדות, תרג"דים אין-ספור ואימוני פרט הם רק חלק קטן מתוכנית האימונים שנבנתה בקפידה על ידי המסגרות, קיבלה מעטפת אוגדתית רחבה, ואושרה באופן פרטני על ידי מפקד האוגדה. 

ומחר, כשיחלפו בסך הכול 100 ימים מטקס ההקמה הרשמי, הוא מבקש להצהיר: "אנחנו מסתובבים וחיים את השטח עם הלוחמים בקצה. אחרי מה שראיתי, אני יודע שהיום אנחנו מוכנים לכל חזית או איום". ובאותה נשימה המפקד מבהיר: "אנחנו גם לא מתכוונים לשקוט לרגע על השמרים. וממשיכים לחזק את המוכנות שלנו בכל עת״.

ההתרגשות אופפת את סא"ל פארס כשהוא מדבר על גרף האימונים של 2021, שבמפקדת האוגדה מציינים שהוא "בנוי היטב ואינטנסיבי - וטוב שכך", ולא ניתן להתעלם מגודל האחריות ביסודות שהם מניחים - שהולכים להישאר ולהוביל לעוד שנים רבות.

"אני גאה לשאת את תג היחידה ולהיות קצין האג"ם הראשון של אוגדה 99״, הוא מסכם בהתרגשות, "בעיניי, מדובר באירוע לאומי משמעותי שאני גאה מאוד להיות חלק אינטגרלי ממנו. כמו שזה נראה כרגע, יחד עם ההשתכללות של הצבא הוא רק יתעצם - עבורי זו תישאר חוויה משמעותית ומעצבת בקריירה הצבאית, שאותה אני יכול לחלוק עם ילדיי".