היחידות הזוכות בטקס פרסי ההדרכה של זרוע היבשה

מרכב שמאמן לוחמים במוצבים רחוקים, דרך סרטונים ללימוד עצמי, ועד אחוז היוצאים והמסיימים קורס קצינים הגבוה ביותר. קבלו את החטיבות הכי ספורטיביות, מקוריות ומצוינות בזרוע היבשה, שבחר מפקד הזרוע בעצמו. כל הפרטים

10.03.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

לאחר ארבעה חודשים של איסוף רעיונות ופרויקטים מכלל זרוע היבשה, הוכרזו בשבוע שעבר החטיבות שהציגו את היוזמות הטובות ביותר בשנה האחרונה. בטקס חגיגי העניק מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, תעודה ופרס ל-12 המצטיינות.

"התחרות התעמקה ב-8 קטגוריות", פותח רב סרן רם ברוך, קא"ג (קצין אימון גופני) של זרוע היבשה: "איכות ואפקטיביות באימון, תהליך הדרכתי, בימוי אויב, טיפול בכוח אדם, חדשנות טכנולוגית, התייעלות משאבית, בטיחות וכושר קרבי". כל חטיבה זוכה קיבלה תעודה מהמפקד הבכיר בתחום. לדוגמה, על הצטיינות בכושר קרבי, העניק רמ"ח כושר קרבי, ע"צ אבי דהן, את התעודה.

"לא על כל הפרויקטים הזוכים מותר לדבר, חלקם חסויים בגלל ביטחון מידע", מסביר רב סרן ברוך. אך הנה חמש מהיוזמות המצטיינות: 

איכות ואפקטיביות באימונים: חטיבת כפיר

חטיבת כפיר שיפרה את איכות האימונים שלה, ובנתה בוחן חטיבתי שכלל הפלוגות היו צריכות לעבור. בתוכו הם שילבו את מאפייני הלחימה שיצטרכו להתמודד איתם כדי לשמור על הכשירות. סרן מאי טלקר, קצינת ההדרכה של החטיבה, הוסיפה: "בשונה מחטיבות החי"ר, אנחנו עוברים 9 שבועות אימון. זו תחושת הישג שהצלחנו לנצל את הזמן ביעילות ולבצע אימונים איכותיים".

תהליך הדרכתי: מערך מגל

מערך מגל עבר בשנה האחרונה שינוי הדרכתי נרחב בנושא תפיסת הכשרות היסוד לתומכי הלחימה. ההסתגלות לצה"ל הוגדרה כעיסוק המרכזי, ועל פיה ערכו שינויים. מערכי השיעור הותאמו לדור הנוכחי של הטירונים, שמאפשר להם לקחת אחריות וללמוד עצמאית. כל זה בעזרת חוברות לימוד חדשות שכוללות ברקודים לסריקה בשביל סרטונים ותוכניות לימוד אטרקטיביות דרך המחשב.

מפקדת מערך מגל, אל"ם אלה שדו: "התפיסה החדשה הביאה בשורה במתן מענה לחיילים בהסתגלותם למערכת הצבאית, ומתוך כך הבנת המשמעות לחשיבות השירות ולתרומתם במערכים השונים".

כוח אדם: חטיבת כפיר

בשנה השנייה ברציפות, זכתה חטיבת כפיר בפרס מז"י בתחום כוח האדם - באחוז הגבוה ביותר של היוצאים לקורס מ"כים ולקורס קצינים, ועל הנשר הנמוך ביותר בתוכם. בנוסף, מדדי המשא"ן (משאבי אנוש) של החטיבה היו ברמה הגבוהה ביותר. "זו גאווה גדולה לקבל פרס על איכות החיילים, על תהליכי פיתוח המפקדים, ועל היחס הטוב שלהם לחיילים", ציינה  קמש"חית כפיר, רס"ן מור פחן. 

קצין בחטיבת כפיר 

כושר גופני: ביסלמ"ח (בית הספר למקצועות החי"ר)

בבית הספר למקצועות החי"ר הוקם פרויקט "המ"כ המאמן". מתוך הבנה שהמפקד הוא שמכין את החיילים למלחמה, ולכן הכושר הגופני שלהם לא מונח רק על הקא"ג (קצין האימון הגופני) או על המדא"גית (מדריכת האימון הגופני), הוסיפו בבית הספר ימי עיון בנושא הדרכת אימון גופני במהלך קורס המ"כים. במהלכם מוסמכים המפקדים העתידיים בשיטות אימון שונות: ריצות, אימוני כוח, גמישות ויציבה, ובכל מה שיצטרכו לדעת כדי ללמד את החיילים שלהם. בסיום ימי ההכשרה, נערך בוחן עיוני על החומר ובוחן פלוגה פיזי, שכולל ריצה באורך של שלושה קילומטרים בתנאי שטח קשים, עם 20 קילו על הגב ואלונקות.

כושר גופני: חטיבת הצנחנים

חטיבת הצנחנים הבינה שבמהלך תקופת תפיסת הקו, במסגרתה שוהים חייליה במוצבים שונים ברחבי הארץ, הם אינם יכולים להתאמן באופן קבוע. על מנת לשמור על כושרם הגופני, המציאו חיילי החטיבה את "קו 35" - רכב צבאי בו נמצאים כל הגורמים שחייל צריך על מנת לשמור על היכולות הפיזיות הגבוהות, במקום אחד: מש"ק קליעה, מש"ק מודיעין, מש"ק רפואה ומדריך קרב מגע. בנוסף לכך, הוסיפו החיילים לרכב ציוד אימונים. קו 35 נוסע בין המוצבים, בין אם זה בחברון ובין אם בחרמון, מאמן חיילים ושומר על הכשירות הגופנית של חטיבת הצנחנים. "הרכב הזה העניק גמישות לכוח. חטיבות אחרות לקחו אותו כדוגמה, והיום יש קווים נוספים כמו קו 1, וקו 900, שפועלים בגולני וכפיר", הוסיף קא"ג מז"י. 


איך נבחרו הזוכות? "כל יחידה פתחה ועדה פנימית על הפרויקטים שנעשו אצלה בשנה האחרונה, ובה נבחרו שתי יוזמות מובילות. הן הועלו לרח"ט ההדרכה, תא"ל נמרוד אלוני, ולאחר סינון נוסף בחר מפקד הזרוע את היוזמות המצטיינות", מוסיף קא"ג מז"י.

בנוסף לתעודה, זכו היחידות גם בפרס כספי, שמטרתו להמשיך בפיתוח היוזמות הקיימות, ליצור רעיונות חדשים ולעודד חטיבות נוספות להשתתף. "בכל שנה יש עוד חטיבות שבאות להתמודד בתחרות. מדהים לראות את החדשנות ואת היצירתיות שבאות לידי ביטוי בכל פעם מחדש, זה מראה שהיחידות בשטח רוצות לשנות ולהשתפר", מסכם רס"ן ברוך, "אנחנו מצפים לראות בשנה הבאה יחידות חדשות זוכות בפרס".