לראשונה - מסלול תואר ראשון לנגדים בבסיסי הערבה

הנגדים של הדרום מעבירים את חייהם ממקום למקום כדי להיות קרובים לבסיסים שלהם, ונותנים את כל כולם לתפקיד. כעת נחנך עבורם מסלול חדש בזרוע היבשה שמכין להם את הדרך לתואר ראשון מבלי לנסוע עד למרכז הארץ. הכירו את הפרויקט שמביא את האקדמיה לערבה

21.10.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

השבוע נפתח המחזור הראשון של הפרויקט החדש בזרוע היבשה, "האקדמיה בערבה" - לימודי תואר ראשון לנגדים הרבים שמשרתים בדרום הארץ. הכיתה, שמונה 41 נגדים מכל בסיסי הערבה, תעבור מסלול ייחודי באוניברסיטת בן גוריון עד לקבלת תעודת .B.A רב תחומי במגוון מקצועות.

מדובר באירוע מכונן - עד היום, המרחק הגדול מהמרכז היווה מכשול מרכזי לאנשי הקבע בדרגות הנגדים להמשיך ולשרת. "הם מבינים שהם לא יכולים לחיות רחוק מדי מהבסיס, וזה דורש שינוי משמעותי באורח החיים", מסבירה רס״ם אידית וקנין, רמ״ד נגדים בזרוע היבשה, "כדי שתוכל לשרת באחד מבסיסי הערבה - אתה צריך לקחת את המשפחה איתך ולהעתיק את מקום המגורים לדרום".

לאחר המעבר מאזור המגורים המוכר וההתאקלמות בבסיסים, מצאו עצמם הנגדים מתמודדים מול נקודת ציון חשובה נוספת - הרצון להתפתח ולצאת ללימודים אקדמיים תוך כדי השירות הצבאי, כמו שמקובל בכל רחבי הארץ. 

אך עם זאת, בבסיסים הדרומיים מדובר במשימה מורכבת ומאתגרת במיוחד, בעיקר בשל המרחק ממוסדות אקדמיים רבים. "זה שטח נרחב, ויש בו המון נגדים", אומרת רס"ם וקנין, "ואין בסיס שיכול להתקיים ללא צוות מיומן של נגדים".

בצבא הבינו עד מהרה את הצורך הגדול שיש בטיפוח מערך הנגדים והקימו לפני ארבע שנים את "פורום ערבה". מטרתו - ליצור שיתוף פעולה בין הבסיסים הדרומיים, לעבוד יחד כדי לפתור בעיות שונות ולחשוב על דרכים להתמודדות עם המרחק הרב מהמרכז בהצלחה.

בעקבות הקמת הפורום והתוצרים שהופקו מהמפגשים הרבים בין נציגי הבסיסים - מסיירים (בהל"ג) ועד בסיס זרוע הים באילת, ובשיתוף פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון, הוחלט לפתוח את כיתת הלימוד הראשונה. 

"בעקבות ההחלטה על פתיחת המסלול, הפצנו לכל המעוניינים הזמנה למיונים - וההיענות הייתה אפילו יותר גבוהה משציפינו", אומרת רס''ם וקנין. שגרת היום-יום של הנגדים שהתמיינו למסלול עמוסה וכולל פעילויות מבצעיות, לכן היה צורך בהתאמת מערכת הלימודים לצרכיהם - לימודים בשעות נוחות, מטלות מותאמות, יום לימודים מרוכז במהלך השבוע וכו'.

"צריך להבין, קהילת הנגדים והנגדות היא אחד ממקורות שימור הידע הכי משמעותיים בצבא. הם משרתים באותו בסיס במשך שנים ארוכות, והופכים למומחים הגדולים ביותר בתחומם - אנחנו צריכים לעשות הכול על מנת לפתח אותם, ולשמור אותם איתנו", היא מבהירה. 

"היוזמה להנגשת ההשכלה הגבוהה למשרתי הקבע, בייחוד לנגדים, היא מבורכת. הפרויקט מרחיב באופן משמעותי את מסלולי ההשכלה האפשריים לנגדים בכלל ולמשרתים בדרום ובערבה בפרט, ומאפשרת להם למלא את תפקידם תוך כדי פיתוח אישי", מספר סא"ל בני מאמא, ראש מנהל הנגדים בחטיבת הסגל.

בזרוע היבשה רואים במהלך התחלה של פרויקט גדול, שרק יגדל ויתעצם עם השנים. "זאת פריצת דרך מבחינתנו", מסכמת רמ"ד נגדים, "האנשים האלה משקיעים את כל החיים שלהם בשירות הצבאי, המינימום שנוכל לעשות בשבילם הוא להשקיע בהם בחזרה".