הכירו את בית הספר שכל לוחם מוסמך בנשק צריך לעבור דרכו

ניסויים של כלי נשק מתקדמים, הכשרות שדוחפות את היכולות לקצה ופיתוח תורת הלחימה של העתיד - לבית הספר שנפתח בחודש שעבר במתקן אדם יש משימה אחת: להפוך את הלוחמים ליורים הטובים ביותר, עם האמצעים הטובים ביותר. חזרתי מספסל הלימודים של הקליעה בצה"ל - עם כל מה שאתם צריכים לדעת עליו

21.12.20
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

גילוי נאות: לא הייתי תלמיד מצטיין במיוחד, והזכרונות מבית הספר - השיעורים הפרונטליים, העבודות, המבחנים והכיתות - מעייפים אותי אפילו עכשיו, כשתעודת הבגרות כבר בידי. בדיוק מהסיבה הזו, כשסיפרו לי על בית הספר שהוקם במתקן אדם, הייתי כבר מוכן לוותר על החוויה. ואז שמעתי את השם שלו.

בחודש האחרון קם במתקן אדם, תחת חטיבת המרום - בית הספר הראשון בארץ למקצועות הירי. המקום שהולך לתכלל את יכולות הקליעה הצה"ליות, לשדרג אותן ולהוות גושפנקה רשמית בכל הקשור לירי - לא רק בתחומי הצבא.

עד כה, הגוף שהתעסק בתחום הזה היה "ענף הקליעה", והוא ריכז רק את הכשרות הירי. המהפך הגדול קרה כשעלה הצורך לאחד את בדיקת הנשק, ולהכתיב את הטון, או יותר נכון התו"ל (תורת הלחימה) - במקום אחד. 

 

אז הגעתי למוסד שחידש את כל ההתנהלות של צה"ל בנושא, והצטרפתי לסגנית מפקד בית הספר, סגן אופיר אורן, שניסתה להסביר לי בפשטות - איך עובד המקום שכל מי שמוסמך בנשק עובר דרכו?

"כל לוחם בחי"ר, שריון, קומנדו ומג"בניק יפגשו במהלך ההכשרה שלהם מישהו מצוות בית הספר הזה", פותחת סגן אורן, "אנחנו בנויים ממספר מדורים, ובכל אחד מתמקדים בסוג שונה של הכשרה - הכול בתחום הירי". "כמו מגמות?", אני ממהר לשאול בהתלהבות, "כן", היא משיבה.

אנחנו עוברים בזריזות על האחריות של כל מדור - שמותיהם של מדור ההכשרות ומדור האימונים לא משאירים מקום לתהות, אבל אז היא מכירה לי את המדרייה, 'המעבדה' בה מפתחים את תורת הלחימה ועורכים ניסויים עם כלי נשק חדשים, והסקרנות שלי ניכרת, כשהיא מבטיחה מיד: "נגיע אליה עוד מעט ותראה בעצמך".

לבית הספר החדש אין מבנה אחד - מדריכות הקליעה מסתובבות בכל רחבי הארץ ופוגשות את כלל לוחמי החי"ר במהלך ההכשרה שלהם לשבועיים: שבוע יסודות ושבוע של קליעה מתקדמת, בו יחדדו את יכולות הירי שלהם ויקבלו את ההסמכה 'רובאי 07'. אותן המדריכות עוברות בעצמן בתוך אחד המדורים בתחילת דרכן, הרי זה המקום היחיד בארץ שמסמיך מדריכי קליעה (קורס קמ"ש).

אחת לשנה, מתקיימים ימי השיא של המוסד בפתיחת אליפות צה"ל בירי, אליה מגיעות כל היחידות והחטיבות בצבא - ביניהן 669, 504, 'שלדג' והרשימה עוד ארוכה. השנה, ניצחה חטיבת הצנחנים האליפות, זו השנה השנייה ברציפות. ובתואר 'אלוף האלופים' זכה עמית שטילר, מגדס"ר החטיבה.

