אליפות הקליעה השנתית של צה"ל יצאה לדרך. כל הפרטים

בכל שנה, מארחים במתקן אדם את האליפות שכלל חטיבות החי״ר והיחידות המיוחדות מגיעות אליה עם רעל בעיניים. סגנית רע"ן קליעה בחטיבת המרום מספרת לנו על ההכנות, ההתאמות לתקופת הקורונה ומה באמת צריך כדי לנצח ולהפוך ל"אלוף האלופים"

30.08.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

הבוקר נפתחה באופן רשמי אליפות הקליעה השנתית של צה"ל במתקן אדם, בה יתחרו נציגים מכל היחידות הקרביות בצבא במספר מקצים מאתגרים, שבסופם ייקבע - מי יהיה "אלוף האלופים"?

לוחמים מכלל חטיבות החי״ר, מכפיר ועד לצנחנים, רוב היחידות המיוחדות של הצבא, ביניהן דובדבן ויהל"ם, ינסו לזכות בתואר. "ההיענות גבוהה מאוד, בכל רחבי הצבא רוצים לזכות באליפות הזו", מספרת לנו סגן אופיר אורן, סגנית רע"ן קליעה בחטיבת המרום.

"התחרות מתקיימת בכל שנה - אבל השנה ההיערכות הייתה מיוחדת", מספרת סגן אופיר. בענף הקליעה שבחטיבת המרום עמלו חודשים ארוכים להתאמת האירוע החגיגי לשגרת הקורונה, ופרסו את התחרות על פני שבועיים: "בעבר היה מדובר בכמה ימים מרוכזים, אליהם מגיעים לוחמים מכל היחידות בצבא - במציאות של היום אנחנו מבינים שזה לא אפשרי". 

מכל גדוד ויחידה יישלחו צוותים הכוללים ארבעה רובאים, שני קלעים ונגביסט מתחרים. כל צוות מובל על ידי מ"פ, ומג''ד מוביל את נציגי החטיבה בתחרות. הלוחמים יתחרו במספר מקצים שמדמים את הפעילות המבצעית בשטח: ירי לילה לרובאים ולקלעים, מקצים לבחינת הכשירות ושלל הפתעות. "התחרות תהיה קשה, אתה באמת חייב להיות הטוב ביותר כדי להגיע למקום הראשון", מצהירה סגן אורן.

בתום המקצים, ולאחר שקלול הנקודות, יוכרזו המנצחים הגדולים בטקס חגיגי. אז נדע מי החטיבה המצטיינת, איזו יחידה קטפה את המקום הראשון, ובאיזה גדוד עקפו את כולם - אך לא לפני שיקבצו יחד את כל הרובאים הטובים ביותר מכל היחידות ל"דו קרב אישי" - שיקבע את זהות היורה הכי טוב בצה"ל. או כמו שאוהבים להגדיר מארגני התחרות: "אלוף האלופים".

"בכל שנה היחידות מתרגשות ומתאמנות חודשים לפני אליפות הקליעה", מתגאה סגנית רע"ן הקליעה ומוסיפה, "יש חטיבות שמקימות מחנה אימונים לצוותים שלהם. כל אחת רוצה לחזור הביתה עם גאוות יחידה עצומה ולהגיד - 'עשינו את זה'".

על ההכנות, התפעול והאימונים של הלוחמים לקראת האליפות, אחראים מדריכי הירי והקליעה של הבסיסים - שבשבילם זו לא עוד סתם התחרות. "למדריכים יש חלק עצום בהצלחה של חטיבה, הם אלו שידריכו את הלוחמים, שיאתגרו אותם ויכינו אותם לכל מקצה - יש להם אחריות גדולה על הכתפיים", מסבירה סגן אופיר.

אבל תפקיד מדריכי הקליעה בתחרות הוא רק חלק אחד מהשירות שלהם. הם מלווים את החייל מרגע קבלת הנשק ועד שיוסמך להיות רובאי 07. הם יהיו לצידו בשבועות הירי המתקדם, יחנכו אותו בשטח ויסמיכו אותו על הפק"לים בהם ישתמש בשדה הקרב. כל לוחם יפגוש אותם במהלך השירות, ומהם הוא ילמד את כל מה שהוא יודע על כלי הנשק ואמצעי הלחימה.

אבל גם בחטיבת המרום מדגישים שמאחורי האליפות הנוצצת, עומדת מטרה גדולה חשובה יותר -  שמירת הכשירות המבצעית: "בעצם קיום התחרות אנחנו גורמים להם להעלות את הרף ולאתגר את עצמם עוד ועוד. הם שואפים לירי מדויק יותר ולמצוינות, ואם אפשר לעשות את זה בתוך פעילות חוויתית - למה לא?" 

"הם חייבים לבוא עם רעל בעיניים", הכריזה סגן אופיר כשנשאלה מה דרוש מלוחם כדי לקטוף את התואר הנחשק, "רק מי שיגיע כשהוא רוצה לנצח באמת, כשהוא יודע הכל על הנשק ואחרי שביצע את כל בחני הכשירות - יוכל לזכות בתואר 'אלוף האלופים'".