התרגיל החדש של התצפיתניות שמוודא שתוכלו לעצום עיניים בלילה

צוערות, מפקדות לעתיד ותצפיתניות שרק התגייסו, נכנסות לסימולטור שבבהל"ג (בית הספר להגנת הגבולות) לתרגיל ראשון מסוגו. ב-24 שעות אינטנסיביות במיוחד, עם מפות אמיתיות ותרחישי אמת, הן מדמות איך מתמודדים עם מצב שבו פורצת מלחמה בכל הגזרות

07.07.20
בתיה ואן זיידן, מערכת אתר צה"ל

עשר בלילה, המשמרת הראשונה נכנסת לחמ"ל. המ"מ היא צוערת בהשלמה, המפקדת היא חניכה בקורס פיקוד והתצפיתנית - התגייסה ממש לא מזמן. העמדות מולן הן ניצבות הן כמובן סימולטורים, אך המפות, התצ"אות והגורמים העוינים מולן עליהן לפעול - אמיתיים לגמרי.

התרגיל החדש בהכשרת התצפיתניות, שזכה לשם "אבן דרך", עתיד להיות גם בכל ההכשרות הקרובות. בכל שלושה חודשים, יעברו החניכות בקורסים את האימון המשותף יחד, כדי להגיע הכי מוכנות - כל אחת לתפקיד אליו היא מיועדת.

המשמרת הראשונה נפתחת בתדריך מקדים: מה האיומים? איפה צפויות סכנות? ולמה חשוב לשים לב? מרגע ההזנקה, הסימולטור "מורשת" יהפוך להיות חמ"ל אמיתי ו"העיניים של המדינה". 

התרגיל יוצא לדרך בשקט יחסי. "זה אימון מתגלגל - הוא מתחיל בשגרה, דרך בט"ש (ביטחון שוטף) ועד למצב קיצון של חירום והסלמה בכל הגזרות", מתארת מפקדת מגמת תצפיתניות בבהל"ג (בית הספר להגנת הגבולות), רס"ן נועם בוימסר.

התרחיש המתורגל התחיל במצרים, באירוע בטחוני שעליו אסור לספר. הוא מוביל למתיחות באיו"ש (יהודה ושומרון), להפס"דים (הפרות סדר) ולהפגנות שהופכות לאלימות. בחמ"ל רמת הזהירות ותשומת הלב עולה, וגדל החשש ממפגעים בודדים.

המשמרת החמישית מגיעה ועוברת חפיפה, "בנ"צ 2, המצב מתוח - שלושה חשודים מסתובבים קרוב לגדר. בנ"צ 4 מתחיל להיווצר הפס"ד", הצוערת שיורדת מהמשמרת מסבירה למחליפה שלה. כך כל חיילת שמסיימת לתרגל, מסבירה לבאה אחריה מה קורה בכל גזרה.

העניינים נראים בשליטה, מכל עבר קוראות התצפיתניות למפקדת או למ"מ והן ניגשות ומטפלות. במקרה הצורך מוקפצים כוחות למקום, ובקשר מדווחים על המצב הביטחוני הכללי ברגע זה. החמ"ל נמצא במצב של הסלמה, אבל עדיין לא בחירום.

לפתע, אחת התצפיתניות מתפרצת לחמ"ל ומתחילה לשיר: "היום יום הולדת, היום יום הולדת". מתפרצת אחת התצפיתניות לחמ"ל כדי לחגוג לאחת מהחברות שלה בעמדה. האחת מהבוחנות של התרגיל מסבירה: "זה דברים אמיתיים שקוראים בחמ"ל, אנחנו מתרגלים את הקשב של החיילות ואת אופן ההתמודדות של המפקדות".

"יש לי כאן פצצות", "זריקת בקת"בים בנ"צ 3" - הקריאות ורעש בחדר גוברים. המפקדות רצות לכל עבר, מטפלות בכל פנייה. "יש פה חשוד שמתקרב לגדר", מכריזה אחת התצפיתניות ובהסלמה מהירה מאוד מכריזים - אביר לילה ג': הוא חדר ליישוב.

הכוחות מוקפצים לזירה, והתצפיתנית שלא מורידה את העיניים מהאויב, מתבקשת על ידי הבוחנת להיבהל: "המשפחה שלי גרה שם, אני צריכה להתקשר לעדכן אותם, אני מפחדת", היא קוראת. בלי להתבלבל, המ"מ מלווה אותה, מרגיעה אותה ודואגת למחליפה לכמה דקות.

הכוחות בשטח משתלטים על האירוע בעזרת החמ"ל, אבל עדיין אין רגיעה. פתאום מתרחש אירוע נוסף, והמ"מ המתרגלת מכריזה על "חמ"ל סטרילי" - כלומר רק היא, החיילות והמפקדת רשאיות להישאר במקום, וכל השאר צריכות להתפנות - מצב חירום.

במקביל, צה"ל מחסל אמצעי לחימה של חיזבאללה בסוריה, דבר שיוצר מתח בין לבנון וסוריה לבין ישראל. התצפיתניות, שמשקיפות על המצב מהסימולטור החדש "מארס", ומתריעות ללוחמינו על כך.

רס"ן בוימסר מסכמת כי האימון הסתיים בעליונות מבצעית משבחת את הביצועים שהפגינו התצפיתניות: "מכל שלבי ההכשרה, בשיתוף פעולה של כל הענף, הן התכוננו טוב יותר לתפקיד שכל אחת מהן תצטרך לעשות, ממש בקרוב".