מי הבאים לעבור את בוחן הפתע החדש שכל לוחם בהכשרה חייב לצלוח?

המרכז להכשרות היסוד אומנם הוקם רק לפני חודשים, אבל הגבלות הקורונה לא עצרו את המשרתים בו מלהרים את הרף ולהכין את הלוחמים ליום פקודה בדרך חדשה. יצאנו לבדוק מה יכלול הבוחן החדש, מי צפוי לעבור אותו - ומה זה מתח שטח? כל הפרטים

11.11.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

"רק מי שיעבור את הבוחן הזה, מבחינתי מוכן ליום פקודה. אנחנו רוצים להיות ממש בטוחים שכל חייל שמסיים את ההכשרה הוא ברמה הכי גבוהה בהתאם לדרישות", כך מבהיר רס"ן רם ברוך, קצין האימון הגופני במרכז הכשרות היסוד, את חשיבות הבוחן החדש שיצא לדרך בשבוע שעבר.

מרכז הכשרות היסוד, שנפתח בתחילת ספטמבר האחרון, מאגד תחת קורת גג אחת את כל שלבי ההכשרה הראשונים ביחידות זרוע היבשה. המוסד נועד "להסיר את המחיצות", כפי שהגדיר תא"ל שי קלפר, מפקד המרכז.

אחד הצעדים הראשונים שנקטו הוא לקבוע בוחן רף, שמטרתו לבדוק את היחידות היוצאות בסיום ההכשרה. במשך חודשים עמלו על בניית תוכנית אימונים שתתאים בדיוק לצרכים של כל יחידה. "ניקח לדוגמה את הנדסה", אומר קצין האימון הגופני, "חישבנו מה המאמץ הנדרש מהם בשדה הקרוב, ולפי זה בנינו להם מסלול ייחודי".

הבוחן החדש מגיע בסיומו של המסלול האינטנסיבי של הלוחמים בבסיסי ההכשרות, ויהיה לבחינת הכושר הקרבי הסופית. הוא משלב 3 סוגים אפשריים של תרגולים: בוחן כש"ג ( כשירות גופנית) , הפשוט ביותר מבין השלושה, בוחן מסלול, שנועד לבחון את היכולות הקרביות, ובוחן מחלקה - שיבדוק את הכושר הגופני של המחלקה יחד.

במרכז בחרו להשאיר את גורם ההפתעה ממש עד הרגע האחרון - כדי לבחון את מצבם האמיתי של הלוחמים החדשים, הם עדכנו את בסיסי ההכשרות רק בתאריכי ההגעה. בית הספר להנדסה צבאית (בהל"צ) היה הראשון להשתתף בבוחן. "רק בערב שלפני הודענו למפקדי הפלוגות מי תהיה המחלקה שתיבחן ובאיזו מתכונת", רס"ן ברוך משתף.

"רק ככה נוכל לדגום בצורה השקופה ביותר את איכות החיילים. אנחנו בוחרים אקראית מחלקה או צוות, ומתקילים אותם עם אחת משלוש המתכונות האפשריות", הוא מוסיף.

מדור הכושר של מרכז ההכשרות, כמו המרכז כולו, הוקם ממש בתקופת הקורונה, בה שמירה של שגרת אימונים תקינה היא אתגר משמעותי אליו היו צריכים להירתם כל בעלי התפקידים - ויחד להמציא פתרונות יצירתיים לפי צו השעה.

"הצבא לא יכול להפסיק להתאמן, ולכן גם אנחנו עשינו הכול כדי להתגבר על המכשולים שהציב הנגיף", מציין רס"ן ברוך. במקום משקולות, בנו במדור הכושר תרגילים עם הציוד של החיילים - תיקי הלאו והווסטים 'גויסו' למשימה וקצין האימון הגופני מספר שאפילו פותחו שיטות יצירתיות במיוחד לשמירת הכשירות: "שמעת על 'מתח שטח'? שני חיילים, שבעזרת הידיים הופכים לסוג של מוט עליו יכול להיתלות החייל המתאמן".

החיילים בבהל"ץ עברו בהצלחה את בוחן הפתע הראשון, וממש בעוד כמה ימים יעלו לקווים ויצטרפו לגדודים לתחילת שירותם הסדיר. במדור מגלים כי הבאים בתור יהיו החיילים בשיזפון, ואחריהם גם בהל"ג (בית הספר להגנת הגבולות) ושבטה. "כל מי שייצא מהמרכז להכשרות היסוד יחזיק בתו האיכות הגבוה ביותר לכשירות שלו, ואם לא יצליח - יעשה את המבחן שוב ושוב עד שישתפר", הוא מצהיר. 

בשביל רס"ן ברוך, שהשתתף במספר מבצעים בשירותו כלוחם כפיר, הסטנדרט הגבוה שהם מציבים הוא הכרחי: "אנחנו רוצים לוודא שכל היחידות נמצאות באותה הרמה - הכושר הגופני הוא הכלי המשמעותי בעזרתו ינצחו במלחמות בעתיד. גם החייל החכם ביותר לא יוכל לתפקד אם לא יצליח לטעון פגז - מה שאנחנו עושים עכשיו ישפיע ישירות על הכשירות ועל הניצחון שלנו במערכה