ה"אויבות" החדשות של לוחמי צה"ל יוצאות לדרך

עם מדים מנומרים, אמל"ח ייחודי וערימות של מוטיבציה, נכנסת היחידה האדומה לפעולה. קבלו טעימה מעולמן של החיילות המסווגות שמביאות את שדה הקרב לאימונים, ומכינות את הלוחמים לדבר האמיתי - מפגש עם האויב

27.12.20
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

תרחיש שבו סגן אלוף בצה״ל יצהיר ויפציר בסמכותיות: "תפקידנו שלוחמים יצאו מאימון בהרגשה של אי הצלחה!", נשמע לנו מופרך לחלוטין. אבל זה בדיוק מה שאמר מפקד יחידת הדימוי הטקטי, סא"ל איציק עובדיה, בסיום טקס מבצוע היחידה האדומה, לו חיכו בקוצר רוח החיילות והמפקדות. 

לאחר חודשים מאתגרים של הכשרה, בנייה, למידה ואימונים, הוכרזה באופן רשמי היחידה האדומה כמבצעית, בטקס מרגש בנוכחות מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק. "זו למעשה ההזמנה הרשמית של כלל היחידות בצבא להשתמש, ואפילו לדרוש, את היכולות של היחידה שלנו באימונים", אומרת סרן ג', מ"פ ביחידה. אותה הזמנה של המפקדת האדומה תקפה, על אף הלו"ז העמוס הצפוי השנה לחיילות שלה, והמשימות שכבר משובצות בגרף האימונים של 2021.

 

אימון אפקטיבי חייב להיות הכי קרוב שאפשר למציאות, ולהיות מותאם לכל תרחיש ולכל אויב. כדי לתת מענה לצורך החשוב הזה, הוקמה בשנה האחרונה "היחידה האדומה" - יחידת החיילות המיוחדת המתמחה בדימוי וביום האויב, שעד אז היו מתבצעים על ידי לוחמים מהכוח המתאמן. "המשימה העילאית שלנו היא ליצור את המציאות שהלוחם יפגוש בשדה הקרב", מתארת סרן ג׳. 

"דע את האויב", זו המנטרה שמתנוססת מאחורי היחידה. אילו אויבים בדיוק? כולם. כל אויב שיש למדינת ישראל להציע, מהגזרה הדרומית עד הגזרה הצפונית - החיילות האדומות יודעות לדמות ולחקות כל אחד מהאיומים הרלוונטים. כדי להגיע לרמה כזו של דיוק, החיילות עברו הכשרה מעמיקה, וגם אחריה, הלמידה שלהן מתמדת ומותאמת לשינויים של האויב.

כדי להיות "חיילת אדומה", צריך לעבור טירונות 03 והכשרה ייעודית של כשלושה וחצי חודשים, הכוללים שבועות שטח, קליעה, שדאות, תרגילים בסיסיים, למידת הבימוי והדימוי ותרגול בשטח. 

כמו כן, נחשפות החיילות לחומר מודיעיני הרבה יותר מסווג מתו"ל (תורת הלחימה) השלמה של האויב - הן מתעדכנות באופן שבועי בתמונה מודיעינית מקיפה של האויב. "זה תפקיד מאוד דינמי. הן מתאימות את עצמן כל הזמן מחדש ומביאות את הידע שצברו לידי ביטוי באימונים", מרחיבה מפקדת הפלוגה. 

"אנחנו הופכות את הבנות מאזרחיות לחיילות בצבא ההגנה לישראל, ומחיילות למדמות מקצועיות", היא מסבירה, ״קשה להאמין, אבל החיילות האדומות ישבו בכיתות ולמדו הכול על האויבים שלנו - מ-א' ועד ת', ויישמו את כל מה שלמדו על עצמן. החל מהתנהלות השוטפת, צורת לחימה, טיפול ותפעול של אמצעי לחימה ועד להתנהגות המנטלית שיש לאויב בשטח״.

אם תזכו לראות אימון בהשתתפות היחידה האדומה, כנראה שלא תראו את החיילות מסתובבות עם M16 או נגב. הרי, דימוי האויב דורש גם את אמצעי הלחימה של האויב. לשם כך, יוצרו אמל"חים מיוחדים וספציפיים לשימושן הבלעדי. 

 

"החיילות משתמשות באמצעי לייזר ואמצעים טכנולוגים, באוויר וביבשה, ופוגעות באופן מדומה ומקצועי בכוחות שלנו באימונים", מציין סא"ל איציק עובדיה, ״אולי זה נשמע מלחיץ מעט שחיילות ׳שלנו׳ מתאמנות נגד חיילים אחרים, אבל הן לא פוגעות בהם פיזית״.

אם כך, אי אפשר להתכחש למטרה שלשמה הוקמה היחידה - ניצחון על צבא ההגנה לישראל (באימון). לאחר כל אימון נעשה תיעוד מוקפד ותחקור מעמיק, לפיו גם כוחות החי"ר וגם היחידה האדומה מפיקים לקחים ומסקנות לקראת הפעם הבאה. "החיילות כבר הספיקו להוכיח את עצמן מול לוחמי יחידות עילית בצה"ל", מתגאה סא"ל עובדיה, "הן עושות להם בית ספר".

אפשר להסתכל על כל זה כמו על תחרות שלא נגמרת, בה כל אחד מהצדדים לא מפסיק לאתגר את השני. הרי "קנאת סופרים מרבה חכמה" וקנאת לוחמים מרבה כשירות, מקצועיות ומוכנות. "אנחנו רק בתחילת הדרך וכבר ניכר שאיכות האימון עולה משמעותית", מסכים ומעיד סא"ל עובדיה.

 

באימון, החיילות האדומות לא מאתגרות את הלוחמים רק באופן פיזי, אלא גם באופן מנטלי - כדי שיהיו מוכנים לחלוטין ליום בו יפגשו כוח אויב פנים מול פנים. "האימון איתן נותן למג"ד את התחושה הקרובה ביותר למה שהוא יפגוש בלחימה האמיתית", מנמק סא"ל עובדיה, "הוא פתאום מבין שיש מולו כוח אויב משמעותי שמחפש אותו כל הזמן ומייצר לו נפגעים בזמן אמת - והוא צריך להוביל את הכוח ולהתמודד מול זה". 

"כיום", ממשיך  מפקד יחידת הדימוי הטקטי, "כדי לאתגר את כוח צה"ל, לא צריך לרוץ מהר יותר או להיות חזק יותר. צריך לחשוב מהר, חד ויצירתי יותר - והבנות מוכשרות בצורה יוצאת מן הכלל בדיוק למשימה הזאת".

"לאחר שליוויתי את החיילות האדומות לכל אורך ההכשרה, ובתור מי שהייתה לוחמת, אני יכולה להגיד שהן לא פחות מקצועיות מכל לוחמת אחרת", אומרת סרן ג', "הן אינטליגנטיות, נחושות ומלאות מוטיבציה. ונותנות לתפקיד הזה את המשמעות האמיתית שלו".

דימוי אויב באימונים של רוב גדודי זרוע היבשה הוא אחריות גדולה הנישאת על כתפיה של יחידה קטנה וצעירה. אך לאט לאט, היחידה גדלה ומתפתחת - רק השבוע התגייס המחזור השלישי שעתיד להיות פלוגה נוספת ביחידה. ומעתה והלאה כל שלושה חודשים יגויס מחזור נוסף של בנות אל האדומות. "זו יחידה שמשתדרגת כל הזמן", מצהיר סא"ל עובדיה, "ושד