הכירו את הפיקוד החדש בצה"ל

"כבר עכשיו ברור לנו שהפיקוד החדש יהפוך את עולם ההכשרות והאימונים לקטלני יותר", מספרת לנו רס"ן עופרי כוכבי-יחיאל על הגוף החדש בצה"ל, שירכז את כלל האימונים וההכשרות בצבא תחת קורת גג אחת. אז אילו יחידות כפופות לפיקוד החדש? מה מטרתו? ואיך הוא ישפיע על האימונים בעתיד? 

20.03.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

מרמת הטירון ועד המאו"ג, התפקוד של חיילי הצבא ברגע האמת תלוי בהכשרה שעברו וברמת האימונים בהם השתתפו. כדי להבטיח את היחס הראוי ביותר לאבני היסוד של צה"ל, במסגרת תר"ש תנופה אותו מוביל הרמטכ"ל, הוחלט על שינוי בולט מאוד במבנה הצבא: הקמת פיקוד חדש לגמרי - פיקוד ההכשרות והאימונים. מטרתו היא לאגד את כלל ההכשרות והאימונים במקום אחד, שיהפוך לליבת הידע בכל הקשור לתחום.

הפיקוד ירכז את כל יחידות האימונים בזרוע היבשה תחת פיקודו של אלוף מוטי ברוך. הגוף החדש, מסבירים בזרוע היבשה, יאפשר למעשה לעוסקים במלאכה להתמקד אך ורק במבנה האימונים וההכשרות באופן האיכותי ביותר, בעוד הזרוע תמשיך לתכלל את כל הקשור בלוגיסטיקה, אמל"ח, היערכות לחירום ומגוון תחומי האחריות הנוספים. מטרת השינוי היא לעסוק בהכשרות ובאימונים של כל צה"ל באופן רוחבי, תוך הבנה והתחשבות בתמונה הכוללת.

בשלב הראשון, מרכז העבודה בפיקוד יהיה בניית מאגר ידע מפורט על כל תחום ההכשרה והאימונים בצה"ל. "נוכל לבחון אילו אימונים עובדים יותר, אילו אקטים מעצימים את הלוחם בקצה ואילו פחות - וככה ללמוד ולהשתפר", מסבירה רס"ן עופרי כוכבי-יחיאל, מד"רית ביה"ס לפו"ש.

הפיקוד יתחלק לארבעה מרכזים:

1. מרכז הכשרות היסוד - תחתיו יהיו כל הגופים שאחראיים על הפיכת הטירונים של זרוע היבשה ללוחמים, בנוסף לביסל"ח.

2. מרכז למפקדים - קורס המ"פ והמג"ד, ובעתיד גם קורסי המח"ט והמאו"ג.

3. מרכז למפקדות ומטה מבצעי - יתכללו את כל אימוני המפקדות, מדרג הגדוד עד האוגדה, ואת המטה המבצעי.

4. המרכז הלאומי לאימונים ביבשה - מל"י - תחתיו מתקיימים אימוני המסגרות במילואים, אימוני גדודים, תרגילי חטיבות ואוגדות ואימוני מסגרות התומכ"ל.

בה"ד 1 יוכפף ישירות לאלוף, בהתאם לחשיבותו כמקום שמכשיר את קציני העתיד של צה"ל.

"התחלנו את התהליך בטקס השתנות זרועית בפברואר, ואז הקורונה התפרצה והציבה לנו אתגר. תוך גיבוש תהליכי עבודה פיקודיים, כל העוסקים במלאכה החלו למעשה לפעול כאחד, אז במקום להאט אותנו, הקורונה גרמה לנו להאיץ. למדנו מהתקופה הזאת הרבה, לדוגמה על הפוטנציאל הטמון בשיעורים מוקלטים שאולי כדאי לשמר", מתארת רס"ן כוכבי יחיאל, "ייתכן אפילו שלא נאלץ לדחות את תאריך פתיחת הפיקוד באופן רשמי, שלפני התפרצות המגפה נקבע לסוף יוני".

"בעוד כמה שנים הפיקוד יהיה חלק אינטגרלי באימונים, הוא ידע להציע ליחידות מקום ומשאבים לאימון, כוח אדום (דימוי אויב), סימולטורים חדשים, תרחישים לתרגול ותחקורים מעמיקים לאחר כל אימון. בנוסף, המצב גם יאפשר הרבה יותר תרגולים רוחביים של כמה חילות במקביל, והוספת השתלמויות וימי עיון", מפרטת המד"רית.

"הקמת הפיקוד התחילה באגף המבצעים של ביה"ס לפו"ש, בהמשך הפכנו לאג"ם של הפיקוד החדש, ולאט לאט מסדירים את כל בעלי התפקידים בהתאם. הרבה מאיתנו עובדים כרגע בשני כובעים", מספרת קצינת האג"ם בפיקוד החדש.

"עוד אין סמל או תג יחידה, ורוב בעלי התפקידים יגיעו בקיץ", מציינת רב סרן כוכבי-יחיאל, ומוסיפה באותה נשימה: "אבל כבר עכשיו ברור לנו שהפיקוד החדש יהפוך את עולם ההכשרות והאימונים לקטלני יותר, ובסופו של דבר יאתגר את הלוחמים שלנו בקצה להיות הכי מדויקים שאפשר".