כך נראה היום הראשון בבית הספר החדש לתקיפה רב-זרועית

בשבוע שעבר נשמע הצלצול הראשון של בית הספר הרב-זרועי החדש בצה"ל - שמלמד את כל הצבא שפה אחת: תקיפה. אז מה קורה שם בין המסדרונות? קיבלנו שיעור פרטי ממפקד בית הספר

03.01.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

 

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ומפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, עמדו בשלישי האחרון והסירו את הלוט מהשלט המבריק, בטקס הפתיחה לבית הספר הכי חדש בצה"ל. מאחוריו עומד רעיון מבריק לא פחות: לחנך דורות של חיילים בכל רחבי הצבא לשפת תקיפה אחידה.

במסדרונות בית הספר לתקיפה רב-זרועית אומנם תמצאו מדים בשלושה צבעים ויותר מ-10 גוונים של כומתות, אבל סטנדרט אחיד. "אנחנו קובעים שפה משותפת לכל החילות, הזרועות והמערכים", מצהיר מפקד ביה"ס החדש, אל"ם עומר שרון, שגדל בתותחנים, "במשך שנים התפתחו שפות שונות לתקיפה בצבא, ונוצר מצב שלאותם המושגים ישנם שמות שונים. לאור כך, להכווין תקיפות אוויריות מהיבשה, לדוגמה, זה אתגר גדול".

מיד עם פתיחתו, עומדים לעבור בבית הספר כל מי שעוסקים בתקיפה בצבא: מכלולי אש מרמת המטכ"ל ועד רמת החטיבות, גורמי מודיעין, תקשוב, אנשי אוויר ויבשה, קצינים בזרוע הים וכל המוסמכים לתקוף באחד מחמשת המימדים השונים - ים, יבשה, אוויר, סייבר וספקטרום. הנחת היסוד היא שכל אחד מהקצינים יכיר את המקבילים שלו, כשיישב איתם בחמ"ל.

"במלחמה הבאה המימדים השונים יפגשו אחד את השני - במכלולי האש, בזירות הלחימה וחדרי המלחמה - תיווך מהיר יכפיל את מהירות האש ועוצמת המכה", מבהיר אל"ם שרון.

רק לפני שלושה חודשים יצאה לדרך חטיבת התקיפה, שנועדה לרכז תחת קורת גג אחת את כל יכולות התקיפה של צה"ל - הגלויות והסמויות. בשעת חירום, היא תשמש גם כמכלול האש המטכ"לי, תכווין את משימות התקיפה של המטה הבכיר ביותר ותרכז את פעולותיו.

יחד עם הקמת בית הספר, נפתחו לא פחות מ-35 קורסים שונים בתחום התקיפה, קורס תיאום אווירי, ראשי חוליות, מכווני חוזי ועוד רבים. רק ארבעה מתוכם היו קיימים קודם לכן, מציינים בבית הספר, ומוסיפים כי לקורסים האלה יגיעו חיילים מדרגת סמל ועד אל"ם כאחד.

אך בבית הספר הזה לא מתכוונים להישאר רק על ספסל הלימודים בבסיס האם בג'וליס, אלא יתחילו להצטרף בקרוב להכשרות רבות בתוך תאי החטיבה - כדי לוודא שרמת התוכן המועבר נשארת גבוהה ואחידה.

"אנחנו יוצרים מנגנון ביקורת", מסביר אל"ם שרון, "בגלל שזה בית הספר היחיד בצה"ל שאחראי גם על הכשרות וגם על אימונים, חשוב לייצר תמונת מצב מדויקת של המוכנות ליום פקודה". גורמים בזרוע היבשה מגדירים את הדואליות הזו כמהפכה של ממש.

ומה הלאה? בבית הספר מסתכלים אל עבר סוף השנה, בה מקווים להכניס לפעולה גם מערכת שתקשר בין כל מערכות התרגול בכל המימדים - וליצור תרחישי מלחמה מדומים שיוכלו לאמן את כל גורמי התקיפה בעת ובעונה אחת - כמה שיותר קרוב ליום פקודה.

"אנחנו לא מתכוונים לעצור עד שהשפה תהיה אחידה לגמרי והסטנדרט יהיה ברמה הגבוהה ביותר", מסכם אל"ם שרון.