לצד זאת, במדור ההכשרות גם מסמיכים את המדריכים לרובאי 02, מעבירים קורסים קצרים למערך מג"ל (מערך גיבוי לחימה) ובקרוב גם תיפתח "כיתה" חדשה - מדריכי ירי ליחידות מבצעיות. "הם יעמדו לצד כל המדריכים שאתם כבר מכירים - קרב מגע, לוחמה, כושר גופני ועכשיו - גם ירי", סגן אורן מסבירה.

"אנחנו מבינים שעלינו לצאת מהמטווח", אומרת סגנית מפקד בית הספר, "הלחימה היום מאתגרת יותר ודורשת מאיתנו לשים דגש על הסביבה המבצעית - לכן אנו מבצעים ירי עם ציוד, ירי בשטח, אחרי מאמץ ומיקוד בירי הלילה ובתנאי שטח מורכבים. אנחנו לוקחים לוחמים מנוסים ומוציאים אותם לקורס של חודש בו יתמקצעו בירי מבצעי. כשיחזרו, יוכלו להרים משמעותית את הרמה בגדודים מהם הגיעו".

בין כותלי בית הספר נמצא גם מדור אימונים, שמאמן את רוב היחידות הלוחמות בצבא: מהגדודים שעולים לתע"ם (תעסוקה מבצעית), דרך אימונים מותאמים לקצינים ועד ליחידות המיוחדות: "לוחמי קומנדו מתאמנים אצלנו באופן קבוע, ואת תורת הלחימה שאנחנו מפיצים גם מטכ"ל והשייטת מכירים". 

כבר התחלתי להתרגש. המחשבה על לימודים שכולם ירי ואקשן הזכירה לי חלומות ילדות, אבל הבועה התפוצצה כששאלת המבחנים עלתה - הסטנדרט אומנם מותאם - אך גבוה במיוחד. "בשלוש השנים האחרונות, הענף פיתח את שיטת 447: ארבעה בחנים, כל ארבעה חודשים וציון מעל 70 - הכול כדי לשמור על כשירות הלוחמים בתחום הזה. אבל הקריטריון גם משתנה בהתאם ללוחם: מפקדים צריכים לעבור את הציון 80 ורובאי 06 - מעל ל-60", קובעת סגנית מפקד בית הספר.

מלבד הכשרת האנשים, סגן אורן מוסיפה כי בית הספר, יחד עם מקחצ"ר, אמון גם על שכלול תורת הלחימה של הירי, פיתוח דרכי לחימה וקליעה מתקדמות - והפצתן לכלל הצבא: "מדריכות הקליעה, שמסתובבות בכל שבוע במקום אחר, הן הנציגות שלנו ויש להן אחריות אדירה על הכתפיים: לוודא שכל חטיבה ויחידה בצבא מקבלת את תוכנית הירי העדכנית ביותר".

בדיוק כשחשבתי שראיתי הכול - הגענו למעבדה, שחתמה את השערותיי בנוגע לבית הספר. מדובר במתחם הניסויים של כל כלי הנשק החדשים שעומדים להיכנס לצבא. סגל בית הספר הוא הראשון לבדוק את הכוונות, המטרות והכלים - ולבחון אם הם מתאימים לשרת את לוחמי צה"ל במערכה הבאה. 

רק בשבוע שעבר, בהשתתפות הקחצ"ר, ניסו את הדגם המשודרג של הכוונת MERPO MOR, אחרי מקצה שיפורים שעברה על מנת שתהיה מדויקת וחכמה הרבה יותר.

"אנחנו שומרי הסף של הצבא", סגן אורן מסכמת, "גורמים רבים מעוניינים להכניס את הכלים המתקדמים ביותר. אנחנו צריכים לוודא שזה באמת מה שמתאים ללוחמי צה"ל - לקחת אותו לתקופת ניסיון ולהציף פערים אם הם ועולים".

את היום סיימתי עם חיוך רחב, לא די בכך שהוא שיפר את זכרונות בית הספר שלי משמעותית - אלא גם גיליתי מקום שלא נח לרגע - בין אם בהכשרת החיילים, תוכנית הירי וכלי הנשק של העתיד. נותרה לי רק שאלה אחת: אז איפה נרשמים?