הסתיים תרגיל המפקדות הראשון של אוגדה 99

13.04.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

 

פחות משנה חלפה מאז הוקמה אוגדה 99, אוגדת ההתקפה הרב-זירתית הרביעית, שנועדה להביא לחיזוק הכושר ההתקפי של צה״ל במערכה הבאה. בחודש האחרון היא קיימה תרגיל מפקדות ראשון (מרא"ם)- שבוחן את יכולות מפקדי האוגדה והחטיבות בקרב. לצד מפקד האוגדה, על התרגיל ניצח ראש מטה האוגדה, תא"ל במיל' דניאל דוידי: "במהלך חצי השנה האחרונה בנינו את האוגדה - הגיע הזמן לבחון אותה".

מגמת האוגדות מפיקוד ההכשרות והאימונים של זרוע היבשה, יחד עם מפקדי מטה האוגדה בנו אימון בו נבחנו יכולות מפקדת האוגדה עד הקצה בשלל תרחישים מתגלגלים שמותאמים לייעוד האוגדה- לחימה בכלל הזירות.
"אנחנו צריכים להביא את האוגדה לאפקטיביות מקסימלית", מספר רמ"ט האוגדה, "לכן בנינו את התרגיל המציאותי ביותר שאפשר".

כך, התייצבו מאות מפקדי וחיילי מפקדת האוגדה בסדיר ובמילואים לאימון בן ארבעה ימים, בו התאמנו ללא הפסקה על לחימה אינטנסיבית עם עשרות תרחישים: מהשתלטות על יעדים, התקפות על האויב ופינוי פצועים - תרחיש שנעשה מורכב במיוחד כשאתה נמצא בשטחי אויב. לדברי תא"ל דוידי, זה אחד התרגולים החשובים ביותר.

"אופן קבלת ההחלטות במפקדה עשוי להשפיע על הקרב - לפעמים לא פחות מהשטח", הוא מבהיר, "לדוגמא בנושאים כמו חשיפת האויב, תהליכי תקיפה ומבצעים לוגיסטיים. אלו יכולות שצריך לעבוד עליהן ללא הפסקה עד שיהיו מושלמות".

אוגדה 99 עוד לא בת שנה, ותחתיה נכנס מארג של כוחות משלל סוגים: היחידה הרב-ממדית שהוקמה לפני קצת יותר משנה, חטיבת כפיר שהפכה חטיבת חי"ר מתמרנת וחטיבות מילואים איכותיות של קומנדו, חי"ר ושריון שמתאמנות במרץ.

בתרגיל המפקדות הגדול דאגו שכלל חלקי האוגדה יהיו שותפים פעילים וידמו לחימה ללא מנוחה - גם מרכיב הסיוע הקרבי המנהלתי וחטיבת האש לקחו חלק משמעותי בתרחישים המדומים שהוזרמו ללא הפסקה. לפי רמ"ט האוגדה, אחד מרגעי המבחן המרכזיים של האוגדה בתרגיל, הוא רגע הפקודה על "שינוי המשימה".

"כל מה שתכננת צריך להשתנות והסנכרון פה מאוד חשוב. קרוב ל-12 שעות בלי לעצור לרגע. אתה יודע שכל טעות קטנה יכולה להשפיע על הצלחת או כישלון המשימה", הוא מסביר.

את התרגיל סימנו במפקדת האוגדה כהצלחה, אבל מבהירים כי זו לא העת לנוח על זרי הדפנה. הם ממשיכים בבניית האוגדה ובאימונים מסביב לשעון, של כל חטיבה בנפרד ושל החיבור של כולן יחד. המטרה הבאה שמסומנת כעת מול העיניים היא הכנות לחודש המלחמה הצה"לי במאי הקרוב וכמובן הערכות לתרגיל האוגדה הראשון שעתיד לצאת לדרך בשנה הבאה.