מה קורה כש-100 מג"דים נפגשים לאימון אחד?

כ-100 מג"דים במילואים ניערו את האבק מהמדים וירדו לבסיס צאלים שבדרום, שם התאמנו בעזרת כלים חדשניים. המטרה? להכין את הגדודים שלהם ללחימה הבאה. הצטרפנו אליהם לכנס וגילינו איך בדיוק זה נראה

10.02.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

אם יצא לכם לבקר בבסיס "צאלים" בשבוע שעבר, בטח הבחנתם בעשרות מג"דים ומח"טים שעושים דרכם למרכז לאימוני יבשה. "מה שקרה שם זה מופע מקדים לאימוני הגדודים, כך שהמג"דים יכירו את שיטות האימון החדשניות ויוכלו לנצל אותן בכל מקום בו יבחרו להתאמן, בין אם בצאלים או בכל מקום אחר", פותח מפקד המרכז לאימונים טקטיים (מא"ט), אל"ם אוהד מאור.

התחנה הראשונה הייתה אימון הפעלת אש, במהלכו התנסו המג"דים בסימולטורים של מרכז האש והאיסוף לתמרון בצאלים. מדובר בסימולטורים המלמדים איך לבחור את העוצמה וכמות האש המדויקת במצבים שונים, ולהבין למעשה איך סוגרים מעגל מהיר על מחבלים.

"התחנה השנייה הייתה אימוני קליעה", מספר מפקד המא"ט. המג"דים התעדכנו בכל מה שחדש בעולם הזה - מטרות שמאפשרות מדידה מדויקת יותר על איכות הירי, מעמדי מטרות רב-פעמיות שתורמים לניצול זמן יעיל במטווח ירי, וזאת במקום בניית מטרות חדשות בכל עלייה למטווח.  

לאחר מכן, המשיכו המג"דים לסימולטור חדש, הנקרא "בית בכפר", שנפתח לפני כחודש ומאמן את צוותי הרפואה בהתמודדות עם פצועים תחת לחץ. המתקן כולל כניסה לבית שנראה ממש כמו בכפר ערבי, בשילוב אפקטים של צעקות, עשן וחושך המדמים מצב אמיתי. המשתתפים מוקלטים ומצולמים בזמן התרחיש על מנת לעבור איתם על אופן הביצוע ולהפיק לקחים.

"המטרה", מסביר אל"ם מאור, "שהמג"דים ידעו שיש להם איך להכשיר את הכוחות הרפואיים שלהם שיהיו מוכנים לטפל בזמן אמת בנפגעים גם תחת תנאים קשים".

בתחנה הרביעית והאחרונה למדו המג"דים על החידושים בתחום החבלה, כשמג"די חי"ר והנדסה קיבלו התעמקות בנושא בצורה שונה על פי הצורך בסוגי כלים שונים לפי רמת הידע בנושא ברמות שונות.

"כל דבר שראיתם כאן היום - קיים. שום דבר לא הצגה", הדגיש אל"ם מאור בסיום היום למג"דים. "התפקיד שלנו הוא לאמן את משרתי מערך המילואים. חשוב מאוד שהם יידעו מה הדברים שהם יכולים להשתמש בהם, אילו כלים נותנים להם - ומכאן הם לוקחים את זה לגדוד שלהם", הוא מספר לנו.

מפקד המרכז לאימונים טקטיים, אל"ם אוהד מאור

כשירד הערב והסתיימו התחנות התכנסו כל המג"דים באודיטוריום, בו שמעו על כל אפשרויות האימונים שמל"י יכולה לספק ולקחים שהופקו משנת 2019. בפורום הזה, העלו המשתתפים את הצרכים שלהם כמג"די מילואים, וגם שמעו את נאומו של מפקד זרוע היבשה, האלוף יואל סטריק.

מפקד זרוע היבשה, האלוף יואל סטריק

בזרוע היבשה מציינים את ההכנות המקדימות לכנס כזה, שמתקיים פעם בחצי שנה. כבר לפני ארבעה חודשים התחילו לתכנן את התוכן שיועבר, והן את ההתנהלות הלוגיסטית שלו - הכול כדי שמג"די המילואים יבינו מקרוב מה יש למל"י להציע. "זה החוזה שלנו מול עולם המילואים, האחריות שלנו כגוף מאמן לאמן אותם. זה מתחיל בכנסים וממשיך באימונים שהם באים לעשות אצלנו עם הגדוד בכל מקום שנדרש על מנת לבצע את האימונים הטובים ביותר ולהכין אותם לזמן אמת", מסכם אל"ם מאור.