התרגיל החדש של התצפיתניות שמוודא שתוכלו לעצום עיניים בלילה

צוערות, מפקדות לעתיד ותצפיתניות שרק התגייסו, נכנסות לסימולטור ל-24 שעות. כל מה שקרה מכאן והלאה, היה יכול להיראות לעין כמו מלחמה של ממש בכלל הגזרות - אלא שמדובר בתרגיל ייחודי ואינטנסיבי, שמעולם לא נעשה בבית הספר להגנת הגבולות. עם מפות אמיתיות, תרחישים מציאותיים ושעון מתקתק - ככה נראית שעת מלחמה מ"העיניים של המדינה"

25.06.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

עשר בלילה, המשמרת הראשונה נכנסת לחמ"ל. המ"מ היא צוערת בהשלמה, המפקדת היא חניכה בקורס פיקוד, והתצפיתנית - התגייסה ממש לא מזמן. העמדות מולן הן ניצבות הן כמובן סימולטורים - אך המפות, התצ"אות והגורמים העוינים מולם עליהן לפעול - אמיתיים לגמרי. 

התרגיל, שזכה לשם "אבן דרך", נכנס מעתה באופן קבוע להכשרת התצפיתניות, וייכלל כבר במחזורים הקרובים. בכל שלושה חודשים יעברו החיילות והצוערות את האימון המשותף יחד, כדי להגיע הכי מוכנות שאפשר, כל אחת לתפקידה שלה.

משמרת ראשונה נפתחת בתדריך מקדים: מה האיומים, איפה צפויות סכנות, למה חשוב לשים לב בעיקר. מרגע ההזנקה, הסימולטור "מורשת", יהפוך להיות חמ"ל אמיתי וכמו שהסיסמה אומרת - ל"עיניים של המדינה". 

התרגיל יוצא לדרך בשקט יחסי. "זה אימון מתגלגל, משגרה, דרך בט"ש (ביטחון שוטף) ועד למצב קיצון של הסלמה וחירום בכל הגזרות", מתארת מפקדת מגמת תצפיתניות בבהל"ג, רס"ן נועם בוימסר.

התרחיש הראשון מתחיל במצרים, באירוע ביטחוני חריג, המוביל למתיחות באיו"ש (יהודה ושומרון). "הציר הזה הוא ירוק", מצביעה על המפה הצוערת לחיילות, וכל העיניים אל המסך שמולה. היא מסבירה כי יש להיות דרוכות למקרה של הפס"דים (הפרות סדר), מפגעים בודדים והפגנות אלימות ברחבי הגזרה. 

המשמרת החמישית מגיעה ועוברת חפיפה, "בנ"צ 2 המצב מתוח, שלושה אנשים שמסתובבים קרוב לגדר. בנ"צ 4 מתחיל להיווצר הפס"ד", מסבירה הצוערת שיורדת ממשמרת למחליפה שלה. וככה כל חיילת מסבירה לשנייה, מה בדיוק קורה בכל גזרה ובכל מוקד.

העניינים נראים בשליטה, מכל עבר קוראות התצפיתניות למפקדת או למ"מ, והן ניגשות ומטפלות. במקרה הצורך, כוחות מוקפצים למקום, ובקשר מדווחים על המצב הביטחוני הכללי ברגע זה. החמ"ל נמצא במצב של הסלמה, אבל עדיין לא בחירום.

לפתע, נכנסת תצפיתנית לחגוג יום הולדת לחברה במשמרת. הקצינה ממהרת להסביר מה קורה כאן: "זה חלק אמיתי מהתרגיל, אנחנו בוחנים את החדות, הריכוז והקשב התמידי של התצפיתניות, ואת אופן ההתמודדות של המפקדות - גם כשיש הסחות דעת מסביבן".

"יש לי כאן פצצות", "זריקת בקת"בים בנ"צ 3" - הקריאות והרעש בחדר גוברים. המפקדות רצות לכל עבר, מטפלות בכל פנייה. "יש פה חשוד שמתקרב לגדר", מודיעה אחת התצפיתניות, המפקדת ניגשת, ומיד מכריזה - אביר לילה ג': חדירה ליישוב.

הכוחות מוקפצים לזירה, והתצפיתנית, שלא מורידה את העיניים מהאויב, מתבקשת על ידי הבוחנת לשדר בהלה, כחלק מהתרחיש. "המשפחה שלי גרה שם, אני רוצה ללכת לדבר איתם אפשר שמישהי תחליף אותי?", היא שואלת. המ"מ באופן חד ובעיניים דואגות, מלווה אותה, מרגיעה ומביאה לה מחליפה לכמה דקות.

בינתיים, הכוחות בשטח משתלטים על האירוע בעזרת החמ"ל, אבל עדיין אין רגיעה. אירוע נוסף מתפרץ והמ"מ המתרגלת מכריזה "חמ"ל סטרילי" - שזה אומר שרק החיילות, המפקדת והיא רשאיות להישאר במקום - מצב חירום.

במקביל, בסוריה, צה"ל מחסל אמצעי לחימה של חיזבאללה, מה שמעורר מתיחות בין לבנון וסוריה לבין ישראל. וגם שם האווירה מתחממת. התצפיתניות משקיפות על המצב מהסימולטור החדש יחסית שנקרא "מארס", ומתריעות ללוחמינו.

אחרי 24 שעות מרגע היציאה לדרך, נשמעת גם קריאת הסיום. כל המשתתפות יכולות לקחת נשימה עמוקה. התרגיל הוכיח לכל אחת מהן - תצפיתנית, מפקדת וצוערת - כמה נדרש ממנה בשעת פקודה, וכמה משמעותיות הערנות וחדות העין שלהן. 

רס"ן בוימסר מסכמת כי האימון הסתיים בעליונות מבצעית, ומשבחת את הביצועים שהפגינו התצפיתניות: "מכל שלבי ההכשרה, בשיתוף פעולה של כל הענף, הן התכוננו טוב יותר, לתפקיד שכל אחת מהן תצטרך לעשות, ממש בקרוב".