כך הצוות הזה מכין את הצבא למראות שדה הקרב. אזהרה - התמונות קשות לצפייה

הצבא חייב להיות מוכן למלחמה הבאה - בתקיפה, בהגנה ובעורף. אבל הצוות הזה מכשיר את הלוחמים וצוותי הרפואה - בצורה שונה לגמרי ממה שאתם חושבים. שימו לב: התמונות עלולות להיות קשות לצפייה

15.03.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

הכתבה עלתה לראשונה ב25.02.22

כשהייתי בדרך לצאלים, כדי להצטרף לצוות שמכין את אנשי הרפואה הקרבית לתפקד בשדה קרב - דמיינתי מה אני הולך לראות שם. בובות אנני, אולי קצת גואש אדום, ובעיקר תרחישים שלא קשה להאמין שלא קרו באמת. בפועל, שעתיים אל תוך יום הצילום ואני במרכז זירת אירוע רב נפגעים (אר"ן) - סביבי פצועים מדממים, עשן מחניק וצוותי רפואה במילואים שרצים עם אלונקות ממקום למקום.

הם הכינו היטב את התפאורה במשך כחצי שעה. בתדרוך מקדים, כל מדריך קיבל פציעה אחרת, ונפג"ם (נפגע מדומה) אותו יאפר. "אנחנו מתואמים עם צוותי הרפואה שמגיעים, והתרחישים עליהם הם מתאמנים נקבעים בהתאם לצרכי הלמידה שלהם. זה יכול להיות חתכים, ירי, כוויות, וגם דברים נוראיים ביותר", מספר רב"ט איתי שצרבק, מפקד צוות חוסן.

 

"החלק הכי קשה בטיפול בשדה קרב זה לא סדר הפעולות הטכני - אלא להגיע ולראות בן אדם פצוע באמת", הוא מסביר לי. והאמת שזה תפס גם אותי - הסט המרשים, יחד עם רעשי הפיצוצים והמלחמה, גרמו לי לשכוח לרגע שהפצועים לידי - בסך הכול מלאים באיפור.

מה שעושה את ההבדל בין מציאות לבין תרגיל מושקע של טיפול בפצועים הוא מדריכי החוסן - שמסתכלים מהצד, חונכים את המטפלים ומלווים אותם. בסיומו הם ממשבים את התפקוד של כל חייל באירוע.

צוות חוסן לא עובד רק בבסיס האם שלו, המרכז לאימונים לוגיסטים (מא"ל) - הוא מסתובב בכל רחבי הארץ, ומכשיר חיילים בכל הגזרות לכל התרחישים: "גם אם היום אני מאפר פצעי ירי ומלחמה, מחר אני יכול לאמן צוותים בפיקוד מרכז לטפל בפיגוע דקירה".

כמעט כל הצוותים המתאמנים מורכבים מאנשי מילואים. ביום פקודה הם יעלו על מדים, ויפתחו בתי חולים שדה בעומק האויב, או יטפלו בפצועים בשטח. אבל ביום יום, רובם אנשי רפואה עם ניסיון ארוך שנים - מה שלא מרתיע כלל את מדריכי הצוות הצעירים: "הם יכולים לנהל מחלקות טראומה, להיות רופאים בכירים או בכלל עובדי הייטק - המומחיות שלנו היא לוודא שכולם ברמה הגבוהה ביותר, גם אם זה אומר לתת להם משוב וביקורת".

"אנחנו בוחרים את המדריכים שלנו בקפידה", מצהיר ראש ענף רפואה קרבית במל"י, סא"ל עזיז איברהים, "כל אחד עובר קודם הכשרה של חובש, קורס מדריכי חובש, ומשם אנחנו ממיינים אותם אלינו". מתוך מאות בשנה - רק בודדים זוכים להיות חלק מהצוות, שעובר ומאמן בכל הגזרות.

סא"ל עזיז איברהים, בן 37 מסג'ור, עבר תפקידים רבים בחיל הרפואה, עוד מ-2005. אחרי שירות בכל גזרות הלחימה, מלחמה ומבצעים - עכשיו הוא מנצח על הענף שמאמן את כל מערך הרפואה, בסדיר ובמילואים. "אנחנו הזרוע הביצועית של חיל הרפואה, אלה שמכינים את הכוחות להקים בתי חולים שדה ולהחיות נפגעים בעת הצורך", הוא מבהיר, "המקצועיות משחקת פה תפקיד מרכזי, היא תקבע במידה רבה את גורל המערכה".

רמת איפור הפציעות גבוהה במיוחד, ושמים פה דגש על כל פרט קטן - שיכול לעזור באבחון המהיר בשטח. לדברי סא"ל איברהים, לא מדובר בפציעות רנדומליות, אלא במאגר גדול של תרחישי אמת - איתם התמודדו חובשים בשדה הקרב במלחמת לבנון השנייה וב"צוק איתן".

הענף, שפועל כעשור - נחשב לפורץ דרך. בין אם בשיטות הלימוד המתקדמות, ובין אם בצורך הייחודי שהוא מספק: "אנחנו מבינים היום שהכנה מנטלית לא פחות חשובה מהכנה הפיזית. גם לצוותי רפואה וגם לחיילים בשטח, התמודדות עם המראות הקשים ותרגול נכון של הטיפול בהם, מאפשרים להגיע לתוצאות טובות מאוד".

עוד שיטות יוצאות דופן שייכנסו לשימוש בקרוב, כך מספרים לי, הן משקפי דימוי מציאות, וסימולטורים לאבחון וטיפול מהיר: "מנסים לתת ללוחם בקצה לראות את הדברים בעיניים".

לא מאמנים כאן בענף רק צוותי רפואה, אלא שמים למטרה להכין את כל הלוחמים בצבא הגדול - למגוון היתקלויות ותפעול אירועי נפגעים. הלוחמים והמפקדים מוכשרים בהצלת חיים בסיסית, ע"י עצירת דימומים פורצים ונראים לעין - שהם חלק גדול מהפציעות בשדה הקרב, לצד חיזוק החוסן הנפשי שלהם, בהתמודדות עם אירועי רפואה מורכבים ומראות קשים שיפגשו בשדה הקרב: "אנחנו מבינים שהחייל בקצה הוא זה שיצטרך לטפל בחברו שנפצע, עוד לפני שהגיע חובש או צוות חילוץ".

"אם נצליח להציל חיים של חייל אחד בזכות טיפול נכון תחת אש - עשינו את שלנו", מסכם רע"ן רפואה קרבית.