לוחמי החוד שבאים לעשות לכם בית ספר (לנהיגה)

37 שבועות שטח בשנה, מסעות רכובים בכל רחבי הארץ ותפקיד אחד עם שלושה כובעים. הכירו את בית הספר לניוד מבצעי, המקום היחיד שבו תמצאו לוחם חוד שהוא גם מדריך וגם נהג לשעת חירום. אז, מה עושים בהכשרה? ואיך מגיעים ליחידה? כל הפרטים

05.10.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

מבצע צוק איתן, 14 חיילים פצועים בלב עזה, מסוק החילוץ לא יכול לנחות בשטח והם חייבים להגיע בהקדם לבית החולים. לוחמי בית הספר לניוד מבצעי נכנסים על טרקטורונים לרצועה, ומפנים את הנפגעים למסוק שמחכה להם במקום בטוח.

בשגרה, המחלצים מהאירוע ההוא הם לוחמי חוד ביחידה קטנה שמכשירה אלפי חיילים בשנה לנהיגה מבצעית - הבלנ"ם. 37 שבועות בשנה (יותר מ-70% ממנה), הם מעבירים בשטח, ומלמדים שימוש במגוון כלי רכב - ביניהם סוואנה, דויד וזאב.

בזמן חירום, הם אחראים לביצוע קורסים מהירים, כולל רענוני נהיגה, ותפקידם להיות נהגי החוד בשטחי האויב. המשימה העיקרית היא לפנות פצועים, ולדאוג לניוד של אספקה ולוחמים, תחת כל תנאי השטח והגבולות.

כל חיילי היחידה נדרשים להיות שילוב של לוחם, נהג ומדריך. הם יודעים להעביר 42 קורסים שונים, עם מאות כלי רכב שיש להם. בכל שבוע, עשרות מדריכים וכלים מסתובבים ברחבי המדינה, ומכשירים חיילים.

אז מה צריך כדי להגיע לבלנ"ם?

ניתן לצאת למיונים ליחידה לאחר הגיוס לנח"ל. כדי להתקבל תצטרכו להחזיק ברישיון נהיגה ברכב רגיל, ולהיות בעלי יכולות טכניות, הדרכה ואוריינטציה, עבודת צוות וגם יכולות פיקוד. מעל הכול, כך מספרים בביה"ס, צריך אהבה לארץ. 

ההכשרה בבלנ"ם היא ארוכה, 10 חודשים מלאים, בהם תעברו חמישה שלבים: מכין, בסיסי, ראשוני, מתקדם ומסכם.

שלב המכין אורך 8 שבועות, בהם תסתגלו ליחידה, תעברו סדרת חינוך, הוצאת רישיון ג' ומכונאות. בשלב הבסיסי, תלמדו במשך חמישה שבועות את יסודות התפקיד שלכם, ובראשוני כבר תתרגלו ממש לעומק - בסופו תצאו למסע "צפון-דרום", שלב השיא בהכשרה, בו תעברו בכל חלקי הארץ, תתרגלו חילוץ פצועים, טיפול בבעיות מנועיות ותחוו באמת ומקרוב את השירות ביחידה.

בשלב המתקדם, שאורכו חמישה שבועות, תלמדו להפעיל, לתקן ולהדריך על כל כלי הרכב ביחידה. בשלב האחרון בהכשרה, החודש המסכם, תיבחנו לבד ובצוות, ותסיימו מסלול.

בטקס הסיום תוענק לכם סיכת הלוחם של היחידה, שצורתה עקרב עם רגליים המרכיבות את המילה בלנ"ם. 

אם תרצו לצאת לקורס מ"כים או לקצונה, אתם תעברו בביסל"ח או במגמת להב וגפן בבה"ד 1, יחד עם שאר יחידות החי"ר. כשתחזרו ליחידה תהיה לכם הרבה אחריות על הכתפיים, כי כל מפק"ץ מפקד על חוליית רכבים, ובהתאם - על עשרות חיילים.